Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PR Demokrati Etikk Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda.
Advertisements

Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
De politiske partiene i Norge
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Barn og unges rett til deltakelse
Øystein Pedersen Dahlen
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati.
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Politisk kommunikasjon i mediesamfunnet
Øyvind Østerud - Institutt for statsvitenskap, UiO
Styresett og demokrati i Norge
Enevelde og opplysningstid
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Offentlighet og demokrati
Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
Øystein Pedersen Dahlen
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Stortinget Landets lovgivende forsamling
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Hvordan sikre hensynet til framtidige generasjoner i dagens politikk? Mari Gjengedal, leder for Spire. Seminar om miljøparagraf 110b 15. mai 2014.
POLITIKK.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Flere barnehagelærere!
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Modellkommunene Hva er unikt?
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Biblioteket – et sted for «åpen og opplyst samtale»
Politisk påvirkning.
Politisk lederskap og demokratitiltak Kjennetegn, sentrale utfordringer og erfaringer Marte Winsvold KS,
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Den politiske styringskjeden
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Vi le­ver i et sam­funn der
Kapittel 7 Demokrati.
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den internasjonale arenaen
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda 25.03.09

”Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk” kapittel 9 i ”Kommunikativ handling og deliberativt demokrati”

Kommunikativ handling Minst to språk- og handlingskompetente subjekter … legger frem sine fortolkninger … med ønske om å komme frem til felles situasjonsdefinisjoner

Gyldighetskrav Sannhet (objektivt, logos) Normativt riktig, (den sosiale verden, ethos, grunn til å kunne si det) Sannferdig (subjektivt)

Deliberativt demokrati Samtale og deltakelse Alle skal kunne bli hørt Alle taler med like stor rett Argumentene er avgjørende ”Kraften i de bedre argumenter” Informert beslutningsgrunnlag Gir større legitimt til beslutninger Gir politisk rekruttering

Forutsetning for deliberativt demokrati Maktfordelingsprinsippet: Utøvende: Regjering Lovgivende: Storting Dømmende: Domstolene Legalitetsprinsippet: staten følger sine egne lover En fri offentlighet, som kan kritisere makten: rom for kommunikativ handling

Poenget med et deliberativt demokrati Beslutningene må legitimeres i offentligheten Må vise at argumentene er uselviske og riktige, ovenfor publikum Styring gjennom ”det offentlige resonnement” ”Kraften i de bedre argumenter” ”Borgerlig offentlighet”

Forfallet (fra ”Borgerlig offentlighet”) Interessekonflikter ”Den propagandiske presse” ”Korporative kanaler” ”En reføydalisering av offentligheten”: makten blir VIST FREM i offentligheten

Skaper et politisk kretsløp Den offentlige debatten skaper et fellesskap Økt forståelse og innsikt Tydeliggjør forskjeller og uenighet Bedre beslutningsgrunnlag Grunnlag for det deltagende demokratiet Meningsdannelse Viljedannelse Beslutninger

Offentligheten Staten Det sivile samfunn: Næringsliv organisasjoner politiske partier media akademia Næringsliv Kilde: Masudur Raham

Den offentlige samtalen Aktørene må begrunne sine standpunkter Standpunktene blir testet i offentligheten Standpunktene blir kritisert og satt spørsmål ved Kan påvirke de politiske tiltakene (viljesdannelse) http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/477034

Offentlighet (politiske) argumenter kan møtes i en fri dialog lik adgang til talerstolen like muligheter til å definere de grunnleggende reglene i diskusjonen og hva som er relevant argumentasjon passende forenklinger grunnleggende for et demokratiet

Forutsetning for offentlige samtale Komme frem til allmennviljen, det felles beste, skape eierforhold til lover og regler Alle skal kunne delta Uten sideblikk til sine særinteresser Argumentene skal avgjøre, ikke maktposisjon Oppgi sitt standpunkt overfor bedre argumenter ”kraften i det bedre argument”

Forutsetninger for nasjonalstaten konstitusjonspatriotisme felles rettsoppfatning felles språk felles utdanningssystem felles arenaer (debatt!)

Diktatur Demokrati Begrensninger: Mangel på offentlighet Sensur Propaganda Friheter: Fri offentlighet Frie medier Mangesidig informasjon Frustrerte borgere? Velinformerte borgere

Velinformerte borgere Informasjonsfrihet: den allmenne retten til mangfoldig, mangesidig og substansiell informasjon og kunnskap Ytringsfrihet ”Trykkefriheden bør finde Sted” (Grunnloven av 1814) Makthaverne skulle la seg veilede av en offentlig diskusjon (Opplysningstiden) Det var staten som truet ytringsfriheten

Massemedienes rolle De mektige kildene Ekspertene Preget av underholdning Fragmentering av sammenhenger Forenkling Stereotypisering Avbrytelser og forstyrreleser

Konsekvenser Avpolitisering av offentligheten Muligheten for meningspåvirkning og propaganda større Ikke-dialogisk offentlighet

Mediene i den deliberative demokratiforståelsen fora for opinionsdannede prosesser reell meningsutveksling forskyvning av standpunkter                              

Nye muligheter Informasjon og dialog på internett Større åpenhet (ny offentlighetslov) Med kunnskap i befolkningen

Demokrati- og maktutredningen Deltakelse og diskusjon er midler til bredere politisk rekruttering, mer informert beslutningsgrunnlag og større legitimitet for politiske vedtak (Østerud et.al. 2003:21) Massemediene ”formidler i mindre grad partiprogrammene og sammenhengen i de politiske alternativene slik partiene ser den” (Østerud et.al. 2003:293)

Konklusjoner Faren for demokratiets forvitring Partier og organisasjoner er ikke lenger ”kanaler for bred og langsiktig mobilisering. Partiene har endret seg fra massepartier i retning av nettverkspartier” (Østerud, 2003:291-5) Valgdeltakelsen er synkende Mange har mistet tiltroen til at politikere er interessert i hva folk mener (Østerud et.al. 2003:292)