Direktør Senter for statlig økonomistyring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Risikostyring i staten
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
E-handel.
Internkontroll i kommuner
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Annen styringsinformasjon
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
God mål- og resultatstyring for offentlige bevilgninger
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Eierskap og Eierstyring.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
”Når en fullstendig analyse ikke er realistisk”
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Mål i prosjekter.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Virksomhetsstyring med periodisert regnskap i statsforvaltningen
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Side 1© Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen Behandling av usikkerhet i statlige prosjekter Frokostseminar 17. november 2006 Senter.
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Departementets styring og styrenes rolle
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Veiledning prosjektroller
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
Direktør Marianne Andreassen
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Kommunal styring og privatisering.
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Risiko og risikostyring
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Internkontroll Pilotnettverk
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Direktør Senter for statlig økonomistyring Lanseringsseminar 30. november Hvordan kan veilederne bidra til bedre styring og mer effektiv ressursbruk i statlige virksomheter i praksis Marianne Andreassen Direktør Senter for statlig økonomistyring © Senter for statlig økonomistyring I Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Utviklingstrekk innenfor statlig styring Økte krav til effektivitet og bedre styring med ressursbruken i staten Krav til kvalitetsforbedringer i økonomistyringen – Riksrevisjonens antegnelser Regelverksutviklingen – fra detaljstyring til virksomhetsstyring med økt fokus på risikostyring Økt bruk av samfunnsøkonomiske analyser og evalueringer Ny styringsinformasjon under utprøving – fra kontantprinsipp til regnskapsprinsipp (også i statsforvaltningen) Utvikling av metoder for resultatmålinger Nytt innhold i mål- og resultatstyringen i staten Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Forankring samt veiledning Samfunnsøkonomiske analyser Utredningsinstruksen med utredningsveileder Veileder i samfunnsøkonomiske analyser R-109/2005 vedr. kalkulasjonsrente, risiko, kalkulasjonspriser og skattekostnad Evalueringer Økonomiregelverket (ØR) i staten Veileder til gjennomføring av evalueringer Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Særtrekk ved statsforvaltningen i forhold til private virksomheter: Hvorfor er samfunnsøkonomiske analyser og evalueringer viktig i statsforvaltningen Særtrekk ved statsforvaltningen i forhold til private virksomheter: Staten har andre mål enn private foretak Opptjeningen av inntekter er grunnleggende forskjellig i staten og i privat sektor. Statens aktivitet er i hovedsak skattefinansiert, mens private foretak utnytter markedets betalingsvillighet for sine produkter Statlige virksomheter kan ikke gå konkurs For mange typer statlig aktivitet eksisterer det ikke noe ordinært marked for sluttproduktene. Forvaltningen mangler på mange måter de incentiver og pressmekanismer som gjelder i et konkurranseutsatt marked Skal bidra til bedre beslutninger som understøtter effektiv ressursbruk i staten Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Mål- og resultatstyring - på alle nivåer i staten Evaluering Hvordan skal vi gjøre det? Hva skal vi gjøre? Gjennomfører vi som planlagt? MÅL RESULTAT Evaluering Samfunns- økonomisk analyse Var vi effektive? Evaluering Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Analyse må som en del av helheten Resultatkjede Resultat Planlegging Ressurser Aktiviteter/ Prosesser Effekter Prestasjoner Samfunns- økonomisk analyse Analyse må som en del av helheten Vårt metodeapparat kan brukes både i analyse og evaluering Vår kjepphest: Ikke nødvendigvis hensiktsmessig å outsource – bygger ikke opp kompetansen Vis til beste praksis (Statens pensjonskasse) Evalueringer Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Formål med å analysere og evaluere Sørge for effektiv ressursbruk i staten Bidra til effektive beslutningsprosesser Øve kontroll med virksomheten Virksomhetsstyring og etatsstyring Legitimitet og gjennomslagskraft overfor samfunnet Fremme organisatorisk læring Nedfelt i ØR I tillegg til disse formålene vil evaluering når det blir riktig brukt også skape: Autoritet – man har belegg for påstander Legitimitet – man kan rettferdiggjøre ressursbruk Fokus på forhold som er viktige for styringen. Felles plattform for debatt m/virksomheter Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Hva er en samfunnsøkonomisk analyse En analyse som klarlegger og synliggjør konsekvensene av tiltak og reformer gjennom å fremskaffe systematisk og mest mulig fullstendig og sammenlignbar informasjon om ulike nytte- og kostnadsvirkninger – før beslutning om gjennomføring fattes. Sum nyttevirkninger > sum kostnader = samfunnsøkonomisk lønnsomhet Bruk av nåverdimetoden for tiltak som strekker seg over år (kalkulasjonsrente) Prioritering mellom ulike tiltak Fordelingsvirkninger (ulike grupper/personer, regioner, næringer etc) Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Verden er usikker – håndtering av risiko Prosjekt: Usikkerhet er informasjonsgapet mellom det vi ønsker å vite for å kunne ta en optimal beslutning og den informasjonen som faktisk er tilgjengelig. Beslutning om å gjennomføre et tiltak, samt utforming og planlegging må nesten alltid skje under usikkerhet. Svakere etterspørsel enn antatt? Økte råvarepriser? Antatt gevinst Antatt gevinst Antatt gevinst Antatt gevinst Antatt gevinst Antatt gevinst Antatt gevinst Antatt gevinst Inv.kostnad tid I dag: oppstart Tabbe pga dårlig prosjektledelse? Ny politisk kurs? Den valgte teknologien er utdatert? Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Risiko består av både systematisk og usystematisk risiko Typer av risiko Risiko består av både systematisk og usystematisk risiko Systematisk risiko avhenger av makroøkonomiske forhold. Risikopåslag i kalkulasjonsrenten (2 %, slik at kalkulasjonsrenten i normaltilfeller settes til 4 %) Usystematisk risiko – prosjektspesifikk risiko, men denne er jevnet ut ved at staten er engasjert i mange prosjekter. Utfordringen for beslutningstakere er ofte den usystematiske (prosjektspesifikke) risikoen Systematisk risiko er risiko som oppstår som følge av samvariasjon med den generelle konjunkturutviklingen Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

- Gjennomføre pilotundersøkelser Kjenner vi oss igjen? Eks: - Bygging av tunnel. Er det lurt å gjøre en prøve av grunnen før man gjøre en fullskala-utbygging? - Gjennomføre pilotundersøkelser Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Eller….. dyrekjøpte erfaringer ?? Golf-prosjektet, Forsvaret Tress-90-prosjektet, Rikstrygdeverket Barnehagereformen Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Hva er en evaluering En systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, en virksomhet, et virkemiddel eller en sektor. Skal supplere den løpende styrings- og kontrollinformasjonen Frekvens og omfang skal bestemmes ut fra virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet Gjennomføring skal være basert på en nytte/kostnadsvurdering Kan i mange tilfeller benytte samme metodikk som samfunnsøkonomisk analyse – også når det ikke foreligger en samfunnsøkonomisk analyse i forkant Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Bruk av samfunnsøkonomisk analyse i økonomistyringen – Elektronisk fakturabehandling SSØ lagde en samfunnsøkonomisk analyse som viste at lønnsomheten for samfunnet av å innføre en bedre arbeidsflyt i saksbehandling av fakturaer for SSØs kunder var på 444 mill. kroner SSØ lagde en tilhørende budsjettanalyse med konsekvenser for SSØ og kundene Finansdepartementet fikk analysen til vurdering og det ble gitt midler å gjennomføre prosjektet Analysen gjør det lettere å overbevise om viktighetene av å innføre EFB Det er etablert et rammeverk for å løpende måle, følge opp og evaluere tiltaket Metodikken for samfunnsøkonomisk analyse brukes både i forkant, underveis og i etterkant Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

SSØs rolle og våre tiltak SSØs visjon er; Effektiv ressursbruk i staten. SSØ skal være kompetanseorganet i staten på god styring Lager/forvalter veiledningsmateriell/metoder innenfor mål- og resultatstyring, risikostyring, tilskudd, samfunnsøkonomiske analyser og evalueringer tilbyr kurs innenfor alle områdene kan bistå noe i konkrete analyser og evalueringer, men arbeider primært med utgangspunkt i ”hjelp til selvhjelp” SSØ-dagen – møteplass for beslutningstakere i statlige virksomheter Vi fokuserer på ”hvordan virksomheten skal gjøre ting”, ”ikke hva de skal gjøre” Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005

Oppsummering: Veiledningsmateriell om styring Metode i risiko -styring (SSØ) Utredningsinstruks og Utredningsveileder (FAD) Veileder i mål- og resultatstyring (SSØ) 2006 Veileder i samfunns- økonomiske analyser (FIN) Veileder i evalueringer (FIN) Trolig lanseringsseminar i oktober Problemet er ikke mangel på litteratur, men manglende praksis. Av Utredningsinstruksen fremgår det: En analyse og vurdering av de økonomiske og administrative konsekvensene skal alltid inngå i saken. Det skal i nødvendig utstrekning inngå grundige og realistiske samfunnsøkonomiske analyser. Evalueringsveilederen omtaler bruk av samfunnsøkonomiske analyser i evalueringsarbeid. Innføring i regelverket om økonomistyring i staten - 2005