IFER En bransje i endring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Ole-Petter Kordahl & Roar Amundsveen Seksjon for økonomisk regulering
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Medlemsseminar 11. februar Nettregulering 2010 Endringene i distribusjonsnettet sett fra små og mellomstore energiverk. Hva bør gjøres.
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
Defo – Distriktenes energiforening1 NITO, Tekna og EL/IT Struktur og Paretorapport.
Defo – Distriktenes energiforening1 Paretokonferansen 2013 Strukturendring og leveringssikkerhet 17. Januar 2013.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Oppsummering AMS unntak fra funksjonskrav Gardermoen 9. januar 2012.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Økonomisk rammeregulering fra 2013
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Defo – Distriktenes energiforening1 Høring St. melding 14. ( ) Vi bygger Norge- om utbygging av strømnettet.
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Kapitalisme uten vekst? Velferdskonferansen 2012 Oslo Roar Eilertsen De Facto.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
Ny nettregulering Are Marthinussen. Agenda Distribusjonsnett –Endringer i modell –Hva skjer med DEFO medlemmer Regionalnett –Endringer i modell –Hva skjer.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
- Vi mener det haster med å sikre strømforsyningen til Bergen.  Statsminister Jens Stoltenberg til ABC Nyheter 10 august 2010.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika 0116 Oslo Daglig.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Møte OED 28. juni 2011 Innspill fra Defo.
Defo – Distriktenes energiforening1 Årsmøte 2013, Honningsvåg Aktuelle saker.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika, 0116 Oslo
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
1 Viktigste utfordringer videre for energibransjen Møte statsråd Terje Riis-Johansen FSN Knut Lockert.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Defo – Distriktenes energiforening1 Knut Lockert Kontaktmøte om aktuelle nettspørsmål Vekting av kostnadsgrunnlag og kostnadsnorm.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika, 0116 Oslo
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Nettleien 2015 Oppdatert februar 2015.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Kapittel 3 Diskontering Tillegg
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Dialogkonferanse Ruter
Grue - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utskrift av presentasjonen:

IFER En bransje i endring

65 medlemmer fra hele Norge Defo´s hovedoppgave er å styrke medlemsbedriftenes rammevilkår og på den måten bidra til lokal næringsutvikling.

Hansen i McKinsey – spådommer 1993 dramatisk omstrukturering i 1990 årene Blodig Maks 100 nettselskaper

Framtiden avhenger av: Selskapene må drive effektivt og samtidig levere «varene» Myndighetene må legge til rette for dette

Utfordringer – muligheter fremover Regler på regler Beredskap Rammereguleringen Avkastningsspøkelse (for mye eller for lite..) Kompetanseutfordringen i verkene Leverandørsentrisk modell Holdningene i samfunnet rundt oss Strukturdiskusjonen

Regler på regler Sitat medlem og en gjennomgående oppfatning «Hovedproblemet for oss, slik jeg ser det er at man innfører/strammer inn på en rekke lover og forskrifter som resulterer i forholdsvis mye større kostnader for et lite selskap kontra et stort selskap».

NVE i overkant ivrige med regler ? 6 høringer før sommerferien Det meste som kommer har en gangbar begrunnelse, men er det virkelig nødvendig? Voldsomt omfang i nye regler og en unødig detaljstyring? Snakker divisjonene i NVE sammen når reglene kommer?

Beredskapsforskriften NVE foreslår å klassifisere en rekke driftssentraler i klasse to som ikke har vært klassifisert før – gir krav om døgnbemanning Svært fordyrende – og ingen dialog inn mot ansvarlige for rammereguleringen i NVE Gjeldende vaktordninger med påkalling holder ikke lenger. Beredskapssituasjonen gjøres til normalsituasjon med krav til døgnbemanning

Beredskapsforskriften (2) Hovedmerknad – detaljstyring, der det kan bli viktigere å slå opp i regelverket for å gjøre de «riktige tingene» framfor å løse oppgavene effektivt i en konkret situasjon. Kjennskap til eget nett, godt skjønn og lokal tilstedeværelse kan ikke erstattes av noe regelverk fra NVE.

Kompetanseforskriften Usikkert hvor langt denne går i praksis. Men det ser ut til at på enkelte områder vanskeliggjør forskriften samarbeid mellom selskaper? Blant annet ser dette ut til å gjelde bemanning på driftssentraler

Formål- forslag ny kostnadsnorm NVE (fra 2013) Endringene i metodene skal bidra til mer forutsigbare rammevilkår Samt bidra til at den økonomiske reguleringen ikke hindrer en hensiktsmessig restrukturering i bransjen

Nye regler ved fusjoner NVE vil bidra til at det ikke oppstår inntektstap ved fusjoner – nåverdien av inntektsbortfallet tas over 30 år mot 10 år i dag Dette kan vi støtte men er klare på at reguleringen skal være «fusjonsnøytral» - det er ikke NVEs jobb å fremme fusjoner

NVE vil fortsatt bruke frontselskaper/referanseselskaper Selskapene i front er de selskapene som løser sine oppgaver billigst (etter NVEs beregninger) Frontselskapene identifiseres på bakgrunn av siste års kostnader og oppgaver Nå foreslås det at frontselskapene veies ut i fra et gjennomsnitt siste 5 år Men, det enkelte selskap vil fortsatt bli målt ved bruk av sine siste års data mot ny gjennomsnittsfront

Ny regulering gir bedre incentiver Gjennomsnittseffektivitet før kalibrering 81,9% for D-nettet mens denne i varsel for 2012 var 94,0% Beløpet som vektes på kapitalgrunnlaget økes fra 689 til 2064 mill kr og gir en vesentlig bedring for selskaper som har høyere kapitalgrunnlag enn gjennomsnitt. Tilsvarende forverring for selskaper med lavere kapitalgrunnlag enn gjennomsnitt. Spredningen i effektivitetsøkning i kalibreringen er økt fra 7,1% til 21,6% Rauland største taper og Hemsedal største vinner Straff for å benytte anleggsbidrag

Små selskap – særskilt behandling «I særlige tilfelle kan kostnadsnormen fastsettes etter individuelle vurderinger» Rettet særlig mot selskaper med små regionalnettanlegg der de sliter med å sammenligne. Da måles man mot tidligere kostnader i egen bedrift Defo mener at man i større grad bør gjøre det samme der man får store utslag i modellen og tidvis ubegripelige resultater

En faktura fra omsetter Nei … Dette blir kroken på døren for lokale kraftleverandører Håndtering og ansvar for skatter og avgifter blir komplisert De store har økonomiske muskler Det blir ikke mange kraftleverandører igjen Ja … Dette går veldig bra! Håndterer avgifter i dag De store kan ikke konkurrere i forhold til lojale kunder som ønsker nærhet til leverandøren Oppretter omsetningsselskap!

Mange uavklarte spørsmål Leveringsplikt Innkreving av skatter og avgifter «Stengeretten» Skatter og avgifter Beredskap og nettrelatert kundekontakt Betalingsstrøm mellom kraftleverandør og nettselskap Risikohåndtering mellom aktørene – kunde, kraft og nett Kontraktsforhold mellom aktørene

Ser ingen ulemper ved 100 færre nettselskaper Trenger kapital (av fattige kommuner?)

Mandat strukturutvalget «strukturutvalget skal bidra til en balansert debatt i forbindelse med strukturendringer der alle hensyn belyses»

Påstand De minste nettselskapene har lavere avkastning på kapitalen enn de store

Faktum Faktum viser et broket bilde Det er de mellomstore nettselskapene som har høyest avkastning

Påstand De minste selskapene har høyere nettleie en de store

Det er en god blanding av selskaper som har den billigste nettleien, Kvam, Valdres, BKK, Gudbrandsdal, Orkdal, Narvik, Hafslund mfl Likevel, det er bemerkelsesverdig at forskjellene ikke er større. Selvfølgelig bør Hafslund ha den billigste nettleien med det antall kunder de har pr km ledning og den korte veien fram til disse

Ja det er i snitt noe høyere nettleie i distriktene Det er færre kunder å fordele regningen på Det er helt andre utfordringer med vær vind og infrastruktur Paradoks: Distriktsverkene har også de mest fornøyde kundene

Sunnmørsposten

Påstand De minste selskapene har hyppigere og lengre avbrudd enn de store

Mulig tendens ?, Noe annet ville vært bemerkelsesverdig. Et avbrudd i Finnmark gir helt andre utfordringer enn i Oslo. Distriktsutfordringene blir ikke borte ved fusjoner her heller Her vil sammenslåinger øke utfallstiden i distriktene ved fusjoner. Først opp der KILE kostnaden er størst.

Leder DN lørdag 2 okt. 2012

«Jeg skal hjelpe deg litt med arbeidsplassene som legges ned i distriktene. Det er lite som tilsier at det totale antallet stillinger blir færre ved fusjoner. Mange flyttes til det oppkjøpende selskaps hovedkontor. Dvs flytting av arbeidsplasser fra distriktene til sentrale strøk. Byråkratiet i selskapene øker i takt med deres vekst. Jo større jo mere topptunge blir de også. Direktørene blir flere og selvsagt øker lønningene i takt med selskapenes størrelse. De får jo mer ansvar, må vite».

Hva med kundene? Lokalverkene har best kundetilfredshet, til tross for tidvis høyere nettleie Norsk Grønnkraft - «skal du få gjort noe må du ha med et mindre verk å gjøre»

PwC-rapporten Teoretisk kokebok med et teoretisk utgangspunkt – kalt «god praksis» Det gås gjennom område for område hvor tesen er at det er best å være stor Det handler om å gjøre de riktige tingene og de riktig tingene riktig… For at denne rapporten skal ha noe å gi, må utgangspunktet være at det ikke er «god praksis» i dag – påstand ikke noe mer

I nettselskapene er det kapitalkostnadene, som er den største utfordringen. Vi handler i de samme markedet, stor som liten og tror vi virkelig at prisene på stål og kobber i verden endres fordi vi slår sammen noen nettselskaper i Norge?

Også de største nettselskapene i Norge sliter med tilgang på kapital og har store utfordringer. Faktum, de som klare seg best er de mellomstore Rapporten er en ren bedriftsøkonomisk tilnærming og tar ikke opp i seg et eneste spørsmål rundt betydningen av tilstedeværelse for lokalsamfunnet

Rapporten klarer uttrykker også at måten selskapene møter AMS utfordringen på gjennom samarbeid, er et hinder for fusjoner En ting skal rapporten ha, den påpeker med rette at kompetanseforskriften vil kunne gi betydelige utfordringer for de minste selskapene