Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
I.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.”
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Tanker om brukermedvirkning
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Spøken som gir deg lykke!
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
“Reise til utlandet med oksygen”
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Telefontilgjengelighet-legekontorets akilleshæl
Hvorfor bør den gamle timeboka forandres?
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Å lykkes eller være lykkelig?
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
TELEFONTILGJENGELIGHET Praktisk kvalitetsarbeid på fastlegekontoret
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Getsemane – Matteus 26,36-56.
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
OSA saker og utfordringer
Flere har etterspurt et slags rammeprogram for sesongen, dette er et forslag som sendes ut på høring.   Nå er sesongen i gang. Da må vi kutte litt ned.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Medlemsundersøkelse for NAFO
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.
Og.
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Disaster Preparation/Recovery Solutions and Messaging Backup/Restore Exchange server 2003.
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen? Reidar Moskvill Storgata Legesenter Notodden [rmosk@online.no]

Bakgrunn Publikum ønsker kort ventetid for å få time hos fastlegen Ventetiden hos oss varierte blant 3 kolleger med likt antall på listene og felles hjelpepersonell Hos andre kolleger med lang liste var ventetiden kort, mens kolleger med kort liste kunne ha lang ventetid Det er altså ikke sikkert at fastlegens listelengde bestemmer ventetiden

Hypoteser Legens arbeidsform avgjør om ventetiden blir kort eller lang Ventetiden kan endres gjennom kartlegging og bevisstgjøring av de mekanismer som virker inn i hverdagen

Hvordan vurderer pasientene ved vårt legesenter ventetiden? Spørreskjema (se neste lysbilde) ble utfylt av alle pasienter som kom til konsultasjon i en uke hos samtlige leger Kun få følte at de ikke hadde fått tilfredsstillende vurdering og timetildeling Mange svært fornøyd med lett tilgang på ø-hjelp-timer Likevel ønsket vi å bedre praksis for ventetiden for vanlige timer

Ved timebestilling Ditt eget ønske : Time hvor fort?  Samme dag    Samme dag  Innen …….. dager  Ikke vesentlig Hva fikk du ?         Samme dag         Etter …….. dager         Etter ………uker Var du tilfreds med tildelingen? - Sett kryss på linjen! – - - - -  ________________________________________  Svært Meget Tilfreds misfornøyd

Hadde vi ulik praksis og prioritet for sammenlignbare pasienter? Vi fant ingen åpenbare forskjeller mellom legene i forhold til pasientenes diagnoser. Vi satt opp tilnærmet lik tid mellom kontrollene for samme type fysisk lidelse (DM/hypertensjon/o.l). Vi fant at en av legene satt opp hyppigere kontakt ved psykisk sykdom enn de 2 øvrige. Forskjellene var først og fremst at vi hadde forskjellige pasientpopulasjoner.

Hva gjorde vi for å bedre tilgjengeligheten? Flytskjema ga fokus på dynamikken for timebestilling (se neste lysbilde) Opprettelse av ny kategori: HASTETIME Drøfting av fellesstrategier for prioritering i timebok generelt, og i forhold til visse kontroller: INR Velregulerte diabetikere Bevisstgjøring om hvem som bestemmer kontrollintervall og betydningen av dette

Flytskjema timebestilling Årsak til ønske - legens ønske? Hvem gjelder dette Pasienten ønsker time Ringer/i luken Ved konsultasjon - avtales direkte med legen Utskyte noe? Vurdere hastegrad Tlf. kons. Lik/ulik legepraksis? Hva kan endres? Forskjellig liste-utforming Delegert medarbeider Ø.hj. (samme dag) Prioritert før venteliste (innen 2 uker) Etter liste

Vi opprettet flere timekategorier for leger med ventetid > 3 uker Hastetime - 3 timer hver dag som ikke skal brukes før det er 2 uker igjen til timen NY Alminnelig time etter aktuell ventetid som før Ø.hj.time - kan ikke deles ut før samme dag

Hvem bestemmer når pasienten skal komme tilbake? Hvem setter opp timene? av 50 oppsatte timer 1 uke frem i tid hadde legen selv satt opp 30 Legens egen vurdering av kontrollbehov er viktigere enn sekretærens Bevisstgjøring av legene om dette faktum

Kjennskap til den enkelte leges praksis Vi bruker Mediatas statistikkprogram til sammenligning av legenes praksiser Ut fra dette visste vi at 50 av våre 70 diabetikere gikk hos meg Kontrollrutiner for diabetikerne gjør stort utslag i timeboka

Felles strategi for prioritering og rutiner i timebok Diskusjoner i flere kontormøter om hvordan vi prioriterer og setter opp uprioriterte timer Hvis ventetiden ikke er viktig for pasienten, skal time settes opp på en dag der det fortsatt er 2 andre ledige timer Kontrollrutiner: INR-pasienter skulle (fortsatt) ikke til legetime DM pasienter med god metabolsk kontroll ble overført fra legetime hvert kvartal til legetime hvert halvår (lab-ktr hvert kvartal)

Hva prøvde jeg selv å gjøre i tillegg til fellesstrategiene? ”One-touch” strategi: Gjør mest mulig ferdig her og nå Ikke sett opp noen til konsultasjon bare for at de skal sitte der mens en henvisning eller attest skrives Ikke utsett en nødvendig konsultasjon til i morgen

Slik gikk det Tiltak satt inn Påske

Erfaringer om teamarbeid Timebestillinger må håndteres etter felles prinsipper som alle må følge. Dette krever praktisk samarbeid og drøfting mellom alle, leger og hjelpepersonell, på legesenteret. Dette er ingen engangshendelse, men må være en vedvarende prosess: ”Hvordan vil vi ha det hos oss”

Hvordan beholde lav ventetid? Kontrollere aktuell ventetid hver uke Fortsatt fokus på ventetiden på personalmøter Reagere raskt ved tendens til økt ventetid med oppretting av flere tilgjengelige timer Erstatte gamle vaner med nye vaner