Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
TIP Teknikk og industriell produksjon.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Institutt for religion, filosofi og historie
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Hvordan reise på utveksling fra UMB? 1.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Digital tools in kindergarten
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Mer praksis – bedre lærere?
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Forslag til endring i forskrift :
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
INFORMASJON OM VALG AV FAG TIL VG2/VG3 SKOLEÅRET EIKELI VIDEREGÅENDE SKOLE.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Informasjon om fagvalg til Vg2
Trondheim Montessori Ungdomsskole
MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Ny grunnskolelærerutdanning 2010/2011 karriereveiledersamling Telemark 21.1.10 Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Behov for å bli opplyst? ”De nye grunnskolelærerutdanningene våre er som en litt hardere karamell, som man må suge på litt lengre før man kjenner smaken” Ny delt lærerutdanning - 1-7 eller 5-10 Grensesnitt mellom barn og voksenkultur Etterspurt og populær arbeidskraft Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag GLU skal være ”Integrert Forskningsbasert Profesjonsutdanning Med god praksisforankring Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Hvorfor GLU? Faglig styrking Velg utdanningsprofil 1-7 eller 5 -10 Skolen setter sammen kollegiet etter behov Heis et flagg – hva slags lærer vil du bli? Humaniora - samfunnsfag/språkfag Naturfag/realfag Praktisk- estetiske fagområder Pedagogiske fag som kitt Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Telemark glu Glu 1-7 Notodden Glu 1-7 Porsgrunn, valgfag Notodden Glu 1-7 nett Notodden, 75 % progresjon Glu 5-10 Porsgrunn m/ to retninger: Norsk, engelsk, samfunnsfag, kh, matematikk Naturfag, matematikk, samfunnsfag, engelsk,kh Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Personlig studieprofil Hvem du er som lærer, er hva du kan Egenskaper, interesser, faglige kunnskaper og ferdigheter Hvilken lærerdrakt vil jeg vise verden? 30 sp enheter – breddelærer – fag 1-7 60 sp enheter – dybdelærer – fag 5-10 Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Glød, bredde, variasjon Breddelærer 1-7 Vekt på begynneropplæring Fire undervisningsfag Norsk og matematikk obligatorisk 30 sp Minst et 60 sp undervisningsfag Et skolerelevant fag 30 sp mulig 60 sp pedagogikk og elevkunnskap Bacheloroppgave 15 sp 3.klasse Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag 1-7 4 Valgfag 60 sp eller master 3 Valgfag 30 sp BA 15 sp PEL 2 MATEMATIKK 1 NORSK Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Glød, dybde, innsikt Dybdelærer 5 -10 Vekt på fortsettende opplæring Tre undervisningsfag på 60 sp Ingen obligatoriske Pedagogikk og elevkunnskap 60 sp Mulig 30 sp skolerelevant fag Bacheloroppgave 3.klasse 15 sp Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag GLU 5-10 4 Valgfag 60 sp eller master 3 ENG, SAMF, KH, MAT>30 BA 15 sp PEL 2 NOR eller NATURFAG 1 NORSK eller 45 sp NATURFAG Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Nye lærerkompetanser Fag og grunnleggende ferdigheter Ikt i læring Praktisk-estetisk tilnærming Skolen i samfunnet Flerkulturalitet Etikk Kunnskap om opphavsrett og kildekritikk Pedagogikk og fagdidaktikk Ledelse av læringsprosesser Vurdering og vurderingsverktøy Samhandling og kommunikasjon Endring og utvikling Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Fag grunnskolelærer Velg fag som gir inngang til master i 4.året Kunnskapsløftet – fagstyrking 2006-2009 Ut i verden med Norges best utdanna foreldregenerasjon 5-årig lærerutdanning kommer Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Master 60+20 Formgiving, kunst og håndverk Min 60 sp KH/formingsfag Kroppsøving, idrett og friluftsliv Min 60 sp idrett/friluftsemner Kulturstudier Min 60 sp humaniora/samf Natur, helse og miljøvern Min 60 sp natur/miljøfag Tradisjonskunst Min 60 sp folkekunst/musikk Fagdidaktisk engelsk og nor Min 80 sp fag nor og eng Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Organisering Alle valgfag 30 sp modulisert i 15 sp Studiestedbaserte kurs 2x4 t/ uke Nettbaserte/samlingsbaserte kurs Integrert praksis Undervisning fordelt høgskole og praksisskole Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Internasjonalisering 30 sp i eller utafor Norden 3. eller 4. trinn Stipend fra 1 måned til ett år Tid for tid prinsippet Socrates/Erasmus/Nordplus Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Praksis 100 dager praksis over fire år Progresjon Praksis i studiefag Praksisskolen som lærerutdanner Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Fag med start 2010 Naturfag 5-10 P Pel 5-10 P Norsk 5-10 P Norsk 1-7 N, P Matematikk 1-7 N, P Pel 1-7 N, P Efl/Institutt for lærerutdanningsfag

Efl/Institutt for lærerutdanningsfag Praktisk info Informasjonspakke til rådgiverne Fagplaner på nett: http://www.hit.no/nxcnor/content/view/full/6353 1.mars opptak spesiell vurdering 15.april ordinær søknadsfrist www.hit.no 35026200 Efl/Institutt for lærerutdanningsfag