Bruk av samfunnsøkonomiske analyser i praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Samhandlingsreformen
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Et nytte-/kostnadsperspektiv på rehabilitering
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Effektevalueringer til nytte i beslutningsprosesser SSØ - dagen 2009 Professor Arild Hervik.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Markedsstruktur - teori og empiri
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Senter for helseadministrasjon
Kapittel 2: Investeringsanalyse
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regionale forskningsfond
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Framtid - Samspill - Skaperglede
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av samfunnsøkonomiske analyser i praksis Bakgrunn - før og etter NOU 1998:16 Case fra helsesektoren - HD Case fra tiltak og reformer innrettet mot å få flere ledige, uføre og sykemeldte i arbeid – SOS/AAD Kost- nytteanalyser av store reformer og kostnadsoverskridelser i petrol.sektoren - OED Case fra samferdselssektoren – SD Case fra forskning og høyere undervisning - UFD Case fra ”mini- og megaprosjekt” på kulturområdet (OL og festivaler) – KKD Case fra regional/næringspolitikk – NHD/KRD

Teoretisk plattform Velferdsteori Nytte-kostnadsanalyser måler effektivitet i samfunnsøkonomisk forstand med fokus på å synliggjøre fordelingsvirkninger Mer fokus på risiko var viktig budskap NOU 1998:16 Lite om implementeringsproblemet Kontraktsteori fokuserer informasjons- og incentivproblemene ved implementering Kontraktsteori bør fokuseres mer

Case helsesektoren Beslutningen av landsomfattende mammografi ble fattet med basis i nytte-kostnadsanalyse (Tidsskrift for Den Norske Lægeforening nr. 24 1999) Lønnsomhet bestemt av andel sparte liv(30%?) og ikke belastning avkreftet funn eller påført skade Nytte- kostnadsanalyser er først og fremst verktøy bak ”usynlighetens slør” og løser ikke det etiske problem med betalingsvillighet for enkeltskjebner. ”Helsegapet” løses i marked eller rettighet hvor nytte-kost verktøy for helseeffekt fra nye reformer medisiner/behandlingsmetoder/infrastrukturtiltak

SOSIAL- OG ARBEIDSMARKEDSTILTAK Tiltaksmåling på endret sannsynlighet for å være i jobb med og uten tiltak er den faglige utfordring Neddiskontert verdi av sannsynlighet for endret forventet jobbdeltakelse multiplisert med bruttolønn med tillegg for skattekostnaden på å finansiere trygd fratrukket tiltakskostnad SATS reformen gir høy nytte når jobbetaten får signifikante verdi på flere i jobb raskere. Rehabiliterings tiltak som Bergensprosjektet svært lønnsomme hvis de virker mot vekst uførestønad

Sosial ..fortsatt -Formel for nytte-kostnadsberegninger Eget formelark for nytte-kostberegninger sosial- og arbeidsmarkedstiltak

Regneeksempler fra SATS-reformen(kap.8 St.meld.nr.14 1% flere av de 80000 yrkeshemmede i populasjonen pr år akkumulert over 10 år gir nåverdi på 7 mrd kr ut fra formel (transparant 5). En reduksjon i ventetiden i kø på 1 måned raskere ut i arbeidstyrken gir en gevinst akkumulert over 10 år på 3 mrd kr Besparelsene på å samle den regelstyrte delen til en pensjonsetat vil med god margin dekke opp for samlede reformkostnader Problem fortrengningseffekt og tiltakets effekt

Bergensprosjektet Bratberg,Grasdal og Risa i Helse,økonomi og politikk red. Askildsen og Haug. Helhetlig intensiv rehabilitering for randomisert utvalg I design 1 av Bergensprosjektet var det ingen signifikante effekter på økt jobbsannsynlighet I design 2 ble utvalget stratifisert ex ante og med ulik behandling fant de signifikant sammenheng Det kontrafaktiske effektmålingsproblemet er faglig kritisk i denne analysen og i int. litt. rehab.

NOU 2001:22. Fra bruker til borger (nytte-kost vedlegg) Eksempel nytte-kostnadsanalyse for lavgulvbusser. Kan være lønnsomt hvis vi tar med kvalitetsforbedring for 20% av 200 mill brukere med betalingsvillighet 5 kr, red. tidsbruk pårørende samt sparte TT kostn. og lavere pris hvis standardutstyr nye busser Andre transportmidler og bygninger svært kostbart ex post, men rimelig ex ante og lovregulert Sett standarder reflektert med nytte-kostperspektiv og still krav ved alle nyinvesteringer

Petroleumssektoren Mye økonomianalyser bak den store reformen salg av SDØ/delpriv. Statoil/gassinfrastruktur Komiteinnlegg ga inntrykk av for mye spek. konsulentmat og for lite uavhengige faglige analyser i forkant og nå i etterkant av reformen. Kaasenutvalget NOU 1999:11vedlegg samfunnsøk perspektiv overskridelser hvor hovedrådet med bedre analyser tidligfase blir fulgt opp Håndbok nytte-kost påbegynt men ikke i bruk (Snøhvit og Ormen Lange i samfunnsøkon. per.) Opsjonsverdier, pris gassinjeksjon og risikotillegg gassinfrastruktur viktig gassbruk i Norge

UTVIKLING OG BRUK AV HÅNDBØKER SAMFERDSEL Håndbok veg og ferje oppdatert og brukes løpende, men 8% kalkulasjonsrente gir problem. Valg av kalkulasjonsrente kritisk hvor eks. evigv. vegprosjekt med årlig nytte 24 mill kr ”tåler” invest. 600 mill kr mot 300 mill kr med 8% versus 4% kalkylerente (nyttevekst 2% pr. år øker tålegrensen til 1,2 mrd kr med laveste rente 4%). Håndbok for kollektivtransport og flysektoren utv. Case for nytte-kost anbud ferje og nedlegging ulønnsomme kortbaner fly

6 case anbud ferjer - nytte-kostberegninger av konk.utsetting Høy gevinst ved fornyelse ferjer og økt kvalitet gir 80 mill kr årlig mot 20 mill kr økte off kostnader Subsidiene øker med 20 mill kr uten at man har vurdert nytten av kvalitetsforbedring pr. samband Økt frekvens og større ferjer samt nattferjer gir tidsgevinster for næringsliv og privatreiser som mål på om kvalitetsforbedringen var lønnsom Anbud overførte risiko på investering og drift til selskap som driver med tap (feil risikoprising) 100 relasjoner skal nå på anbud innenfor 10 år

Case nedlegging ulønnsomme kortbaner-Stortingsbehandling Subsidierer årlig drift med 400 mill kr og kortbaner 250 mill kr Nye og forbedrede veier knytter flyplasser bedre sammen som gjør at 4-5 flyplasser kan legges ned i et nytte-kost perspektiv Lave tilleggskostnader som tidstap målt mot besparelsene på nedlegging drift. Beslutningsproblem

Mega- og miniprosjekt på kultursektoren Samfunnsøkonomisk analyse av OL’94 viser samfunnsøkonomisk nettokostnad på 1 mrd kr pr OL-ring eller rundt 1000 kr pr innb. Faglitteraturen om økonomiske OL-analyser viser små utslag som økt verdiskaping i etterkant Kontraktsteori indikerer at denne megabegivenhet i Tromsø heller vil koste 23 mrd kr som i Italia enn dagens budsjett på 11 mrd kr Dyr nærings- og regionalpolitikk men ”gøy fest” Miniprosjekt som de mange festivalene gir god samfunnsøkonomisk verdi pr off kr

Høyere undervisning og forskning Kostnadsberegningsutvalget laget NOU for Høyskolereformen Gjennomgang etter samme mønster universitetenes økonomi 2003 25% realvekst og 30% pr student 98-03 Prioritering grunnforskning kostnadsdriveren Benchmark viser høye kostnader pr stud. Tromsø Et samfunnsøkonomisk perspektiv på tilb. Tromsø Samfunnsøkonomisk avkastning underv. og FOU

Regionalpolitikk Effektutvalget NOU 2004:2 vurderer samfunnsøkonomisk effektivitet statlige tiltak med regionale effekter SND virkemidlene vurderes ut fra kostnader pr arbeidsplass samt innholdet av kompetanse og innovasjonsnivå og halvert siste 10 år Differensiert arbeidsgiveravgift vurderes som mest treffsikkert for måloppnåelse Nytte-kost utplassering statlige arbeidsplasser En sektor ett mål gir press på den smale reg.p

Næringspolitikk NOU 2000:16 Ny giv for nyskaping, blir til SkatteFUNN Er denne ordningen samfunnsøkonomisk lønnsom og hva var vurderingen ex ante ? Innovasjonsmeldingen og virkemidler for å vurdere innovasjon må vurderes ut fra et nytte-kostperspektiv (innspill fra starten) Skipsfartsmeldingen blir en ”skattemelding”? En vellykket økonomisk politikk er viktigste næringspolitikk

Oppsummering Måleproblem må tas på alvor, men ikke som unnskyldning på å styre unna nytte-kostanalysen Nytte-kostnadsanalyser ex ante og evalueringer ex post er et nødvendig faglig grunnlag som bidrag for å skape en mer effektiv fungerende økonomi Anvendelsene synes nå å være mye bredere enn før og på viktige områder Flere analyser bør gjøres internt med ekstern støtte hvor dette kan bedre beslutningsgrunnlaget Kontraktsteori bør bli en integrert del av prosessen