Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS22 - 030204.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Kvalitet på digitale tjenester
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
Nyere sosiologisk teori
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Hva er en artikkel?.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Bibliotek og informasjonsøkonomi Hva ligger i faget?
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
storoppgave OPPGAVE3: bibliotekdatabase
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Prosjektavslutning og sluttrapport
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
6. des “Trussel- og risikoanalyse av IKT- systemer med mobile brukere” Prosjekt - TTM4705, ITEM, NTNU Sept. – Nov John H. Embretsen
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Brukbarhetstesting og feltstudier
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Forskningsstøtte ved UBA
Fra idé til publikasjon
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS

Noen eksterne endringsimpulser l New Public Management og balansert målstyring (balanced scorecard), jfr. Bærum bibliotek l Økonomiske rammebetingelser- strammere kommunebudsjetter. l KOSTRA

Noen utfordringer og problemer l Sammenligning mellom bibliotek en del av evalueringsprosessen. Men bibliotek kan utforme sin rolle ulikt. Hvordan sikre relevante sammenligninger? l Hvordan sikre at politiske styringsorgan er bevisst bibliotekets rolle-utforming og ikke sammenligner med bibliotek som har valgt annen rolle?

Lancaster om evaluering l Vi kan fokusere på input eller ressurser, for eksempel samlinger, personale, IKT l Vi kan fokusere på produksjon, for eksempel utlån l Vi kan fokusere på resultater, for eksempel studiekvalitet

Formålet med evaluering l Etablere et ”benchmark” - et peilepunkt l Sammenligne flere bibliotek l Begrunne bibliotekets eksistens overfor oppdragsgiver og bruker - dokumentere at biblioteket bidrar l Identifisere flaskehalser og problemområder for å kunne forbedre virksomheten (organisasjonsanalyse).

Ulike metoder å evaluere på l Kvantitative versus kvalitative l Subjektive, for eksempel ekspertvurderinger eller brukerevalueringer av kvalitet l Objektive, for eksempel vurderinger av samlinger mot en norm(?), mot en bibliografi, analyser av bruk

Ranganathans fem lover for bibliotekfag l Bøker er for bruk. Konsekvenser for evaluering? l Hver leser sin bok. Konsekvenser for evaluering? l Hver bok sin leser. Konsekvenser for evaluering? l Lånerens tid er verdifull. Konsekvenser? l Biblioteket er en levende organisme

Å anslå sannsynligheten for brukersuksess - et eksempel l Sannsynlighet for at biblioteket har dokumentet (0.9) l Sannsynlighet for at det er i kat. (0,8) l Sannsynlighet for at det er på hylla (0,75) l Sannsynlighet for at brukeren finner det (0.9) l Sannsynlighet for at brukeren forlater biblioteket med dokumentet: 0,5

Evaluering av samlinger: 1. Normer l Formler for samlingsutvikling (De gamle norske boknormene). Lite aktuelt i dag? l Normer som tar utgangspunkt i sentrale variable ved organisasjonen som skal betjenes. Ved et universitet f.eks: Antall faglig ansatte, antall studenter totalt, antall grunnstudenter, antall masterprogram, antall doktorgradsprogram.

Sammenheng samlingsutvikling-bruk l Opp til et visst tilvekstnivå øker bruk med økende tilvekst l Over dette nivået spiller økt tilvekst ikke inn på bruken.

Evaluering av biblioteket: 2. Ekspertvurdering l Ekspertvurdering vanlig når akademiske institusjoner skal evalueres. l Kan være aktuelt ved store evalueringsprosjekt, ikke som del av den løpende evalueringen.

Evaluering med utgangspunkt i bibliografier l Faktiske bibliografier på et emneområde l Bibliografier/litteraturlister som konstrueres med utgangspunkt i forskningsarbeider på et felt l Induktiv metode: Sjekke dokumenter i en samling mot anerkjente referatorgan m.v.

Analyser av bruk l Et generelt funn i analyser av bruk: En liten andel av samlingen står for en stor andel av bruken (80/20). Er det et problem, jfr. Ranganathans første lov?

Relativ bruk l Hvordan er relasjonen mellom de enkelte klassenes andel av samlingen og deres andel av bruken? l Jo mer en klasse er overutnyttet, jo høyere graden av ”hylleskjevhet” - dvs. det som er tilgjengelig på hylla tenderer til å representere dokumenter ingen er interessert i.