14.07.20141 1.februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Rådgiversamling april Lærling •Søke på •Hvis ungdomsrett ved formidling så gjelder ungdomsrett i.
Rådgiversamling Inntak
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Startkurs for nye rådgivere 2010
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Individuell vurdering
Lærekandidatordningen
Orientering om inntaket
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012

Hvordan søker eleven Elektronisk søknad på 3 prioriterte ønsker Frist for spesialundervisning 1.februar Vedleggsskjema:”Vedlegg til vigo-søknad, spesialundervisning skoleåret 2013/2014” Tilgjengelig på og Fylles ut i papirformat Frist for endring av søknaden: 1. april

Forts Følgende sendes skolen eleven har som sitt 1.valg: 1. Vedlegg til vigo-søknad, spesialundervisning, skoleåret 2012/ Utskrift av elektronisk søknadsskjema 3. Sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten 4. Individuell opplæringsplan (IOP) 5. Halvårsvurdering av IOP 6. Halvårsvurdering med karakter

Karakterer VIKTIG! Vi gjør oppmerksom på at opplæringsloven ikke gir anledning til å sette pedagogiske karakterer i halvårsvurdering eller som standpunktkarakter Ved endring i karaktergrunnlaget etter at søknaden er sendt– send oppdatert informasjon til utdanningsavdelingen

5 1.februar-søkere – hvem er det? Opplæringslova §5-1 Elever som ikkje kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning Vedtak om spesialundervisning: delegert til skolenivå Vedtak om inntak utenom poengkonkurranse: utdanningsavdelingen PPT er sakkyndig instans i forhold til: -behovet for spesialundervisning -inntak til særskilt prioritert VG1 -utvidelse av opplæringstiden med 4. eller 5. skoleår

Lærekandidater med behov for spesialundervisning Hovedansvarlig for lærekandidatordningen ved utdanningsavdelingen: Eirik Sundan Spesialundervisning etter §4-2 i opplæringslova -Fylle ut ” Vedlegg til søknad om opplæringskontrakt” - tilgjengelig på og -Søker elektronisk 1. februar -PP-tjenesten må dokumentere behovet -Bedriften må være på plass før vedtak fattes -Utdanningsavdelingen fatter vedtak om spesialundervisning og tildeler ekstra midler til bedriften

7 Vedtak om spesialundervisning Saksbehandling delegert til skolenivå Opplæringslova §1.3: Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten St.meld. Nr.30: Kultur for læring ( ) ”Det er imidlertid et klart mål at spesialundervisning skal være nødvendig for en lavere andel elever enn hva tilfellet er i dag” (s 84) Utfordring: Vurdere om eleven skal ha vedtak om spesialundervisning eller om tilpasset opplæring kan ivareta eleven behov på en tilfredsstillende måte innenfor skolens ordinære rammer.

Høringsforslag fra KD om lovendring Skolens plikt til å vurdere elevens utbytte av ordinær tilpasset opplæring før vedtak om spesialundervisning Forslag En presisering av plikten skolene i dag har til å vurdere om elevene får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen og prøve ut nye tiltak, før henvisning til PP-tjenesten og det blir gjort sakkyndig vurdering i forbindelse med vedtak om spesialundervisning. Bakgrunn Målet med lovforslaget er å sikre at skolene faktisk gjør en grundig vurdering av om elevene kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet før de melder elever til PP-tjeneste

Fagsamling ved Fylkesmannen i Nordland 14.november Presisering av hva som er spesialundervisning: -avvik fra læreplanene i kunnskapsløftet på det aktuell trinnet -erstatte innholdet i læreplanene med opplæring på andre områder -organisering av opplæringa utenfor skolens ordinære rammer

10 Kap. 6 i forskriften til Opplæringslova: Inntaksreglene §§6-15 til 6-17: inntak etter individuell vurdering i overgangen fra grunnskole til videregående skole Gjelder elever uten vurdering med karakter i halvparten av fagene Denne retten har egentlig ingen sammenheng med behovet for spesialundervisning ( hører egentlig inn under ordinært inntak )

Forts. §6-20 inntak til særskilt prioritert utdanningsprogram på Vg1-nivå -sakkyndig vurdering må begrunne i henhold til §6-19 -strenge kriterier -intensjonen er at dette skal gjelde svært få søkere Utfordring: -eleven har søkt om dette, PPT har ikke anbefalt inntak særskilt prioritert Vg1 -uttalelsen fra PPT er mangelfull i henhold til §6-19 Vår vurdering med særlig vekt på: -elevens forutsetninger for utdanningsprogrammet -elevens forutsetninger for andre utdanningsprogram -elevens erfaringer innenfor det omsøkte området -elevens mål med videregående opplæring

Forts §6-24: Inntak etter individuell vurdering til VG2 og VG3 ( Unntak fra ordinære inntaksregler som gjelder alle elever ) Elever som ikke har vurdering med karakter fra videregående trinn 1 eller 2 tas inn etter skjønnsmessig helhetsvurdering Eleven har ikke rett til inntak på 1.ønske Intensjonen med loven: sikre elever med grunnkompetanse som mål inntak til VG2 eller VG3 som bygger på VG1 kurset som er gjennomført Vår vurdering med særlig vekt på -elevens målsetting med videregående opplæring -totalt antall søkere innenfor de aktuelle programområdene -innhold i sakkyndig vurdering

Forts §3-1, 5.ledd: Utvidelse av opplæringstida i videregående skole Retten til utvida tid til videregående opplæring innebærer heiltids opplæring med inntil 2 år ekstra for elever med rett til spesialundervisning Sakkyndig vurdering: - i løpet av 3.året: dokumentasjon av behovet for mer tid i videregående opplæring ( 4. eller 5.år ) Vår vurdering med særlig vekt på: -i hvilken grad er målsettingen med opplæringa oppnådd? -hva er planene med et ekstra år? -hva er muligheten for å oppnå kompetanse på høyere nivå?