PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Idrettshall og uteanlegg Kantine
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Barns rettigheter - personvern
HVA ER ?.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Bildet:
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Prøvemodus Undervisningsmodus
Nettsamfunnsvaner i Norge
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Klasseledelse med fokus på IKT
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
Ndla matematikk Hensiktsmessig bruk av ndla i undervisningen
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Foreløpige resultater
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
CRM 2.0 – it’s the relationship, stupid! Energi Norge 22. september.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
D IGITAL R INGPERM P ROSJEKTLEDELSE OG P EDAGOGIKK BRUK AV O NE N OTE I SKOLE OG UTDANNING Ped:Konsult
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E.Thune Rådgiver ped.bruk av IKT RFK – seksjon skole Twitter: torillevy
Forside/oversikt Fag / tema
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
UTDANNINGSVALG.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Blogg og publisering på nett
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Hva i all verden er det for noe rart?
Hvordan føre kilder?.
Anne-Marie Ytrebø og Guri Kyte 2015©
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Forum for studentaktive læringsformer
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Velkommen til foreldremøte.
Utskrift av presentasjonen:

PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg: lektoraksnes.blogspot.com

30 16-åringer 30 PCer Alle er på nett Hvordan ha ”kontroll”?

Hva ville du brukt PCen til hvis du var 16 år i dag (og du kjedet deg litt i timene…)?

Elev på Vg1 Eg er datamaskinens slave. Eg elskar alt med den og alt den gir meg moglegheit til. Spesielt elskar eg at den kan redda meg frå ein kjedeleg skuletime og ein generelt kjedeleg skulekvardag. Eg og alle dei andre elevane veit innerst inne at me øydeleggje utroleg mykje for oss sjølv når me sitte på Facebook, i staden for å bruke datamaskinen som eit nyttig hjelpemiddel i undervisninga. For det er det den eigentlig blei tatt inn i skulen for.

Hva gjør de på Internett? (2007) (Fra ”Nye nettfenomener”)

Just because Digital Natives learn differently from the way their parents did when they were growing up doesn´t mean that Digital Natives are not learning. Palfrey and Gasser (2008:240)

Hva gjør læreren?

Tilpasse forsiden i faget

God struktur i faget

Aktiviteter i it’s learning Oppgave Notat/oppslag med pekere Diskusjon Undersøkelse Test Konferanse Avstemning Mapper med skrivetilgang Leksjoner

Skrive og samarbeide: Typewith.me, Blogger, Wikispaces Sammensatt tekst: GoAnimate, Creaza Digitale læringsressurser: NDLA, NRK Skole Lærebok Nettsamfunn Søk og informasjon Mange muligheter

Hvilke oppgaver får elevene? Gjør greie for kjennetegn ved eventyr og analyser eventyret ”Askeladden som kappåt med trollet”. Sammenlign eventyrhelten AskeladdenAskeladden (finn et/flere eventyr om Askeladden) med helten i Ringenes Herre og/eller Harry Potter. Sammenlign også fortellemåter og verdier. Hvordan blir kampen mellom det gode og det onde framstilt, og hvorfor vinner alltid det gode?

Innlevering + Tidsfrist + Vurdering

Kaoskontroll i klasserommet Start: it’s learning Mål: it’s learning Men mange veier til målet!

Kilder ”Hjernen blir annerledes i fremtiden”, Aftenposten ”Over 3 av 10 er på Facebook i timen”, NRK.no ”Nye nettfenomener. Staten og delekulturen” (2008) UiO, hentet fra Palfrey and Gasser (2008): Born Digital, Basic Books, New York Eksempel: Facebook i undervisningenFacebook i undervisningen Samskriving: Tegneserie: Digital plakat: NRKSKole: Tankekart, tegneserie og film: