Side 11. side 11 Norsk for yrkesfag 1 – skrive, snakke, lese, lytte Tradisjon og fornyelse: Fra Norsk for yrkesfagene til Norsk for yrkesfag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

I.
Skjønnlitterær fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Verdens 7 underverk.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Elevressurs Basis uten innlogging
Matematikk for yrkesfag
Jesus – kilden til glede
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Dokumentasjon av en prosess
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Deg være ære, Herre over dødens makt!
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
GOD MORGEN.
PRONOMEN.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave
«Raskt til kjernen av fagstoffet»
Fra ord til liv April 2010.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Litterære virkemidler
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Vanlege nynorskfeil.
Tema Vg1, kap 4.
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Hvem er jeg? 1.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Roller og forventninger
Lesskriv 4.
Utskrift av presentasjonen:

side 11

Norsk for yrkesfag 1 – skrive, snakke, lese, lytte Tradisjon og fornyelse: Fra Norsk for yrkesfagene til Norsk for yrkesfag

Dette er Norsk for yrkesfag 1: Læreboka – differensiering i tekst og oppgaver Norsk for yrkesfag 1 – kapittel for kapittel Innholdsliste 11 kapitler + kapittel 12: En språklig verktøykasse Rikholdig og variert tekstsamling – fyller halve boka

Digitale ressurser Gratis elevressurs uten innlogging Digital lærerressurs med lærerens digitalbok Digital lydbok

Kapittelstrukturen Tenk på et tall mellom 3 og 10! «I dette kapitlet lærer du om» Kapitlet i korttekst på ulike språk. Differensiering Korte kapitler Fagord i marg

Norsk for yrkesfag 1 har: Mange eksempeltekster Differensierte og varierte oppgaver: - Kort og godt - Lær mer - I dybden Inn i litteraturen

Elevressurs – gratis og uten innlogging Kapitlet i korttekst innlest på ulike språk «Fikk du det med deg?» - begrepsinnlæring «Fagoppgave» «Språkplukk»

Digital lærerressurs To varianter av årsplan «Ta kapitlet i bruk» Lærerens digitalbok Digital lydbok

Innlest tekst

Planleggingsverktøy Årsplan som følgjer boka Temabasert årsplan: fem tema «Ta kapitlet i bruk»

Lesing og skriving Vår innfallsvinkel har vore: «Kva las du no, og kva kan du skrive om det?» Klassiske fag- og yrkessjangrar er med Enkle og brukarvenlege eksempeltekstar «Bli med inn i litteraturen»

(eit dikt for dei unge) skyt meg i venstre arm, og eg skal kalle såret solidaritet skyt meg i høgre arm, og eg skal kalle arret samhald skyt meg i kjeven, og eg skal heve røysta mi skyt meg i kneet, og eg skal reise meg igjen skyt meg i hofta, og eg skal løpe raskare skyt meg i brystet, og eg skal jobbe mot all urett skyt meg i auget, og eg skal sjå verda klarare skyt meg i øyret, og eg skal høre dei nye røystene synge skyt meg i hjartet, og eg skal rope: vår kjærleik lever

«Inn i litteraturen» Overordna idé: bindeledd mellom kapitla og tekstsamlinga Kapittel 5: Dikt - Inn i litteraturen, side 65 Oppgåver, side 201 «Kva las du no, og kva kan du skrive om det?»

Kjør! av Helene Guåker Tekst som røskar opp i stereotypiar

TIP-elever som jobber med Kjør

Elevsvar til Kjør! av Helene Guåker Oppgåve 2: Kven er Marianne? Bruk dine eigne ord og skriv ei liste over dei eigenskapane ho har. Elevsvar 1: «Marianne er hovedpersonen i denne fortellingen. Hun har noen egenskaper veldig få jenter har. F. eks. at hun er flink til å skru på mopeder, raide garasjer, stjele bensin fra biler og kan mye om mopeder og kanskje biler.» Elevsvar 2: «en tispe er hun en jente som tror hun ble født med baller.»

Oppgåve 5: Skriv maksimalt 200 ord på din eigen dialekt om din store lidenskap (det du likar aller best og brukar mykje tid på). Elevsvar 1: «Æ likår å skru på mine mopedår. Den ene har ikke mye galt. Det er en Gilera SMT 2013 modell. Den andre æ en Tempo Corvette 64 modell. Den æ det en del galt me, men det æ gøy å skru. Blir litt olje søl og flekkår, men det får være det samme. Æ æ åsså ganske gla i biler. «Bilgal»» Elevsvar 2: «Min store lidenskab æ jo i gronn å kjøre båd, d æ d æ har holdt på mæ så lenge æ kan huse.»

Elevsvar til Idas dans av Gunnhild Corwin Oppgave 1: Før du leser teksten: Tenkeskriv i noen minutt om hva sykdom er, og det du tenker på når du hører ordet ”sykdom”. Elevsvar 1: «Sykdom: Skade i kroppen. En person er kanskje ikke seg selv. Kan kanskje ikke klare alt på egenhånd, må ha hjelp. Det kan være fysisk og psykisk. Det kan være sykdommer man har hele livet. Det kan være sykdom som kommer og går.»

Elevsvar Oppgave 5: (…) tenk deg at du selv får en grusom beskjed Elevsvar Oppgave 5: (…) tenk deg at du selv får en grusom beskjed. Bruk lignende uttrykk og fullførm setningen: «Da jeg fikk beskjed om …, føltes det som om …» Elevsvar 1: «Da jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått kreft, føltes det som om hele verden raste sammen. Jeg ville stenge meg inne som et innestengt dyr.» Elevsvar 2: «Da jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få barn, føltes det som om hele verden ble knust i tusen små biter. Hvor står jeg nå, hva skal jeg gjøre. Jeg har mann, men ikke barn.»