1 EUs energipolitikk: hva er felles og hvem bestemmer? Nei til EU 10. Mars 2007 Kate Hansen Bundt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NATOs Strategiske Konsept 2010
Advertisements

Europas 7 problemer Frivillig barnløshet. Fundamental endring i befolkningsstruktur. Sammenbruddets tall er 1,3 Den demografiske motsatsen til en frontkollisjon.
Johan Petter Barlindhaug Styreleder North Energy ASA Prof. II Nordområdesenteret v/Universitetet i Bodø Møter vi utfordringene med tyngde - eller er vi.
Adm. direktør Stein Lier-Hansen Norsk Industri
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Engia.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
EUs energiinfrastrukturpolitikk – endringer i politisk dynamikk fra andre til tredje energimarkedspakke Presentasjon på CANES-møte, Stockhom,
Norges olje- og gassvirksomhet
Norge - EU og energi Foredrag utarbeidet av Amund Vik, med utgangspunkt i Nei til EUs arbeidsnotat nr. 1 / Foredraget kan fritt brukes videre.
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Blir det fjernvarme i fremtidens bygg ?
Utforming av EUs energi- og klimapolitikk for 2030 Stabilitet/endring fra 2020-pakken Per Ove Eikeland Seniorforsker, Fridtjof Nansens Institutt CICEP/CREE.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Dag A. Høystad Energirådgiver.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Fornybar kraft og varme
14 Samarbeid over grenser
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Våre strategiske omgivelser Ulvik 27. August 2004 Jon Bingen.
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte.
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Fridtjof Nansens Institutt Arild Moe Russland som veto-makt for Kyotoprotokollen: Internasjonale rammer og internt interessespill Samstemt-seminar.
Aktuell heading Kostnader ved produksjon av elektrisk kraft
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Utvidelse, stagnasjon og nye initiativ Utvidelse? Andre og tredje gang 1967: Labour søker på ny. De Gaulle veto 1960, de Gaulle er borte. Toppmøte.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Grønne sertifikater som virkemiddel til å fremme bruk av miljøvennlige energikilder i kraftforsyningen Av Eirik Schrøder Amundsen, Universitetet i Bergen.
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
EEC Konsolidering og indre krise. Iverksettelse av EEC Hallstein kommisjonen –Øke sin innflytelse Ministerrådet –COREPER: permanente representater/ambassadører.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Engia.
Velkommen til klimatoppmøte!
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
EUs klimakvoter – Vitalisering eller forvitring?
Økonomisk integrasjon
EU og Polen i klimapolitikken: Hvem bestemmer over hvem?
Wenche Teigland,
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Utskrift av presentasjonen:

1 EUs energipolitikk: hva er felles og hvem bestemmer? Nei til EU 10. Mars 2007 Kate Hansen Bundt

2 OVERBLIKK 1. EU og energi i tilbakeblikk 2. EU som energiaktør i dag –Kommisjonen/felles- skapet –Medlemslandene/egen- interessene 3. Kommisjonens innspill til Rådet av 11/1-07 –”An Energy Policy for Europe”

3 Energi er ”in” igjen Høye oljepriser de siste år har sammen med synkende egenproduksjon i EU og stigende forbruk brakt energispørsmål til fremste linje igjen (1985/86) Kina og Indias sterke økonomiske vekst og aktive forsyningspolitikk virker truende Russlands aktive energidiplomati og tiltakende ressursnasjonalisme økt fokus på forsyningssikkerhet og diversifisering Press mht. energisikkerhet også økt med nye EU- medlemmer fra øst – energisolidaritet NATOs Riga-deklarasjon forpliktelse mht energisikkerhet FNs klimarapport av 2/ Et utvidet EU strever med fordypning og fremdrift, spes. etter Grunnlovens fall, og en svekket Kommisjon søker nye integrasjonsinitiativ for å gjøre seg selv og EU nyttig!

4 TILBAKEBLIKK EKSU, EURATOM - energi som motor for europeisk integrasjon –Økonomisk og sikkerhetspolitisk motivert –EKSU raskt irrelevant, Euratom mislykkes Oljekrise i 1973 – 9 medlemsstater forfølger egne nasjonale energimål –Ulike reaksjoner på avhengighet fra OPEC (IEA 1975) EU-landene har i alle år fulgt ulike strategier: –Mens Storbritannia og Holland har hatt betydelig egenproduksjon av olje og gass, har Frankrike satset på atomkraft og delvis LNG-import fra Algerie. –Italia og Spania har sine rørledninger til Nord-Afrika, mens Tyskland lenge har subsidiert sin gamle kullindustri in absurdum.

5 TILBAKEBLIKK 1990-tallet: Kommisjonen initiativer for et åpent felles indre energimarkedet –1985/ /04: Lave energipriser – troen på kjøpermakt stor –EU prioriterte liberalisering, ikke forsyningssikkerhet –El- og gassdirektiv vedtatt 1997/98 Modell britisk liberalisering Motstand spesielt i Tyskland og Frankrike Ingen europeiske selskaper, nasjonale el. tonasjonale Grunnlovsteksten 2003/05 –Definerer kommisjonen/fellesskapets kompetanse –Eneste legale dokument - ikke vedtatt

6 EUs kompetansefordeling Grunnlovstraktaten begrenser fellespolitikken til: –å sikre et internt fungerende energimarked (NB! regelverket) –forsyningssikkerhet –energiøkonomisering –utvikling av nye og fornybare energiformer Alt fra valg av ulike energiformer til bilaterale relasjoner er fortsatt opp til statene selv –Statens valgfrihet og ressursstatens prerogativ opprettholdes innad –Kommisjonen ser seg som ”…a facilitator” – tilrettelegger utad Nye energiinitiativer fra Kommisjonen: –EUs Grønnbok om energi av mars 2006 –Strategipapiret: ”An Energy Policy for Europa” av 11/1 2007

7 ”An Energy Policy for Europe” En større energipakke som skal ende med nytt energiloveverk innen 2008/09 Et verktøy for å nå mål i Lisboa-prosessen og møte klimautfordringer Hovedinnhold i Kommisjonens forslag: 1.Klimasikkerhet 2.Fornybar energi 3.Indre marked 4.Felles ytre energipolitikk 5.Energisolidaritet i krise (nye EU-lands bekymring) 6.Energiøkonomisering (spare 20% i forbruk 2020) 7.Forskning & utvikling (CO2-fangst & lagring)

8 Klimasikkerhet & Fornybar energi Kommisjonens forslag til Rådet: –Bindende forpliktelse nå om 20% reduksjon i CO2-utslipp innen 2020 ifrh til 1990-nivået i EU27 –Bindende forpliktelse nå om 20 % andel fornybar energi i EUs energiforbruk i 2020 –Atomkraft: ”low-carbon-energy sources” viktig i klimapolitikken! Men hvor ambisiøst? –EU27 vil nå dagens Kyoto-mål innen 2012 (utslipp minus 8 %) –Referansepunkt 1990-nivå – EU27 mye forurensende kullkraft –Stordriftsfordel: felles EU-mål og kvotehandel mellom medlemmene Kommisjonen rolle som EU-landenes ”innpisker” og ”dårlige samvittighet” –EU-innbyggerne overraskende positive til Kommisjonens lederrolle (Eurobarometer: 61 % for løsning på EU-nivå)

9 Indre energimarked El- og gassdirektivet fra 1997/98 ikke gitt tilsiktede virkning – økt konkurranse & lave priser –Mangelfull oppfølging/motstand, spes. Tyskland og Frankrike - ”national champions” – samt høye oljepriser fra 2003 Kommisjonen gjør nytt forsøk på et liberalisert indre el- og gassmarked ved forslag som ligner Norge Sikre liberalisering ved TPA (tredjeparts adgang) 1.Forpliktelser til full eiermessig oppsplitting (unbundling) ved å skille distribusjon (rør/ledninger/statnett) fra produksjon og salg (gass/kraftselskapene/statkraft) 2.Uavhengige operatører skal drive rør/ledninger 3.Uavhengig ”regulator” overvåker (NVE) - Kommisjonen vs. Nasjonale regulatorer? Kommisjonens rolle det indre marked pådriver & vokter

10 Felles ytre energipolitikk i EU? Kommisjonen understreker viktigheten av EU ”speaking with one voice” i int’l energispørsmål –Ordbruken er moderert noe ifrh. til mars 2006 – frykter gass-OPEC? I Grønnboken (2006) argumenterte Kommisjonen sterkt for de fordeler som kan oppnås ved en felles ytre energipolitikk, spes. innen gassforsyninger Kommisjonspresident Barroso mars 2006: –”EUs globale konkurranseevne avhenger av prisen på energi”. EUs eksplisitte mål er lavere gasspriser!

11 EUs gassbehov fordobles? Gassforbruket i EU utgjør i dag 25 % av EUs samlede energiforbruk –46 % av gassen produserer innenfor EU –25 % kommer fra Russland –15 % fra Norge og de resterende –14 % fra Nord-Afrika, Midt-Østen og Nigeria –Mens 6-8 % importeres som LNG, resten i rør EU regner selv med at egenproduksjonen (GB, Ne) vil halveres innen 2020, og at EUs importbehov av gass dobles over de neste år også som følge av økt forbruk og klimamål –Sikker tilflyt av gass og lave gasspriser blir viktige mål ved siden av satsing på fornybare energikilder (20 %) & 20 % energisparing

12 Gass og konkurranseevne Grønnboken: “Oljeprisen er global og påvirker ikke relativ konkurranseevne, oljeprodukter brukes primært som transportdrivstoff” EU håper å kunne styrke sin internasjonale konkurranse gjennom lave, regionale priser på gass og elkraft, ved å utnytte sin geopolitiske posisjon og sin kjøpermakt –EU ser seg selv omgitt av store gassressurser (Norge, Russland, Algerie – suppleres i Nord-Afrika, Sentral- Asia, Midt-Østen) –USA (og Canadas) gassproduksjon er i nedgang, og gassprisene er vesentlig høyere enn i EU –Gr. bok: “450 million consumers acting together has the weight to protect and assert its interest”

13 Hva er målet og midlene? Øket gass-til-gass-konkurranse mellom EUs store eksterne leverandører Åpning av det store russiske rørledningssystem gjennom TPA (third party access). Dette kan gi europeiske kjøpere aksess til store gassreserver i SentralAsia Bryte forbindelsen mellom oljepriser og gasspriser Redusere lengden av langsiktige take-or-pay-avtaler Gjennom kombinasjonen av liberalisert indre marked og konkurrerende ytre tilbydere skape lave europeiske gassmarkedspriser – samtidig som importen økes kraftig Kommisjonens rolle: liberalisering eller maktpolitisk instrument?

14 EU nær målet for 7 år siden EU nær målet for 7 år siden EU har aldri stått tilbake for å bruke sin kjøpermakt –Det fikk EØS-medlem Norge føle i år 2000 da Kommisjonen gikk til angrep på den måten Norge organiserte sitt gassalg på – GFU- ordningen ble opphevet – likevel sådde EU tvil om inngåtte gassavtaler (statement of objection) I nærmere 10 års energidialog med Russland har EU fokusert sterkt på TPA/unbundling, reduksjon av lange avtaler m.v. –Etter rubelkrisen i hvor RU nærmest var bankerott - og en meningsløs privatisering av russisk energiindustri, virket oppsplitting av Gazprom innen rekkevidde Høye oljepriser, økt produksjon og re-nasjonalisering av russisk energiindustri, har derimot snudd opp ned på forholdet mlm EU og Russland!

15 EU og energikildene Russerne ser sin energirikdom som viktigste innsatsfaktor i økonomisk utvikling/modernisering og globale stormakts- posisjon Illusorisk av EU å tro at Russland vil avskaffe sin maktposisjon ved å åpne sine gassfelt for EU og omgjøre sine rørsystemer til åpne ”motorveier” for et EU som ikke får sine egne selskaper til å gjøre det samme med sine egne rør/ledninger –Kommisjonen dessuten uten forhandlingsmakt på EUs vegne –Statene bestemmer selv hva slags energiform de vil bruke, og hvor denne skal komme fra! Per i dag er det lite som tyder på at Kommisjonens ønske om samordning av ytre energirelasjoner er sterkere enn enkeltlandenes interesse i å sikre egne energiforsyninger! –EU-formann Tysklands bilaterale relasjon til Russland god illustrasjon

16 Tysk spagat Hvordan støtte styrking av EUs felles energipolitikk, uten å skade egne interesser? Skal reforhandle EUs partner- skapsavtale med Russland –Kreve liberalisering i RU? –Kritikk av menneskerettigheter etc Prioritert omstridt Østersjøledning tross sterk kritikk fra EU-partnere som Polen – ”Molotov-Ribbentrop”-avtalen 1939 (Radek Sikorski) EU-formann del av problemet med å realisere EUs energipolitikk også pga energigigantene hjemme!

17 Oppsummering: Hva er felles og hvem bestemmer? Som i andre spørsmål av vital nasjonal interesse (f.eks. ESDP) mangler EU-landene en enhetlig felles energipolitikk Kommisjonens ”An Energy Policy for Europe” –Forsøk på å øke fellesskapets makt innad i EU (økt konkurranse, miljøvennlig energimix, nye arbeidsplasser) og utad overfor energiprodusenter (sikker tilgang, til lave priser) –Medlemsstatene vil gjerne ha felles makt, men uten å oppgi muligheten til egen politikk på egendefinerte områder(!) –50 år etter opprettelsen griper EU til energi som integrasjonsmotor igjen –Vil dette gjøre EU/Kommisjonen relevant igjen?