14.07.2014 s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling 23.03.2012 Foto: Crestock.com.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Oppfølgingstjenesten
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon.
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Videregående opplæring i Vestfold
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
1 Godt nytt år og velkommen til rådgiversamling
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Implementering av Opplæringspolitisk plattform (OPP) Orientering for Utdanningsforbundet 5.mars 2010.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Økt gjennomføring i vgo – ansvar på tvers av forvaltningsnivåer Fylkesmannens utdanningsmøte
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
Samarbeid OT/NAV/skole
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Individuell vurdering
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
Aktuelt om rådgivertjenesten
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Rådgiversamlingen høsten 2009
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Tilbudstrukturen 2012/2013 Elevkullet er omtrent som inneværende år Tilbudet stort sett som inneværende år NY GIV vil/bør føre til færre omvalg og sluttere.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
s. 1 Prosjektet En bedre skole for elevene våre Fylkesmøte i KS Foto: Bjarne Eriksen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Roar Sollied (V) Fylkesråd for utdanning
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Utskrift av presentasjonen:

s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com

Gjennomføringsbarometeret Statistikkdelen av NY GIV = Gjennomføringsbarometeret Indikatorer i NY GIV Overgangsprosjektet: Fullført og bestått etter 5 år – gjennomstrømming Overgang fra 10. trinn til vg1 Overganger i mellom årstrinnene i vgo Frafall (minst 2 år ute av vgo) Sluttet i løpet av skoleåret s. 2

Felles indikatorer Fullført og bestått – Andel som har oppnådd studiekompetanse / fag- eller svennebrev Overgang -ordinær progresjon(i vgo per ett år, i vgo ett trinn opp per neste år - ikke i vgo - repetisjon/omvalg Frafall Andel elever per 1.oktober ett år som ikke har oppnådd vitnemål/fag- eller svennebrev, eller vært registrert i videregående opplæring 1. oktober de to etterfølgende årene. Sluttere -De som avbryter skolegangen mellom og slutten av skoleåret

Kullet fra % fullført og bestått i 2010 Kullet fra % fullført og bestått i 2009 Kullet fra % fullført og bestått i 2008 Kullet fra % fullført og bestått i % flere har fullført og bestått i perioden 2007 til 2010 Nasjonalt mål: 75 % i 2015 fullført og bestått etter 5 år Mål for Nordland: 71 % i 2015 fullført og bestått etter 5 år s. 4 Gjennomstrømming – fullført og bestått 5 år etter start i vgo, i Nordland

Overgangsindikatorene Overgang fra 10. trinn til vg1 – 95,3 % i Nordland 2011 Overgang fra vg1 til vg2 – ordinær progresjon(i vg1 per ett år, i vg2 per neste år), ikke i vgo, repetisjon/omvalg Overgang fra vg2 til vg3/lære – ordinær progresjon, ikke i vgo, repetisjon/omvalg Overgang fra vg3 til studiekompetanse/lære – ordinær progresjon, ikke i vgo, repetisjon/omvalg s. 5

Overgang fra vg1 i Nordland per , alle utdanningsprogram Ordinær progresjonIkke i vgoRepetisjon/ omvalg Nordland79,9% (3174)12,7% (505)7,3% (291) Hele landet83,8% s. 6

Overgang fra vg1 – ordinær progresjon. Andel av elevene i vg ett år som er i vg neste år 2007 totalt 2008 totalt 2009 totalt 2010 totalt 2011 totalt Mål 2013 Hele landet 80,9 %82,4 %84,4 %83,8 %84,9 %85,8% Nordland69,1 %68,1 %75,7 %79,9 %81,1 % s. 7

Sluttere i Nordland per skoleår SkoleårAntall elever i vgo Sluttet etter Andel sluttere ,92 % ,74 % ,59 % ,15 % s. 8

Kommentar til ”Sluttere i Nordland” Tallet på sluttere per skoleår i Nordland går ned år for år. Flere årsaker, bl.a. tettere oppfølging av elevene, bedre veiledning og underveisvurdering (En bedre skole for elevene våre). I offisielle statistikker – Skoleporten, og derfra i PULS – er tallene for Nordland dårligere pga. at tallkvaliteten ikke har vært sikret godt nok de siste par åra. Feilkilder som det nå arbeides med for å få bort. Bl.a. har privatister og voksne kommet inn i statistikken ved noen skoler s. 9

Definisjon av frafall Ordet frafall har fått ny og mer presis definisjon Det betyr: Andel elever per 1.oktober ett år som ikke har oppnådd vitnemål/fag- eller svennebrev, eller vært registrert i videregående opplæring 1. oktober de to etterfølgende årene. De som slutter i skoleåret, er sluttere s. 10

Sluttere i løpet av skoleåret , i perioden til i Nordland VG1Vg2Vg3 I alt 1,5 %1,3 %1,1 %1,3 % Gjennomsnitt for landet 1,1 % Nord-Trøndelag 0,5% Troms 0,6 % Nordland er på 15. plass blant fylkene s. 11

Indikatorer i oppfølgingsprosjektet IndikatorNasjonalt 2010 – 2011 Nordland Feb.12 Andel med ungdomsrett som er registrert OT 9%14% Andel ukjente i oppfølgingstjenestens målgruppe 23%37%26 (18)% Andel under oppfølging og veiledning i OT 19%17%18% Andel i tiltak (NAV / Fylkeskommunen)26%23%18% *) tallene er beregnet. Statistikkene har ikke de samme indikatorene

Hvilken konkret rolle kan rådgivningstjenesten spille for å øke gjennomføringen? s. 13 Hva gjelder Rådgivere grunnskolen Rådgivere vgs Oppfølgings - tjenesten Karriere – sentrene Andre 1 ”NY Giv elevene ” 10 klasse jf overgangsprosjektet 2 ”Ny GIV elevene” - sommerjobb 3”Ny GIV elevene” - forkurs 4 ”Ny GIV elevene” og andre på vg 1 5 ”Ny GIV elevene” og andre på vg 2 6 Ny GIV elevene” og andre på vg 3 7Elever 10 klasse som ikke søker vgo

s. 14 Hva gjelder Rådgivere grunnskolen Rådgivere vgs Oppfølgings – tjenesten Karriere – sentrene Andre 8 Elever som søker vgo og ikke møter opp 9Elever som slutter på vg1 10 Elever som ikke starter på Vg2 11Elever som slutter på Vg2 12 Elever som ikke starter på Vg3/læreplass 13 Elever som slutter på Vg3/læreplass 14 Overgang fra oppfølgingstjenesten til skole 15Annet