Hvordan forsterke merkevaren?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Effekter av religiøse holdninger på lønnsomhet, etisk bevissthet og rekruttering i små mikrokredittforetak Professor Magne Supphellen.
Noen utfordringer for skolene
Kvinner og menn i ledelse og samspill Hvordan få økt mangfold?
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Styrearbeid i Norwegian
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Direkteinvesteringer i EUs nye medlemsland i Øst-Europa – en kort tallpresentasjon Fafo Østforum, 7. April 2005 Torunn Kvinge Forskningsstiftelsen Fafo.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Software Requirements Elicitation
Øystein Pedersen Dahlen
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
STRATEGIPROFILEN VED NHH
IKEA for de mange mennesker
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kapittel 19 Operative tiltak.
Visjon, virksomhetside og verdier
Sammen får vi ting til å skje
Omdømmebygging og -analyse
Segmentering og posisjonering
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Innovasjon i lokalarbeidet
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Inspirasjon og ledelse
Hvordan står det til i byggenæringen og hvordan måle produktivitet?
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan forsterke merkevaren? Sparebankenes Fagdag 28. Oktober 2005 Professor Magne Supphellen

To nødvendige betingelser Synlighet (merkekjennskap) Positiv unikitet Tilby noe annerledes som er viktig for kunden

Hva er viktig for kunden? Nærhet Sponsing Totalvurdering Kundebehandling Kompetanse Betingelser

Hva er viktig for kunden? Størrelse Nærhet Sponsing Totalvurdering Kundebehandling Kompetanse Betingelser

Hva er viktig for kunden? Størrelse Nærhet Sponsing Totalvurdering Kundebehandling Kompetanse Betingelser Størrelse

Enkle mentale kategorier Stor Arrogant Selvgod Høy kompetanse Liten Vennlig Imøtekommende Lavere kompetanse

Ansatte er ”kanalen” for å bygge posisjonen, og kjerneverdiene verktøyet for å få det til - men tar vi det på alvor?

Stereotype: ”This thing about values is soft,- it’s not about hard business. It’s about ethics and welfare, and that’s OK, but it’s not directly relevant to the bottom line”

”The evergreen project” ”What really works” Kilde: Nohria, Joyce & Roberson, HBR 2003 Studie av 160 amerikanske selskaper i 40 ulike næringer over en 5-års periode Disse selskapene leverte i utgangspunktet resultater på ca samme nivå Hovedvariabel: TRS (Total Return to Shareholders) Forklaringsvariabler Ledelsesprisnipper/systemer, organisering, strategi, kultur, kommunikasjon, produktivitet, R&D/innovasjon, allianser og sammenslåinger, toppleders egenskaper, opplæring og rekruttering, mv,- hele virksomheten

What really works (2) 40 av de 160 bedriftene hadde ekstremt gode resultater Alle disse hadde en vekst i TRS på over 900% Forskningsteamet identifiserte de faktorene som best kunne forklare veksten. Det var 8 faktorer som hadde særlig betydning 4 av disse faktorene var et ”must”,- det vi si at alle de 40 beste var klart bedre enn sine konkurrenter på alle disse fire egenskapene For å være blant de 40 beste måtte man i tillegg være unik på 2 av de fire øvrige faktorene ”The 4+2 formula”

Fire nødvendige fortrinn (Nohria, Joyce & Roberson, 2003) 1. En tydelig strategi som er bedre forstått av alle interessenter,- ansatte, kunder, eiere, mv. 2. Bedre produktivitet i prosesser som er direkte relevante for å dekke kundebehov. 3. Raskere og mer fleksible organisasjoner 4. Klare kjerneverdier for adferden,- som gjennomsyrer hele virksomheten og alt den gjør

2 av 4 fortrinn (Nohria, Joyce & Roberson, 2003) 1. Dyktigere (mer motiverende) toppleder 2. Bedre på teknologisk innovasjon 3. Bedre på rekruttering og opplæring 4. Bedre på allianser eller oppkjøp

Nødvendige fortrinn (Nohria, Joyce & Roberson, 2003) 1. En tydeligere strategi som er bedre forstått av alle interessenter,- ansatte, kunder, eiere, mv. 2. Bedre produktivitet i prosesser som er direkte relevante for å dekke kundebehov. 3. Raskere og mer fleksible organisasjoner 4. Klare kjerneverdier for adferden,- som gjennomsyrer hele virksomheten og alt den gjør

Hvordan definere adferdsverdiene? Hvilken adferd trenger vi for å bygge ønsket Image? INTERNT EKSTERNT Adferdsverdier Ønsket omdømme Hvilke oppfatning har de ansatte av hvem de er og hvem de ønsker å være? Organisasjonens selvbilde Organisasjonens ønskede selvbilde

Internasjonalt eksempel Stort internasjonalt selskap Kjerneverdier Respect Integrity Leadership Communication Vant en internasjonal pris i 2000 for sin policy mot korrupsjon og for etisk praksis

Hvilket selskap?

”Empty values statements create cynical and despirited employees, alienate customers, and undermine managerial credibility” Patrick. M. Lencioni (HBR 2002)

Hvordan skape etterlevelse?

MOTIVASJON for etterlevelse ETTERLEVELSE AV ADFERDSVERDIER BETINGELSER Holdning/Identifikasjon MOTIVASJON for etterlevelse Relevans Lederens rolle Opplevd belønning Sosial norm Synlighet for kunden ETTERLEVELSE AV ADFERDSVERDIER Ekstern kommunikasjon Rolletilfredshet BETINGELSER for etterlevelse Tidspress/overskudd Anledning til å ”oversette” Struktur/prosedyrer

Generelle suksessfaktorer Konsistens over tid Konsistens i all kommunikasjon Integrert kommunikasjon Tålmodighet Mål både mentale og adferdsmessige effekter Koble interne målinger av etterlevelse med eksterne omdømmemålinger Kreativitet Hvordan gjøre ønsket omdømme levende?