Risør videregående skole FREE – Focus on Renewable Energy and Environment Presentasjon for elevrådet torsdag 22 januar 09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Miljørådgiver i grønn hverdag
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Internasjonalt arbeid
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Energi.
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
HVORFOR MILJØFYRTÅRN? Spare miljøet Spare penger på drift
Kommentarer til Hovedstadsmeldingen Fung. byråd for finans og utvikling Øyvind Såtvedt Oslo Bolig- og byplanforening 13. november 2007 Oslo kommune Byrådslederens.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Inge Aarhus Stiftelsen Lillehammer Miljø
Miljøsertifisering av videregående skoler
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Oslo kommune Energigjenvinningsetaten
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Maritim politikk og regionene Sverre Mauritzen Internasjonal koordinator Vestlandsrådet Sola
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Et system for miljø verdivurdering og og sårbarhetsanalyse for marine arter og naturtyper Overordnet mål med forvaltningsplanen at den menneskelige aktiviteten.
– en ramme for strategiske satsinger i vår region innen utdanning, forskning og næringsliv? RSA-møte, Porsgrunn 20/5-2014, Tone Jøran Oredalen – Dekan,
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Olsvikåsen videregående skole. - ny skole i Bergen. - søknadsfrist 1
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Landbruksutdanning er framtida
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Bygg og anleggsteknikk AKTUELLE SKOLER Hvor finner du dette utdanningsprogrammet: Åkrehamn videregående skole Haugaland videregående skole.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Ny klima og energistrategi i Troms
xxx 1.
Velkommen til et nytt skoleår!
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
ENERGICAMP 25.mars 2009 EKSEMPEL 8.30 – 0900 Åpning av Energicampen v/ Roger Prang Østfold Energi 900 – 0930 Elevene jobber kreativt Oppdraget.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg/Nina Borgersen 11 th February 2011 ”Jentekveld” ved VGS.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Norge mot 2030 Hvilken rolle får vindenergi? Bjart Holtsmark Statistisk sentralbyrå.
Frisørseminar 15 sep 2009 Ragnar Gulowsen Stiftelsen Miljøfyrtårn
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Status for miljøfyrtårn på Kalnes vg skole Skoleåret
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Samfunnsviternes miljøpolitikk. Samfunnsviterne og Akademikernes klima- og miljøpolitikk Samfunnsviterne slutter seg til Akademikernes klima- og miljøpolitiske.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Internasjonalisering
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Mål for skoleåret – «indremedisin»
DØNSKI V.G.S IDRETTSFAG.
Overordnet strategi SV-fakultetet
«Grønn næringsutvikling»
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
DØNSKI V.G.S IDRETTSFAG.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Næringslivet har miljøansvar
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
“Berekraftvekene” ved Stord vidaregåande skule
Utskrift av presentasjonen:

Risør videregående skole FREE – Focus on Renewable Energy and Environment Presentasjon for elevrådet torsdag 22 januar 09

Bakgrunn: Risør videregående skole vil fokusere på energi- og miljøspørsmål regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi har motiverte og engasjerte elever og ansatte som er opptatt av fagområdet.

Prosjektets visjon: Risør videregående skole skal sammen med prosjektpartnere bli blant Europas fremste skoler på energi og miljø.

Mulige prosjektaktiviteter: Utvikle energi- og miljømerking for videregående skoler i fellesskap. Lage, utprøve og gjennomføre strategier for energi- og miljøtiltak. Utvikle pedagogiske opplegg som kan trekkes inn i alle fag, og som sikrer at alle elever i videregående skole skal gjennomgå et undervisningsopplegg om energi- og miljøspørsmål.

Etablere et internasjonalt samarbeidsprosjekt som går på oppfylling av internasjonale klima- og miljøforpliktelser. Spredning av resultater, erfaringer og kompetanse, bl.a. ved utvikling av en nettportal og profilering. Risør videregående skole skal ha en 20% mer effektiv energibruk i Skolene skal gjennom aktivitetene i prosjektet bli klimanøytrale. Demonstrasjonsskoler for energi- og miljø.

Miljøfyrtårn ved Risør vgs. Miljøpedagogikk Innkjøp og materialbruk Kantine Energi Transport Avfall Estetikk Utearealer