Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Bra mat – for bedre helse
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
22 tips for den faglitterære forfatteren
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Elevenes verdifulle bidrag
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Hva er aktivitet og deltakelse?
AKB-Pårørende en ressurs
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Aggression Replacement Training
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Bokpresentasjon Oslo.
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
1 RESSURSGRUPPER NETTVERKSSAMLING mars 2009 Toril Skoglund.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Samtale 2.
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Bra mat – for bedre helse
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Drop-In metoden i skolen
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Livsstilsending - uke 5 -
Bra mat – for bedre helse Endringsfokusert veiledning: Hvordan jeg kan bidra til å øke din mulighet til forandring.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
Helsesøsterkongressen 2017
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving Kristina Forsberg Rådgiver folkehelse Tromsø 24. februar 2009.

Målsetting Du kan lede Bra Mat kurs Endring og kommunikasjon Verktøy som kan brukes( 8 )

Endringshjulet (Proshasca, DiClementes) Besøkende, Tålmodighet, god relasjon, presentere tilbudet (Tilbakefall) Klagere Ambivalens (Tilbakefall) Vedlikehold Kunder Kartlegge (Tilbakefall)

Samarbeid med deltaker/ Min oppgave Besøkende Unngå å bli utålmodige eller motiverte på pasientens vegne. Etablere en god relasjon. Ta vennlig imot, presentere tilbudet. Ambivalent Høre på klagen, stille spørsmål for å finne ut hva de selv har tenkt å gjøre. Hvilke erfaringer har de fra tidligere? Kunde Kartlegge hjelpebehov, komme med handlingsalternativer. Forebygge tilbakefall. Oppmuntre positive endringer, selv om de er små.

Å jobbe med seg selv…. Hva innebærer en slik jobb? Tenker du å forandre på det som er blitt problematisk? Å orke å se det i øynene-innsikt Å bestemme seg→ for å forandre ? fortsette som før ? Å planlegge og å gjennomføre det en har bestemt

Rollen som kursleder Presentere deg selv Personlig/privat… Eget kosthold og erfaring(fortrinn-slagsider) Faglighet Engasjement/inspirasjon (forsiktig/ivrig) Rolle ( foreldrerollen) Gruppen som ressurs Prosessansvar – ikke resultat

Kommunikasjon / Spørremåter Åpne spørsmål Hva betyr kveldsspisingen for deg? vs. Bekymrer du deg over at du spiser om kvelden? Konkretiserende spørsmål Kan du si litt mer om det? Mestringsspørsmål Hvordan fikk du til å vente så lenge? Handlingsrettede spørsmål Hva kan du gjøre for å vente enda litt til? Skaleringsspørsmål ( 0-10 ) - Hvor mye trur du på at du klarer dette ?

Aktiv lytting- psykisk første hjelp Lytt for å få innsikt Lytt for å forstå Ikke debatter Kroppspråk Vis med ord at du lytter Sammenfatt Din opplevelse av det du hører Ikke gode råd

Motivasjon-og mestringsarbeid Skaleringsspørsmål klargjør motivasjon: hva gjør at du plasserer deg akkurat der? Mestringstillit: En sikker tro på at man kan løse en bestemt oppgave ”jeg får det ikke til men jeg er glad jeg klarer å møte opp"

Tenk igjennom spørsmålet, noter stikkord. Diskuter med hverandre. Refleksjonsoppgave ( kan også gjøres om for å bruke til kursdeltakere ) Hva er din bakgrunn for å arbeide med kosthold/ernæring( hva er din erfaring med tidligere kurs…) Fortrinn/talenter Ulemper/slagsider Tenk igjennom spørsmålet, noter stikkord. Diskuter med hverandre.

Verktøy 1 – til økt 1og underveis

Verktøy 2 – du velger selv

Verktøy 3 – ev økt 2 og 3

Verktøy 4- ev økt 2 og 3

Verktøy 5 – økt 4 og 5

Verktøy 6 – økt 4 og 5

Verktøy 7 – økt 4

Verktøy 8 – økt 4 og 5

Hvorfor det kan være vanskelig å snakke om livsstil Egen holdning og livsstil ”Tabu”, moralisering Egne følelser av ansvar/skyld og skam Personlig/privat Urealistiske mål Manglende tro på resultater Mangel på kunnskap

Lykke til! hugo.nilssen@unn.no 77626386 line.husjord@hitos.no 41161988 toril.skoglund@tromsfylke.no 77788179 kristina.forsberg@tromsfylke.no 77788209