SIU’s rolle ved internasjonale prosjekter innen elæring NVU årskonferanse, Levanger 15. mars 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
SIU SIUs rolle og ansvarsområde Toulouse,
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Lokal arbeidstidsavtale
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Internasjonalisering
Senter for læring og utdanning
Det integrerte universitetssykehuset
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Status internasjonalisering vår 2019
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

SIU’s rolle ved internasjonale prosjekter innen elæring NVU årskonferanse, Levanger 15. mars 2005

2 Senter for internasjonalisering av høyere utdanning (SIU) Etablert 1. januar 2004 Opprettet på basis av Senter for internasjonalt universitetssamarbeid Lokalisert i Bergen 40 ansatte(pr. 1/1 2005) Administrativt budsjett 34 mill. Totalt budsjett 230 mill.

3 Senter for internasjonalisering av høyere utdanning (SIU) Et serviceorgan og en partner for offentlige- og private utdanningsinstitusjoner (høyere utdanning) Nasjonalkontor for internasjonale programmer og samarbeidstiltak innen høyere utdanning Nasjonalt kompetansesenter for internasjonalisering Profilering av Norge som utdanningsland, som arbeidsland for akademikere og som samarbeidsland for utenlandske utdanningsinstitusjoner

4 Direktør Gunn Mangerud Gruppe for EU samarbeid Gruppe for utviklingssamarbeid Gruppe for internasjonale samarbeidstiltak Gruppe for økonomi og personal Gruppe for IKT Rådgiver gruppeInformasjon SIU’s styre Knut Brautaset UFD

5 Minerva programmet Et sentralisert tiltak innen SOKRATES programmet Skal bidra til europeisk samarbeid innen området åpen distansebasert ODL og IKT innenfor utdanning Mål Skape forståelse for konsekvensene av åpen fleksibel læring og for kritisk bruk av IKT i utdanningen Sikre at pedagogiske forhold styrer utviklingen av IKT basert undervisning Fremme tilgang til bedre metoder, resultater, ressurser og "best practice" Støtte utviklingen av nyskapende praksis eller tjenester. De må ha en klar multiplikatoreffekt og føre til økt kunnskap

6 Hvilke aktiviteter er aktuelle? 1. Utvikling herunder undervisningsmidler metoder Nyskapende forsøk 2. Gjennomføring av undersøkelser, komparative analyser. Her kan en ta for seg ulike aspekt. 3. Etablering av informasjonstjenester

7 Hvilke tilnærming kan være aktuell? 1. Prosjekter som søker økt forståelse av konsekvenser ved IKT basert undervisning/læring; her kan en se på psykologiske, sosiale, organisatoriske og økonomiske 2. Utvikkling: Lage metoder og verktøy som er nødvendig for å utvikle nyskapende utdanningsmiljø. Det som utvikles må være generisk. Overføringsmuligheter må påvises 3. Fremme tilgang og støtte til resultater. Informasjonstjeenster om undervisningsmetoder og midler som anvendes på Europeisk nivå

8 Søknadsprosedyre En koordinator, minium 2 partnere fordel med flere Søknad på eget fastlagt skjema ( Søknadsfrist 1 november (preproposal) Koordinator sender søknad til Brussel, alle deltakere bak søknaden sender kopi av søknaden til eget nasjonalkontor De beste blir invitert til å sende full søknad 1. mars Endelig avklaring juni/juli

9 Kriterier for utvelging av søknader (1/3) Trinn 1 Formaliteter må være på plass Trinn Hvorvidt bidrar søknaden til å realisere målet for SOKRATES og Minerva programmet med de ulike kriteriene som er ført opp. Dette må påvises i søknaden!

10 Kriterier (forts 2/3) Generelle politiske prioriteringer for SOKRATES Like muligheter for alle Bekjempelse av sosial utestenging Integrasjon av funksjonshemmede Fremme av sosial økt samhørighet på tvers av grensene

11 Kriterier (forts 3/3) Aksjonspesifikke for Minerva (endres årlig) Er prosjektet innovativt???? Hva er gjort tidligere i Minerva? Generelle kriterier knyttet til sammensetning av partnerskapet (komplementære ferdigheter) Er prosjektet gjennomførbart? Opplegg for formidling av resultater Opplegg for prosjektevaluering

12 Prioriteringer for 2005 Opprettelse og organisering av offentlige tjenester som tilbyr veiledning i innovasjon for å gi støtte til alle grupper innen utdanning Tiltak for elever med særskilte behov, spesielt de som kan være i faresonen for å “falle ut” av skolen Tilnærminger med fokus på å gjøre læring mer attraktivt med henblikk på relasjonsbygging mellom pedagog og student gjennom nye media Elevsentrerte tilnærminger, spesielt gjennom et rammeverk for virtuelle læringsrom (learning communities) og veiledning Bidrag til utvikling av refleksjoner om betydningen av ICT i læringsprosessen

13 Hva er SIU’s rolle i Minerva Formidle informasjon om tiltaket Veilede til informasjonsressurser Gi innspill til søknader prosjekter Gjennomføre søkerseminarer Bidra til å koble norske og utenlandske partnere Formidle informasjon om partnersøkseminarer Bidra til partnersøk, manuelt og gjennom netttjenesten Formidle forespørsler fra utlandet til norske fagmiljø. Tildele støtte til partnerbesøk

14 Partnersøkseminar 2005 Portugal 13. – 15. mai ICT and Education Irland Krakow

15 Elæringsprogrammet Hovedmål: støtta effektiv bruk av IKT for å øke kvalitet og fremme tilpasning til samfunnets behov for livslang læring. Fire tiltak Utbredelse av digital kompetanse Europeiske virtuelle universitet e-partnerskap mellom europeiske skoler på grunn- og videregåande nviå samt tiltak for å fremme lærarutdanning på området Tverrgåande tiltak og tilsyn med handlingsplanen for e-læring

16 Søknadsprosedyrer i elæringsprogrammet Ikke faste søknadsfrister. Blir kunngjort på grunnlag av årlige utlysinger som blir lagt ut på SIU’s nettsider straks de er publisert på kommisjonens sider. SØKNADSFRIST Europakommisjonen regner med å komme med utlysing i begynnelsen av mai. Søknadene skal skrives på egne skjema og vil bli endeleg behandlet i Europakommisjonen.

17 Minerva vs E-læringsprogrammet Minerva Bidra til refleksjon og kunnskap om anvendelse av IKT ”Mindre” innovative eskperimenter E-læringsprogrammet Fremme bruken av elæring Generalisere ”piloter” fra Minerva, gjøre disse eksperimentene mer bærekraftig i offentlig eller privat sammenheng

18 Takk for oppmerksomheten