Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 13: Risiko og avkastning
Advertisements

Tjenestepensjon  Solvens II -> Deretter.. Utfordringer og løsningsalternativer Frederic Ottesen 21. oktober 2011.
Nye likviditets- og soliditetskrav Kristin Gulbrandsen Bransjeseminar om egenkapitalbevis, 15. september 2010.
Overlever ytelsesavtalen?
Norske bankers situasjon, utlånsevne og kapitalbehov Direktør Bjørn Skogstad Aamo Stortingets Finanskomite
Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/10
Dynamisk Datamaskering hos Santander
12 Jeg er gründer.
Hovedkasserer i LO Ellen Stensrud LOs regnskap
Utfordringer for finansnæringen. Finanstilsynsdirektør Bjørn Skogstad Aamo Sparebankforeningens medlemsmøte MOLDE 14. OKTOBER 2010.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Skattlegging av aksjeselskaper og aksjonærer JUS5980
Energidagen KS Bedrifts årskonferanse 9. april 2013 Kapitalmarkedet fremover Hva skal til for at KLP vil investere?
KONTOKLASSER Klasse 1 Eiendeler Klasse 2 Egenkapital og gjeld
Investering og finansiering Høstsemesteret 2013
Skjemaoppsett etter COREP Arlina Kornienko Informasjonsmøte COREP 16. – 24. april 2008.
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
Drammen kommunale Pensjonskasse
v/ styreleder Thorstein Øverland
Emil R. Steffensen Finanstilsynet
RÅBALANSE RÅBALANSEN VISER SUMMEN AV ALLE DEBET- OG KREDITPOSTERINGER SOM ER REGISTRERT PÅ HVER ENKELT KONTO I LØPET AV EN PERIODE, INKLUSIVE DE BEHOLDNINGENE.
Figurer til artikkelen Sammenlikning av norske bankers kapitaldekning av Henrik Andersen i Penger og Kreditt 2/2010.
Figurer til artikkelen Utdypning av stresstestene i Finansiell stabilitet 2/11 Av Rønnaug Melle Johansen og Knut Kolvig i Penger og Kreditt 3/11.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Pensjonskontorets konkurransegrunnlag - kapitalforvaltning
2 Hvordan forbedre det norske regelverket? FNHs årskonferanse v/Ida Espolin Johnson, Kommunal Landspensjonskasse.
Livsforsikringsselskapene og finanskrisen FNHs årskonferanse 2009 Bjørn Skogstad Aamo, direktør Kredittilsynet.
Landkreditt Boligkreditt AS 1. 2  Etablert med konsesjon gitt av Finanstilsynet  Heleid datterselskap av Landkreditt Bank AS med.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Regnskap.
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Trine-Lise Wilhelmsen
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Prosjektanalyse Øyvind Bøhren og Per Ivar Gjærum
OSLO SOM FINANSHOVEDSTAD Oslo Innovation Week,15. oktober 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO.
Soliditet versus likviditet – Hva er viktigst?
Haavind, Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Flere eller Færre? Hvilken regulering trenger finansbransjen?
Presentasjon regnskap pr. Q SpareBank 1 Gudbrandsdal Kapitalmarkedsdag, Oslo 19. august 2014.
Presentasjon regnskap Q1-14 Styremøte Vinstra 25. april 2014.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 5 Lånekostnad og viktige låneformer.
Solvensregulering fra 1. januar 2016 Aktuarkonsulenters Forum 5. november 2015 Runa Kristiane Sæther, Seksjon for forsikringstilsyn.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
NSR, Direktørmøte 7.oktober 2015 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge EN FINANSNÆRING I ENDRING.
ALM for en pensjonskasse
Medlemsmøte DNA 07. mai 2009 Erik Myhre, Kredittilsynet
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
Ny forsikringslov Presentasjon av masteroppgave Prising av avkastningsgarantier i livsforsikring 17. september 2009 Amund Hilstad.
Årsregnskap og utbytte 2005
Foreløpig resultat 2009.
SKJERPEDE KRAV til bankene – hva er konsekvensene?
Finansnæringen i Norge
Langsiktige sparemidler representerer en «ny» kilde til kapital
Styrekonferanse, Bien Sparebank
Balansen og resultatregnskapet
Investering og finansiering INEC 1800
Hvor står norsk forsikring i dag og hvor går veien videre?
Mal kontoplan for pensjonskasser
Verden i dag. Spennende sektorer og selskaper Mads Johannesen Investeringsøkonom Nordnet.
Universitetslektor Lars Baklund
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Solvens ii Seminar FINANSTILSYNET NOTAT AV
Valg av organisasjonsform Vedtekter/avtale
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Investering og finansiering INEC 1800
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K2.6 Steigum
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Solvens II og Finanstilsynets lovforslag Møte i Pensjonsforum 21. oktober 2011

Overordnet om Solvens II Dagens solvensregelverk i EU (Solvens I) Eiendeler: Aksjer, obligasjoner eiendom mv. Minstekrav til solvensmargin Avsetninger for forsikrings- forpliktelser Buffer Prinsipper for verdsettelse av forpliktelsene varierer mellom landene Norge: verdi av forpliktelser påvirkes ikke av renteendringer Sverige: verdien av forpliktelsene varierer med rentenivå Eiendeler Forpliktelser og egenkapital Tilleggskrav Norge: Krav til kapitaldekning (Basel I) som kan være ><= kravet til solvensmarginkapital, påvirkes av aktivasammensetningen Bufferkapital Solvensmarginkrav liv: ca 4 pst. av avsetningene, påvirkes ikke av aktivasammensetningen Solvensmarginkrav skade: prosent av premie eller avsetninger i ulike bransjer 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Overordnet om Solvens II Formål og hovedelementer Det nye solvensregimet skal baseres på en tre-pilar struktur, jf. Basel II-regelverket Større grad av harmonisering av (de nasjonale) solvenskravene Et harmonisert regelverk for tekniske avsetninger som forutsetning for harmoniserte kapitalkrav To sett med kapitalkrav – et (absolutt) minstekrav til kapital (MCR) og et operasjonelt solvenskapitalkrav (SCR) 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Overordnet om Solvens II Hovedtrekk Markedsverdier av eiendeler og forpliktelser Ingen sikkerhetsmarginer eller underreservering i verdien av forpliktelsene Markedsverdier kommer også i IFRS 4 fase 2 Verdien av forpliktelsene skal reflektere verdien ved overføring til annen aktør, beste estimat pluss risikomargin Solvensreglene skal fange alle vesentlige risikoer Plasseringsbegrensninger utgår, økt fokus på styring og kontroll Økt vekt på offentliggjøring og markedsdisiplin Alle sikkerhetsmarginer synliggjøres i egenkapitalen Offentliggjøring av resultater og forutsetninger i beregningen av kapitalkrav, også for interne modeller 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Verdien av forsikringsforpliktelsene Neddiskontering av fremtidige kontantstrømmer med risikofri markedsrente Den risikofrie markedsrenten fastsettes som swaprente med fradrag for kredittrisiko og ekstrapoleringsmetode for lengre løpetider (utover 10 år?), i tillegg til eventuelle justeringer som fortsatt diskuteres (motsyklisk premie i krisetider?) Forventet fremtidig risikofri avkastning er gitt ved markedsrenten, men verdien av forpliktelsene skal også ta hensyn til variasjon i avkastningen (slik at opsjonsverdien av rentegarantien reflekteres) Avsetningene kan være lavere enn flytteverdien – intet ”surrender value floor” 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Verdien av forsikringsforpliktelsene Renterisiko livsforsikringsforpliktelser 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Strukturen på det europeiske Solvens II-regelverket Bestemmelsene fastsettes på tre nivåer Nivå 1: Solvens II-direktivet erstatter samtlige tidligere forsikringsdirektiver Nivå 2: Gjennomføringstiltakene (”implementing measures”) skal nedfelles som forordning med utfyllende bestemmelser til rammedirektivet Nivå 3: Utfyllende tilsynsmessige retningslinjer utformes av EIOPA (det nye europeiske tilsynsorganet), og vil i mange tilfeller bli bindende tekniske standarder for selskap/tilsynsmyndigheter 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Strukturen på det europeiske Solvens II-regelverket Pilar 1: Regler for verdivurdering av eiendeler, forsikringstekniske avsetninger og andre forpliktelser, beregning og klassifisering av kapital og beregning av kapitalkrav (herunder interne modeller) Pilar 2: Regler for risikostyring og internkontroll samt tilsynsmessig kontroll og overvåkning Pilar 3: Regler som skal fremme markedsdisiplin gjennom informasjonsplikt overfor offentligheten og rapporteringsplikt til tilsynsmyndighetene Regelverket inneholder også bestemmelser for forsikringsgrupper 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Finanstilsynets lovforslag – bakgrunn Av Finansdepartements tildelingsbrev fremgår det at Finanstilsynet skal forberede gjennomføringen av Solvens II-reglene i norske lover og forskrifter I brev av 2. juli 2010 har Finanstilsynet blitt bedt om å vurdere konsekvenser av Solvens II for pensjonskassene I brev av 11. januar 2011 bes det om en vurdering av rammebetingelsene for små forsikringsselskaper og sjøtrygdelag I tråd med signalene fra EU-kommisjonen legges det opp til gjennomføring i norsk regelverk innen 1. januar 2013 Eventuelle overgangsordninger gjennomføres ved forskrift 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Gjennomføring av Solvens II i norsk rett Finanstilsynet har lagt til grunn at det overordnede rammeverket tas inn i lov, mens de utfyllende bestemmelsene gis ved forskrift Utgangspunktet har vært å gjennomføre direktivet i gjeldende regelverk, dvs. forsikringsvirksomhetsloven (og delvis finansieringsvirksomhetsloven for gruppebestemmelser) Gjennomføringsbestemmelsene blir gitt ved forordning som gjennomføres i Norge ved henvisning i forskrift (inkorporering) Det må vurderes om enkelte bindende tekniske standarder som utfyller gjennomføringsbestemmelsene bør inntas i forskrift, eventuelt med henvisning til den aktuelle standarden Finanstilsynet ønsker å lage veiledninger som fremstiller regelverket (spesielt regelverket gitt ved forordning) i en form som gjør det lettere tilgjengelig for norske selskaper og allmennheten 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Gjennomføring av Solvens II i norsk rett Tidsplan for gjennomføring Finanstilsynet sendte lovforslag til Finansdepartementet 12. august 2011 Det antas at endringer i norsk lov kan vedtas i 1. halvår 2012 Finanstilsynet tar sikte på å oversende utkast til forskrift senest innen utløpet av 1. kvartal 2012 Dersom endelig vedtak av nivå 2-bestemmelsene nødvendiggjør endringer i utkastet, oversendes endringsforslag så snart som mulig i løpet av 1. halvår 2012 Det antas at forskrift kan fastsettes i 2. halvår 2012 Finanstilsynet tar sikte på å utarbeide veiledninger og publisere disse i 2. halvår 2012 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Gjennomføring av Solvens II i norsk rett – nasjonale valg Solvens II er basert på fullharmonisering, men på enkelte områder kan det likevel være rom for nasjonale valgmuligheter Dette gjelder bl.a. behandlingen av små skadeforsikrings-selskaper som tilfredsstiller unntakskriteriene i Solvens II, spørsmålet om videreføring av ansvarshavende aktuar mv. I denne presentasjonen fokuseres det på forslaget for pensjonskasser og endringer i tilstøtende regelverk for livsforsikring/pensjon Det er ikke er mulighet for nasjonale valg vedrørende kapitalkrav mv. (med unntak av selskaper som ikke omfattes av direktivet (pensjonsforetak og små forsikringsselskaper)) 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Gjennomføring av Solvens II i norsk rett Temaer som ikke er omfattet av Finanstilsynets lovforslag Finanstilsynets forslag til endringer i virksomhetsreglene for livsforsikring, jf. brev av 8. mars 2011 til Finansdepartementet, er ikke behandlet i lovforslaget Finansdepartementet har oversendt tilsynets forslag til videre behandling i Banklovkommisjonen Mulige konsekvenser av Solvens II for regnskapsregelverket er ikke vurdert i lovforslaget Finanstilsynet tar sikte på å legge frem en egen vurdering av konsekvenser for regnskapsområdet i løpet av 2011 eller tidlig i 2012 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Gjennomføring av Solvens II i norsk rett – forslag til endret kapittel 6 Oversikt over Finanstilsynets forslag til endret kapittel 6 i forsikringsvirksomhetsloven Kapittel 6. Krav til virksomheten § 6-1 Forbud mot annen virksomhet § 6-2 Systemet for risikostyring og internkontroll § 6-3 Utkontraktering § 6-4 Kapitalforvaltning 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Gjennomføring av Solvens II i norsk rett – forslag til endret kapittel 6 § 6-5 Verdivurdering av eiendeler og forpliktelser utover forsikringstekniske avsetninger § 6-6 Verdivurdering av forsikringstekniske avsetninger § 6-7 Solvenskapital § 6-8 Klassifisering av solvenskapitalen § 6-9 Solvenskapitalens størrelse og sammensetning § 6-10 Solvenskapitalkravet § 6-11 Beregning av solvenskapitalkravet etter standardmetoden § 6-12 Interne modeller for beregning av solvenskapitalkravet § 6-13 Minstekapitalkravet 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Gjennomføring av Solvens II i norsk rett – forslag til endret kapittel 6 § 6-14 Egenvurdering av risiko og solvens § 6-15 Informasjons- og rapporteringsplikt § 6-16 Tilsyn, retting og pålegg § 6-17 Forsikringsselskaper med svekket finansiell stilling § 6-18 Forsikringsvilkår § 6-19 Provisjon og annet vederlag for forsikringsformidling § 6-20 Forsikringsgrupper 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Regulering av pensjonsforetak Solvens II-direktivet omfatter ikke pensjonsforetak EU-kommisjonen har igangsatt arbeidet med et revidert pensjonskassedirektiv (IORP II) Kommisjonen vil at det nye regelverket skal ha en struktur som tilsvarer Solvens II, vil unngå regelverksarbitrasje og ønsker fullharmonisering Forsikringsnæringen i Europa arbeider også for at pensjonsforetakene skal få like rammebetingelser som livsforsikringsselskapene Tidsplanen for ikrafttredelse av det nye regelverket er usikker, men vil antakelig tidligst kunne skje i 2015 De syv største pensjonskassene har besvart den siste kvantitative beregningsstudien for Solvens II (QIS5) Resultatene er noenlunde på linje med livsforsikringsselskapene hva angår oppfyllelse av kapitalkravet 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Regulering av pensjonsforetak – forslag Finanstilsynet foreslår at Solvens II-prinsippene for verdivurdering av forsikringstekniske avsetninger gjøres gjeldende også for pensjonskassene Dette fører til at kapitalen blir definert tilsvarende som for livsforsikringsselskapene (markedsverdien av eiendelene fratrukket markedsverdien av forpliktelsene) Regelverket vil samlet sett bli mer komplisert dersom det benyttes ulike verdivurderingsprinsipper for livsforsikringsselskaper og pensjonskasser, og ulik verdivurdering kan også lede til regelverksmotivert flytting Prinsippet om vurdering til markedsverdi gir et bedre bilde av pensjonskassens reelle økonomiske situasjon og vil sannsynligvis bli gjort gjeldende i det fremtidige europeiske solvensregelverket for pensjonskassene 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Regulering av pensjonsforetak - forslag Finanstilsynet foreslår at pensjonskassene foreløpig ikke underlegges kapitalkravene i Solvens II Kompleksiteten i beregningene er (for) høy Pensjonskassene bør ha en lengre tidsperiode til å tilpasse seg enn frem til 2013, jf. at livsforsikringsselskapene til sammenligning har kunnet forberede seg siden den første beregningsstudien i 2005 Det er lite hensiktsmessig å innføre et komplekst regelverk som eventuelt bare vil virke i ett til tre år før det avløses av et nytt europeisk regelverk for pensjonskasser 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Regulering av pensjonsforetak - forslag Samtlige pensjonskasser pålegges rapportering av Finanstilsynets stresstest fra 2013 Stresstesten som er en forenklet versjon av Solvens II-regelverket vil gi et rimelig godt bilde av kapitalkravene under Solvens II Gjeldende kapitalforvaltningsforskrift krever at det utføres risikoanalyser basert på markedsverdier, og en innrapportering av stresstest basert på markedsverdier anses ikke å utgjøre en tungtveiende tilleggsbyrde Stresstesten innføres som et tilsynsverktøy og ikke som et bindende kapitalkrav av hensyn til å gi pensjonskassene tid til å tilpasse seg Aktiv tilsynsmessig oppfølging vil bidra til at pensjonskassene tilpasser seg resultatene av stresstesten Dersom gjennomføringen av det nye europeiske regelverket for pensjonskasser trekker ut i tid kan det bli aktuelt å vurdere stresstesten som et bindende kapitalkrav, eller innføre full Solvens II 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Regulering av pensjonsforetak - forslag Gjeldende solvensmarginregelverk (Solvens I) videreføres mens kapitaldekningsregelverket (Basel I) avvikles Solvensmarginregelverket må som et direktivkrav uansett videreføres inntil det nye europeiske regelverket er på plass Kapitaldekningsregelverket kan og bør avvikles som et nasjonalt regelverk for pensjonskasser, både for å fremme like konkurransevilkår som for livsforsikringsselskapene og fordi Finanstilsynets stresstest beskriver den underliggende risikoen på en vesentlig bedre måte enn kapitaldekningsregelverket 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Regulering av pensjonsforetak - forslag Gjeldende krav til risikostyring og internkontroll videreføres i hovedsak Gjeldende regler fungerer tilfredsstillende Det er unødvendig kompliserende å legge opp til midlertidige regler i perioden før det nye europeiske regelverket for pensjonskasser er på plass Likviditetsforskriften oppheves også for pensjonskassene og erstattes av tilpassede regler om forsvarlig likviditetsstyring i kapitalforvaltningsforskriften Videreføring av kvantitative begrensningsregler i kapitalforvaltningsforskriften? Finanstilsynet er i tvil om begrensningsreglene bør videreføres, men hensynet til stabilitet i rammebetingelsene kan tilsi dette 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Endringer i tilstøtende regelverk for livsforsikring I dag er forsikringstekniske avsetninger i soliditetssammenheng lik forsikringstekniske avsetninger ved beregning av kontoført kundeverdi og flytteverdi, og lik regnskapsmessig verdi Solvens II vil påvirke forsikringstekniske avsetninger i soliditetssammenheng, men skal ikke påvirke kundeverdien Fremtidig regnskapsmessig verdi av avsetningene etter IFRS4 vil kunne avvike fra Solvens II-verdien For å klargjøre at koblingen mellom kundeverdien og forsikringstekniske avsetninger i soliditetssammenheng nå brytes foreslås det å benytte begrepet forsikringskapital som betegnelse for alle reserver og fond tilordnet den enkelte kunde 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Endringer i tilstøtende regelverk for livsforsikring Mens kapittel 6 i lovforslaget regulerer verdivurdering av forsikringstekniske avsetninger i soliditetssammenheng, vil kapittel 9 til 11 heretter kun regulere kundeverdiene Substansen i reguleringen av overskuddstildelingen og mer generelt forholdet mellom kunde og selskap foreslås i hovedsak videreført Begrensninger i kundens rett til overskudd for å finansiere økning av premiereserven vil videreføres, men ikke i form av opptrappingsplan for avsetningene som i dag Finanstilsynets forslag til endringer i virksomhetsreglene er ikke behandlet her 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Endringer i tilstøtende regelverk for livsforsikring Det foreslås at endring i premieberegningsgrunnlaget ikke automatisk medfører oppreservering for opptjente rettigheter Dette gjelder også for mottakende selskap ved flytting Dette er samme prinsipp som for renteforutsetningene i dag Soliditetsaspektet anses ivaretatt gjennom verdivurdering av avsetningene etter beste estimat Bestemmelse om at Finanstilsynet kan pålegge styrking av premiereserven beholdes bl.a. av hensyn til flytteretten Regler om høyeste tillatte beregningsrente anses å stride mot fullharmoniseringsprinsippet og foreslås opphevet Beregningen av solvenskapitalkravet vil til enhver tid reflektere avgitte avkastningsgarantier 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Banklovkommisjonens forslag til ny finansforetakslov Forslag til ny samlet lov om finansforetak og finanskonsern i NOU 2011:8, som var på høring til 30. september 2011, inneholder også bestemmelser som skal ivareta kravene i Solvens II-direktivet En del problemstillinger som er berørt i Finanstilsynets lovforslag er ikke berørt i Banklovkommisjonens lovforslag Videre prosess rundt disse problemstillingene og Finanstilsynets lovforslag generelt er foreløpig ikke avklart 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag

Mer informasjon Mer informasjon på Finanstilsynets nettsider www.finanstilsynet.no – Forsikring og Pensjon – Livsforsikring – Tema: Solvens II Lovforslaget datert 12. august 2011 med oversendelsesbrev Se presentasjon møte i referansegruppen 26. august 2011 for mer om lovforslaget Se også presentasjon i seminar 17. juni 2010 og andre presentasjoner for mer om Solvens II generelt www.finanstilsynet.no – Forsikring og Pensjon – Livsforsikring – Offentlige brev Finanstilsynets forslag til endringer i virksomhetsreglene (brev 8. mars 2011) 21. oktober 2011 Solvens II og Finanstilsynets lovforslag