INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland
Innhold Hvorfor internhandel og regnskapsmessige konsekvenser Prisprinsipper Internhandel Medisinsk-teknisk avdeling Internhandel Teknisk avdeling Oppsummering
Hvorfor internhandel? Overordnet politiskvedtak, styrevedtak i 2002 Kun kostnadssiden som fremkommer i regnskapet før internprising Internprising er å synliggjøre hvor mye hvert enkelt område koster = internhandel Internfakturering er intern belastning, dette har vi gjort lenge
Regnskapsføring før – og etter innføring av internhandel Drift/teknisk FØR Kostnad Avdelingene FØR Ingenting; ”Gratis” Drift/teknisk ETTER Inntekt - Kostnad = 0 (balanse) Avdelingene ETTER Drift/teknisk har overført budsjettmidlene for kostnaden, fremkommer i regnskapet
Prisprinsipp Markedspris Markedspris-tilnærming ved forhandlede priser Kostnadsbasert pris Kostnadsoverveltning (kostnadsbasert pris)
Medisinsk-teknisk avdeling (MTA) Rådgivning Vedlikehold Service Permanent utleie av medisinsk-teknisk utstyr
MTA – Vedlikehold og leie av medisinsk teknisk utstyr Kostnadsbasert pris - kostnadsoverveltning Individuelle avtaler på rådgivning, vedlikehold og service Budsjett for vedlikehold fordeles etter ressurser som medgår (timer, lønn, service - og delekostnader, adm. kostnader m.m.) Budsjett for leie av utstyr fordeles fra avskrivninger per registrert bruker. Beregnes ut fra anskaffelsestidspunkt og –pris og levetid, dette registreres og vedlikeholdes i MTU-registeret. Budsjett for MTA er ca 4% i forhold til gjenanskaffelsesverdi for MTU.
MTA prisprinsipp - Kostnadsoverveltning Synliggjør belastningen i avdelingenes regnskap Kostnad hos avdelingene, inntekt hos MTA Pris beregnet ved årets begynnelse – fanger ikke opp endringer gjennom året Tendens til økning i utstyrsparken hos avdelingene. Små konsekvenser for dem, medfører effektivitetskrav for MTA. Drifte og vedlikeholde en større utstyrspark innen samme budsjettramme
Teknisk avdeling - Internpris på tre områder: Internleieavtale; energi, kommunale avgifter, gassanlegg, grøntarealer, infrastruktur, ventilasjon, transportanlegg m.m. Service- og leieavtaler; trucker, rullestoler, skylleromsutstyr, luftsmitteisolat, kjøling, sterilsentral m.m. Enkeltoppdrag; primært snekkeroppdrag, stikkontakter og UPS fast pris
Teknisk avdeling – Kostnadsoverveltning og kostnadsbasert pris Internleiekostnadene overveltet til Arealkoordinator. Arealkoordinator innførte internleie FØR oversikt over kostnadene forelå - ikke kostnadsbasert i avdelingenes regnskap. Service- og leieavtaler utarbeidet med avdelinger. Overveltning av kostnadene. Snekkertjenestene internleierelatert overveltet Arealkoordinator, resten basert på tilbud/etterspørsel. Møbeltapetsverksted nedlagt og budsjettmidler delt ut på avdelingene.
T.A. prisprinsipp – Kostnadsbasert Internleieavtalen gir ingen direkte incentiver til innsparing for brukeren – ikke synlig i deres regnskap. Endring i utstyrsparken for service – og leieavtaler medfører økonomisk konsekvens for avdelingene. Snekkertjenester er etterspørselsbasert.
Oppsummering Internhandel er innført i Drift/teknisk divisjon på flere områder, deriblant MTA og T.A. Områdene er kostnadsbasert med unntak av internleien Kostnadsoverveltning benyttes primært Kontinuerlig arbeid og videreutvikling fremover av både områder og prissetting