Rederiskatt og lønnsomhet i fiskeriene Rögnvaldur Hannesson Norges Handelshøyskole
Prinsipper for beskatning Finnes det noen? De ideelle skatter Skatt efter evne Minst mulig tap av effektivitet ”Vi tar dem som ikke kan unnslippe” Bensin-, bil- og alminnelig inntektsskatt contra rederibeskatning
Provenytap p.g.a. rederibeskatningen 2005, mdr. kr. Lønnssubsidier 1,5 12000 sjøfolk Særskilt rederibeskatning 1,5 0-skatt fra og med 2008 Samlet 5,0 Schjelderup-utvalget foreslo all særbehandling av rederier fjernet Slik gikk det ikke
Flertallets begrunnelse: Skatteinnrømmelser fører til uproduktive investeringer Den marine klynge er en myte: rederiene kjøper varer hvor de er konkurransedyktige på kvalitet og pris Vi har behov for arbeidskraft i næringer som makter å betale full lønn
Tall fra Lønnsomhetsundersøkelsene. Verdi av fiskerettigheter ikke inkludert i kapitalbegrepet
Konkurransevridning vis-à-vis fiskerinæringen Lavskatteregimet generelt gjør det mulig å overby fiskebåtrederier ved nybygg Er den lave lønnsomhet i utenriks sjøfart resultat av overinvestering i næringen? Lønnssubsidiene gjør det mulig å overby fiskeriene i konkurranse om arbeidskraft Nettolønnsordningen gir en subsidie på ca. 40% av lønnen, avhengig av trekkprosent 150.000 pr. årsverk? For å henge med må fiskerlotten opp
Nettolønnsordningen i NOR Norsk ordinært skipsregister (NOR) Her finner vi supplybåter, brønnbåter, m.v. Refusjon 2005: 1,0 mrd. Refusjon 2006: 0,9 mdr.
registrering av båter i utlandet, bruk av utenlandsk mannskap Skal man rette opp konkurransevridningen ved å gi lignende innrømmelser for fiskeriene? Hvordan? registrering av båter i utlandet, bruk av utenlandsk mannskap Jeg ser ingen grunn til det, men man kommer fort opp i slike problemstillinger når man gir fordeler til den ene men ikke den andre
Uansett, kravene til lønnsomhet i fiskeriene kommer til å skjerpes NOx-avgift, CO2-avgift Hvis slike avgifter er begrunnede, bør de betales likt av alle næringer Kun de som er lønnsomme efter slike avgifter vil og bør overleve
Hva som må til for å øke lønnsomheten i fiskeriene Friest mulig omsettelige fangstkvoter Langsiktig Insentiver for å tilpasse kapasitet til ressursgrunnlaget Korttidsleie Bedre utnyttelse av eksisterende flåte i dårlige år
Andre rammebetingelser Avvikling av leveringsplikt Avvikling av deltakerloven Ville muliggjøre vertikal integrasjon av fangst-ledd og bearbeidelse Avvikling av reguleringer som legger føringer på båtstørrelse og utforming Fjerning av politisk styring