februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012
Hvordan søker eleven Elektronisk søknad på 3 prioriterte ønsker Frist for spesialundervisning 1.februar Vedleggsskjema:”Vedlegg til vigo-søknad, spesialundervisning skoleåret 2013/2014” Tilgjengelig på og Fylles ut i papirformat Frist for endring av søknaden: 1. april
Forts Følgende sendes skolen eleven har som sitt 1.valg: 1. Vedlegg til vigo-søknad, spesialundervisning, skoleåret 2012/ Utskrift av elektronisk søknadsskjema 3. Sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten 4. Individuell opplæringsplan (IOP) 5. Halvårsvurdering av IOP 6. Halvårsvurdering med karakter
Karakterer VIKTIG! Vi gjør oppmerksom på at opplæringsloven ikke gir anledning til å sette pedagogiske karakterer i halvårsvurdering eller som standpunktkarakter Ved endring i karaktergrunnlaget etter at søknaden er sendt– send oppdatert informasjon til utdanningsavdelingen
5 1.februar-søkere – hvem er det? Opplæringslova §5-1 Elever som ikkje kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning Vedtak om spesialundervisning: delegert til skolenivå Vedtak om inntak utenom poengkonkurranse: utdanningsavdelingen PPT er sakkyndig instans i forhold til: -behovet for spesialundervisning -inntak til særskilt prioritert VG1 -utvidelse av opplæringstiden med 4. eller 5. skoleår
Lærekandidater med behov for spesialundervisning Hovedansvarlig for lærekandidatordningen ved utdanningsavdelingen: Eirik Sundan Spesialundervisning etter §4-2 i opplæringslova -Fylle ut ” Vedlegg til søknad om opplæringskontrakt” - tilgjengelig på og -Søker elektronisk 1. februar -PP-tjenesten må dokumentere behovet -Bedriften må være på plass før vedtak fattes -Utdanningsavdelingen fatter vedtak om spesialundervisning og tildeler ekstra midler til bedriften
7 Vedtak om spesialundervisning Saksbehandling delegert til skolenivå Opplæringslova §1.3: Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten St.meld. Nr.30: Kultur for læring ( ) ”Det er imidlertid et klart mål at spesialundervisning skal være nødvendig for en lavere andel elever enn hva tilfellet er i dag” (s 84) Utfordring: Vurdere om eleven skal ha vedtak om spesialundervisning eller om tilpasset opplæring kan ivareta eleven behov på en tilfredsstillende måte innenfor skolens ordinære rammer.
Høringsforslag fra KD om lovendring Skolens plikt til å vurdere elevens utbytte av ordinær tilpasset opplæring før vedtak om spesialundervisning Forslag En presisering av plikten skolene i dag har til å vurdere om elevene får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen og prøve ut nye tiltak, før henvisning til PP-tjenesten og det blir gjort sakkyndig vurdering i forbindelse med vedtak om spesialundervisning. Bakgrunn Målet med lovforslaget er å sikre at skolene faktisk gjør en grundig vurdering av om elevene kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet før de melder elever til PP-tjeneste
Fagsamling ved Fylkesmannen i Nordland 14.november Presisering av hva som er spesialundervisning: -avvik fra læreplanene i kunnskapsløftet på det aktuell trinnet -erstatte innholdet i læreplanene med opplæring på andre områder -organisering av opplæringa utenfor skolens ordinære rammer
10 Kap. 6 i forskriften til Opplæringslova: Inntaksreglene §§6-15 til 6-17: inntak etter individuell vurdering i overgangen fra grunnskole til videregående skole Gjelder elever uten vurdering med karakter i halvparten av fagene Denne retten har egentlig ingen sammenheng med behovet for spesialundervisning ( hører egentlig inn under ordinært inntak )
Forts. §6-20 inntak til særskilt prioritert utdanningsprogram på Vg1-nivå -sakkyndig vurdering må begrunne i henhold til §6-19 -strenge kriterier -intensjonen er at dette skal gjelde svært få søkere Utfordring: -eleven har søkt om dette, PPT har ikke anbefalt inntak særskilt prioritert Vg1 -uttalelsen fra PPT er mangelfull i henhold til §6-19 Vår vurdering med særlig vekt på: -elevens forutsetninger for utdanningsprogrammet -elevens forutsetninger for andre utdanningsprogram -elevens erfaringer innenfor det omsøkte området -elevens mål med videregående opplæring
Forts §6-24: Inntak etter individuell vurdering til VG2 og VG3 ( Unntak fra ordinære inntaksregler som gjelder alle elever ) Elever som ikke har vurdering med karakter fra videregående trinn 1 eller 2 tas inn etter skjønnsmessig helhetsvurdering Eleven har ikke rett til inntak på 1.ønske Intensjonen med loven: sikre elever med grunnkompetanse som mål inntak til VG2 eller VG3 som bygger på VG1 kurset som er gjennomført Vår vurdering med særlig vekt på -elevens målsetting med videregående opplæring -totalt antall søkere innenfor de aktuelle programområdene -innhold i sakkyndig vurdering
Forts §3-1, 5.ledd: Utvidelse av opplæringstida i videregående skole Retten til utvida tid til videregående opplæring innebærer heiltids opplæring med inntil 2 år ekstra for elever med rett til spesialundervisning Sakkyndig vurdering: - i løpet av 3.året: dokumentasjon av behovet for mer tid i videregående opplæring ( 4. eller 5.år ) Vår vurdering med særlig vekt på: -i hvilken grad er målsettingen med opplæringa oppnådd? -hva er planene med et ekstra år? -hva er muligheten for å oppnå kompetanse på høyere nivå?