SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet - En presentasjon.
Alfhild - leder Østlandet
Som ledere må vi skape forventninger
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 4 Kommunikasjon 1 Kommunikasjon Kommunikasjon er en menneskelig aktivitet Å kunne noe om kommunikasjon er å kunne.
Lederkurs – Studentliv1 Velkommen til lederkurs!
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet -Praktisk arbeid.
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
Frivillighet – muligheter og utfordringer
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Introduksjonssenteret
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Lederkurs - Studentliv1 Konsekvenser Hva er konsekvensene av at vi er frivillige?
Studentlivs lederkurs - Modul 2 Vår kontekst1 Kort om kurset.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar 1 Lederstil - situasjonen avgjør.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 2 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
Studentliv kurs i PR og markedsføring - Modul 8 1 Henge opp informasjon Plakater Ulike typer oppslagstavler Vis god plakatskikk Bannere På Frederikkebygningen,
1 Lederstil - situasjonen avgjør 2 Din rolle som leder Hvordan vil du beskrive din rolle som leder? Hvorfor har du valgt å ta den rollen?
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Frivillige organisasjoner
Historien om FURH - Behovet for en fagpolitisk forening innen helse- og sosialfag Karl-Johan Johansen 1.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
IHR: Overordnet kartlegging ULG Vi har gode tall, brutt ned på grunnenheter innenfor følgende områder Økonomi Fakturavolum Fakturamatch Lojalitet.
FRIVILLIG INNSATS I NORSK IDRETT Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning
Ressursklubb Buskerud
Brukertilfredshet og KOSTRA
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Ideelle organisasjoners plass i et samlet sosialt tjenestetilbud av Statssekretær Kjell Erik Øie
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Oslostudentenes Idrettsklubb Langtidsplan Vedtatt første gang årsmøtet 8.mars 2007.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Global outsourcing av IT
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
VELKOMMEN Fyll inn egen tekst.
Frivillig arbeid på kontoret
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Er velforeningen en frivillig forening?
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
NMF mener at et godt samarbeid mellom offentlig myndighet, frivillige organisasjoner og private aktører er den viktigste garantien.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Samarbeid gjennom studiestart for et godt læringsmiljø
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Utskrift av presentasjonen:

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 2 Hvilken funksjon har foreningene i forhold til… … studenter ved UiO og høgskolene … medlemmene i foreningen … UiO og høgskolene … samfunnet generelt … fremtiden

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 3 Rammevilkår Hvilke rammer arbeider studentforeningene innenfor?

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 4 Hva definerer våre rammer? Lover og regler – f.eks. alkoholservering, åpningstider og moms Universitetet – f.eks. i forhold til Teknisk avdeling og fakultetet SiO Kulturstyret Økonomi Leverandører Medlemmer i foreningen Publikum – studentene som bruker tilbudet

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 5 Gjensidige krav Hva kreves av studentforeningene? Hva krever studentforeningene?

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 6 Konsekvenser Hva er konsekvensene av at vi er frivillige?

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 7 Student og frivillig Er jeg student eller arbeider? Frivillig innsats eller profesjonelt arbeid? Tid Penger – studielån Erfaring Sosialt

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 8 Frivillighet Frivillig arbeid og dets historie

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 9 Hva er frivillig arbeid? ”Med frivillig arbeid mener vi ulønnet innsats man gjør for andre enn slekt og nære venner. Arbeidet blir regnet som ulønnet selv om man mottar godtgjørelse for utgifter, eller mindre, symbolsk betaling.” (Wollebæk & Sivesind, 2000)

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 10 Historisk utvikling i frivillige organisasjoner Individualisering Profesjonalisering Nye tilknytningsformer Påvirkning fra management-tenkning

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 11 Er der mer krevende å være frivillig i dag enn tidligere? Har vi tid til frivillig arbeid i dag? Tradisjon versus effektivitet Dugnadsånd eller profesjonelt arbeid? Nye tilknytningformer? Har de frivillige organisasjonene penger til å drive ideelt arbeid i dag?

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 12 Verdiendring? (1) Hvilke verdiendringer vil vise seg i det nye organisasjonssamfunnet? Blir effektivitet det viktigste i fremtidens frivillige arbeid? Hvilken kompetanse kreves av de frivillige? Hvordan kan vi bevare tradisjonen og fellesskapet samtidig som samfunnslivet – og organisasjonslivet – utvikler seg i retning av individualisme?

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 13 Verdiendring? (2) Hva er drivkraften i de frivillige organisasjonene? Skaper frivillige organisasjoner produkter for et marked? Kan og bør frivillige organisasjoner betraktes som bedrifter?

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 14 Verdiendring? (3) Har det skjedd en verdiendring i det frivillige arbeidet i studentforeningene? Hva vil være viktig i fremtiden? Hvordan bevare tradisjonen i det frivillige arbeidet i studentforeningene? Er dette ønskelig?