16.09.2010| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon I svineinfluensaens tid – helhetlig kommunikasjon Kommunikasjonsdirektør Margrete Halvorsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Media håndtering og kommunikasjon
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Tema for presentasjonen.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Statens legemiddelverk
Bakgrunn for stillingen
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
- Samhandlingsreformen –
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Beredskap influensapandemi Logistikk – mottak og utsending av vaksine til kommunene Kjersti Rydland, Avdeling for vaksinasjon og immunitet Smitteverndagene.
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Beredskapsplan for massevaksinasjon Folkehelseinstituttet Avdeling for vaksine Prosjektleder Anne Wenche Lindboe.
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Definere og velge hovedmål og delmål
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Fra Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet
Ulikheter og variasjoner
Koppeberedskap i Norge
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Georg Kapperud Smittevern 13 – kapittel 14 Ansvar, oppgaver og rutiner ved nasjonale utbrudd Smitteverndagene
Fredrik Clausen Skedsmo kommune Smitteverndagene 2006 Skedsmo kommune: Største kommune på Romerike innbyggere Senterfunksjon for nabokommuner.
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Andel syke samtidig dager % syke Pandemiplanen versjon 3.0 New York City, 1918.
Kommunenes forberedelser til å håndtere SARS-pasienter Et eksempel fra Oslo kommune Tore W Steen Oslo kommune Helsevernetaten.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Da Oslo kokte Presentasjon Folkehelseinstituttets smitteverndager 4. og 5. juni 2008 Frantz Leonard Nilsen, smittevernoverlege.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Fra fugleinfluensa til influensapandemi Oslo 27. mars 2006 Overlege Bjørn G. Iversen, Folkehelseinstituttet.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Olav Hungnes - Folkehelseinstituttet Aviær influensa A(H5N1)- diagnostikk hos mennesker Olav Hungnes WHO nasjonalt influensasenter Avd. for virologi Divisjon.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Veileder i risiko- og krisekommunikasjon
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Forberedende samtaler
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Ulvejakt og media.
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon I svineinfluensaens tid – helhetlig kommunikasjon Kommunikasjonsdirektør Margrete Halvorsen

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 2 Starten: WHO slår alarm fredag 24. april

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 3 | Verstefall og mer beroligende budskap

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 4

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 5 En pandemi.... er et verdensomspennende influensautbrudd forårsaket av et nytt virus som få personer vil være immune mot og som smitter lett mellom mennesker

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 6 Pandemien i Norge Totalt 1325 innleggelser hvorav 181 på intensivavdeling (fra til ) 90 prosent av pasientene har vært yngre enn 65 år 29 dødsfall hvorav 23 i definerte risikogrupper bekreftede tilfeller påvist mikrobiologisk 60 prosent er blitt immune

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 7 Prinsipper for kommunikasjonsarbeidet Tillit Samordning Aktiv informasjon Åpenhet Publikumsforståelse

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon Pandemiplanen om kommunikasjon ”Kommunikasjon er ett av virkemidlene for å nå målene i pandemiplanen. Kunnskapsbasert og samordnet informasjon som gis fortløpende er avgjørende for å oppnå best mulig tilslutning til og resultat av myndighetenes tiltak. Dette vil ha stor betydning for å redusere de negative helsemessige og samfunnsmessige, samt økonomiske konsekvensene av en pandemi.”

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon Helsedirektoratets krisekommunikasjonsplan Velg og tren opp talspersoner Fyll raskt kommunikasjonstomrom Lage oversikt over viktige målgrupper Koordiner kommunikasjonen Overvåk mediene Mål folks holdninger og reaksjoner Tenk, vurder og forbered verstefallsituasjoner (men gjennomfør det ikke)

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon Hvem var viktige målgrupper? Helse- og omsorgsdepartementet (HOD), regjeringsapparatet for øvrig Andre underliggende etater til HOD (Legemiddelverket og Folkehelseinstituttet) Fylkesmannen og kommunene (kriseansvarlige lokalt) Sykehusene Utøvere i helsetjenesten (leger, helsesøstre, bedrifthelsetjeneste, laboratorier) Publikum Risikogrupper Ansatte i andre sektorer enn helsetjenesten

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon Koordinering Intensjon: a. at ulike målgrupper skulle kjenne til myndighetenes hovedbudskap b. at ulike målgrupper visste hvor de kunne finne oppdatert myndighetsinformasjon

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon Hvordan koordinerte vi - hovedgrep Direkte dialog: Jevnlige møter med HOD (og øvrig regjeringsapparat) Jevnlige telefonmøter med landets fylkesmenn og regionale helseforetak Jevnlige møter med profesjons-, interesse- og pasientorganisasjoner Kanaler og produkter Utforming av felles talepunkter og hovedbudskap mellom aktørene med nasjonalt ansvar i håndteringen Systematisk distribusjon av status og budskap til ulike målgrupper: ”Pandemiinformasjon” Felles deltagelse i pressekonferanser Pandemi.no Pandemitelefonen

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon Lyktes vi? Jobbet hardt for å lykkes, høy bevissthet, lykkes med mye, - men finnes læringspunkter; For mange produkter Raske beslutninger, krevende å holde tritt med oppdateringen Ulike målgrupper med ulike behov

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon Ulv, ulv – eller god kommunikasjon?” ”Helsemyndighetene har ropt ulv, ulv – burde holdt hodet klart, og unngått å skape unødvendig angst i befolkningen”, sitat Arnulf Kolstad, professor i spesialpsykologi ved NTNU ”For en utenforstående framstår direktoratets mediestrategi som særdeles vellykket. Saken ville uansett preget nyhetsbildet og dannet grobunn for bekymringer, men denne gangen ble nyhetene helt dominert av saklig og balansert informasjon”, sitat Geir Ketil Røste, klinikksjef, Nevroklinikken, RH

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 15 Resultater Hygieneråd: 92% svarer håndvask, nesten 60% nys i armkrok Vaksinasjon: Snaut 50% vaksinerte Kommunikasjon: Stort flertall tilfreds med info fra myndighetene (73% - 61%) Økende andel mente myndighetene overdrev (33% - 61%) Høy andel, dog noe synkende, tiltro til myndighetenes håndtering (81% - 69%)

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 16 Folkeopplyser – i pandemiens tid Usikker kunnskap, bevegelige mål Mild, men svært alvorlig for noen Pandemi i bølger Vaksineproduksjon

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 17 Folkeopplyser – pandemi i alle kanaler Enormt medietrykk Ulike aktører i det offentlige rom Vaksinering – kommunalt mangfold

| I svineinfluensaens tid - helhetlig kommunikasjon | 18 Læringspunkter - refleksjon Øvelser og hendelser: Enda bedre forberedt neste gang Færre produkter, flere standardtekster Direkte kontakt med kommunikasjonskolleger Sosiale medier i krisearbeid – hva og hvordan? Og som alltid: tydelig ansvars- og rollefordeling er viktig