Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Lederutvikling og skreddersøm
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KS Samhandlingsreformen
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
Arbeidsgiverutfordringene sett fra KS sitt ståsted Rekruttering - muligheter på kort og lang sikt Strategikonferanse Telemark 2009 Gudrun Haabeth Grindaker.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Samhandlingsreformen og kommunene - innlegg høstkonferansen Agder
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Rekruttering - muligheter på kort og lang sikt. Ta ansvaret for å rekruttere og beholde ønsket kompetanse! Strategikonferanse Vestfold 2009 Gudrun Haabeth.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Det interkommunale samarbeidet i et nettverksperspektiv HINT, Ny offentlig ledelse
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Halvdan Skard 2. September 09
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv En mulighetsreform med store utfordringer Gudrun Haabeth Grindaker Direktør Arbeidsgiverutvikling Losby 21. august 2009

Hva blir kommunenes største utfordringer i forhold til samhandlingsreformen? Å få til bedre samordning mellom kommuner (interkommunalt samarbeid) og mellom kommuner og helseforetak og samtidig sikre samordning mellom de kommunale tjenestene: helsetjeneste – omsorgstjenester – sosialtjenester med mer. Å rekruttere og utnytte fagkompetanse for en bedre kommunehelsetjeneste. For mange (mindre) kommuner er dette et vesentlig løft. Å få til et tydelig lederskap i forhold til egen helse- og omsorgstjeneste og i styringsdialog i forhold til fastlegene.

Behovet for kompetente medarbeidere Kommunesektoren = kunnskapssektor Det unike oppdraget Den åpne organisasjonen Kompetente medarbeidere Helhetlig og utfordrende lederskap Behovet for kompetente medarbeidere Kommunesektoren = kunnskapssektor For å yte gode tjenester For å utvikle gode tjenester For å bidra i lokalsamfunnsutvikling For å drive innovasjon

Har kommunene fagkompetansen til å møte reformen og hvilken fagkompetanse er viktig? De store kommunene og kommuner med gode samarbeidsløsninger har gjerne god fagkompetanse tilgjengelig. De minste kommunene vil ha dette som en hovedutfordring. Derfor må det også ”friske penger” til som gjør at kommunene reelt sett kan bygge opp nødvendig fagkompetanse. Men er det folk nok? Ikke alle kommuner vil kunne bygge opp god nok fagkompetanse innen alle oppgaver innen helsetjenesten. Noen kommuner må ha fagressurser nok til å kunne tilby gode ”generelle” helse- og omsorgstjenester. Andre kommuner vil kunne bygge opp mer spesialiserte tilbud, for eksempel palliativ behandling, pasienter med demens osv.

Hvilke ledelsesutfordringer gir Samhandlingsreformen ledere i kommunene? To utfordringer peker seg ut: Å lede gjennom nettverk og samarbeidsløsninger: Ingen kommuner vil kunne løse sine helseoppgaver uten tett og forpliktende samarbeid med andre. Det stiller andre krav til ledelse enn tradisjonell ”hierarkisk” styring. Å ta ledelse og styring av de kommunale legetjenestene: Tradisjonelt har legetjenesten vært lite ledet og lite styrt av kommunene. Samtidig er de fleste fastleger ”selvstendig næringsdrivende”. Å ta ledelse og styring av den kommunale legetjenesten er helt nødvendig – men også krevende.  

Fra hierarki til nettverk og partnerskap En kommune kan ikke lenger styres og ledes som en selvstendig enhet. Samhandlingsreformen vil kreve utstrakt samarbeid mellom kommuner samarbeid og samhandling med helseforetak samarbeid og samhandling med frivillige tettere styringsdialog med fastleger og andre avtalespesialister Ledelse kan ikke lenger bare utøves innefor en tradisjonell hierarkisk styringsmodell. Lederskap må utøves gjennom nettverk og partnerskap. Dette stiller svært store krav til tillit og gjensidig respekt mellom aktører og aksept for gjensidig påvirking.

Behovet for ledelse av de kommunale legetjenestene De kommunale legetjenestene må ses på som en integrert del av det kommunale helsetjenestetilbudet – uavhengig av om legene er ansatt i kommunen eller har avtale med kommunen. Kommunen må – som ansvarlig for det helhetlige helsetjenestetilbudet til innbyggerne – ta lederskap! ”Kommunene må inneha et proaktivt lederskap overfor fastlegene, overfor den samlede kommunale helse- og omsorgstjeneste og disse tjenestenes samarbeid med spesialisthelsetjenesten.” (St.meld. 47, 2008-2009) Dette betinger at kommunene må komme i posisjon til å foreta nødvendige prioriteringer og ressursmessige disponeringer av allmennlegeressursene. Kommunene må utøve større innflytelse på allmennlegetjenestens oppgaver, prioritering, ressursbruk og organisering. Den kommunale ledelsen må ha et utviklingsfokus! Allmennlegetjenesten må i større grad være premissleverandør og påvirke øvrige kommunale helsetjenester. Det vil være en gjensidighet i styringsdialogen!  

Å lede i det unike…. Å lede i det skapende spenningsfeltet Å lede i velferdskommuner Å lede i folkevalgtstyrte organisasjoner Å lede samfunnsutvikling Å lede i åpenhet og offentlighet Ledelse er å skape resultater gjennom andre ved å involvere, inkludere og myndiggjøre medarbeidere 10 punkter for god ledelse!

Hvilke egenskaper og hvilken lederkompetanse er viktigst i forhold til denne reformen? Integrator: Må kunne få ulike aktører til å dra i samme retning Kommunikator: Må kunne lede i nettverk og gjennom samarbeid Gjennomføringsevne: Må kunne få til nødvendige endringer Innovatør: Kunne inneha et læringsperspektiv og sørge for at erfaringer underveis gjøres til gjenstand for systematisk refleksjon og endring av praksis Visjonær: Må kunne skape entusiasme og mobilisere medarbeidere og samarbeidspartnere til å drive utviklingsarbeid til det beste for pasienter og brukere Til syvende og sist handler ledelse om evnen til å lede gjennom autoritet og tillit

En mulighetsreform – også for allmennlegetjenesten KS mener at bedre lederskap og mer integrerte allmennlegetjenester vil: Gi innbyggerne og brukerne et bedre helhetlig helsetjenestetilbud Gjøre kommunene i stand til å ivareta et helhetlig ansvar for helse- og omsorgstjenester for befolkningen Gjøre det mulig for kommunene å overta oppgaver fra spesialisthelsetjenesten - og kunne bygge nye og bedre tilbud til brukerne – for eksempel lokalmedisinske sentre Gjøre allmennlegetjenesten til en bedre tjeneste for brukerne, der ikke minst allmennlegene vil kunne spille på et mer helhetlig tiltaksportefølje innenfor kommunene. KS har invitert Den norske legeforeningen til samtaler omkring ledelse av allmennlegetjenesten, og håper at de tar i mot invitasjonen

Helhet eller stykkevis og delt…. Ulike perspektiv….. Ledelse i kommunal sektor er å: skape forståelse for oppdraget som er ansvaret for helhetlig utvikling av lokalsamfunn og velferdstjenester skape forståelse og aksept for folkevalgtes oppgave og demokratiske prosesser akseptere ansvar og myndighet som følger av lederrollen bidra til at medarbeiderne har kunnskap om brukere, innbyggere, partnere, deres ressurser, forventninger og krav til medvirkning utvikle dialogarenaer for samhandling involvere og legge til rette for medvirkning og utløse medarbeidernes kunnskap, kreativitet og engasjement