Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, 07.09.2006 Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Keyforce SMS Mobile Link
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.
Implementerings- prosessen i Nets

1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Elektronisk henvisning og epikrise
Uavhentede meldinger og Meldingsteller
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Arbeidsmøte Elin-k og KITH
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
KREMT Kreftregisterets Meldetjeneste
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Standardisering – hvorfor det?
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Høring av forslag til forskrift om IKT – standarder i helse- og omsorgssektoren SamUT 24. september 2013.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hovedsamarbeidskommune
Presentasjon e2b Basis Profil. Faktura Forum Bakgrunn Arbeidet med e2b-fakturaen var et samarbeid mellom flere aktører fra ulike bransjer i det private.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Overvåking Feilhåndtering
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
IKT Samhandlingsgruppe Rapport til Samhandlingsutvalget
- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
eSG – Send innrapportering elektronisk
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Standardisering – hvorfor det?
Hvordan gjøres dette i Gerica
Juristsamling - Ålesund
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Agenda Målsettingen med møtet Presentasjon av deltagerne og status på hvor deltagerne står i forhold til implementering Gjennomgang av akseptansetester og bruk av meldingen samt problemer og utfordringer Lunsj ca. kl Applikasjonskvittering og patologisvar – status og utfordringer ved bruk Problemer og utfordringer med elektronisk rekvirering hvis tiden tillater det. Oppsummering og konklusjon Eventuelt

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Målsettinger Generelle målsettinger for arbeidsmøtene: Sikre lik forståelse av bruk og implementering av meldingsstandarder Være et forum for å diskutere praktiske problemstillinger, og oppnå nasjonal konsensus Ivareta en god arbeidsform med leverandører og brukere. Og motta tilbakemeldinger. Målsettinger for dagen: Oppnå nasjonal konsensus om hvordan patologisvar skal overføres med ”Svarrapportering av medisinske tjenester”. Oppnå nasjonal konsensus om bruk av applikasjonskvittering Kartlegge hvilke informasjonselementer som bør spesifiserer mer eksplisitt. Dette bør samordnes med NEKLAB. Materiale Prosedyre Etc. Bli enige om ansvarlige for oppfølging av spesifikasjonene (nedsette arbeidsgruppe?) Synliggjøre utfordringer for full bredding av løsningen Informere om pågående arbeid

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Tentativ status XML svar v1.2 skal benyttes Behov for nye kodeverdier må identifiseres Konsensus om bruk av meldingen må etableres Utkast til akseptansetest er utarbeidet Må kvalitetssikres og eventuelt nye eksempler må lages Siemens og Tieto Enator har implementert meldingen? Ullevål og Stavanger har sendt noe svar eksternt? Status på mottak? Meldingen sendes internt på St. Olavs

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Viktige prinsipper for gode løsninger Helsefaglig samhandling skal ta vesentlig hensyn til mottagers behov Riktig innhold Ikke for mye, ikke for lite God presentasjon Overskrifter, avsnitt, tydelig konklusjon Informasjon på riktig sted til riktig tid Direkte i EPJ når det er behov for den Det skal være mulig å følge pasientforløp fra den enkelte EPJ

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Utfordringer Sikre entydig overføring av ”kodet” informasjon Hvilke XML-attributter og kodeverdier skal benyttes for å dekke avkrysningsfelt som benyttes i dag? Kliniske opplysninger fra rekvisisjonen Hvordan skal disse overføres? Detaljeringsnivå på hva som er lovlig og ikke lovlig Hvor mye skal forhåndsdefineres? Se på eksempel fra Danmark (Roger)

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Viktig grunnlagsinformasjon Samhandlingsarkitektur Bruk av XML i helsefaglige meldinger Bruk av Helsetjenesteenhet i XML Applikasjonskvittering (meldingsdokumentasjon) ebXML Revidert dokumentasjon er under ferdigstilling Retningslinjer for håndtering av vedlegg

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Hva er viktig ved mottak? Hvilket faglig innhold vi trenger mottaker Hvordan bør dette presenteres? Etabler faglig konsensus som ivaretar både avsender og mottakers behov. Viktig å vise det som er mest kritisk "at a glance" i det lille visningsvinduet, og så kan vi scrolle når vi trenger supplerende info. Presentasjon Kun i journal (strukturert/ustrukturert) eller pdf i tillegg?

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Innkomne utfordringer Screener hvordan overføres dette i meldingen Hvordan presentere svaret Viktig informasjon lett synlig, mulighet får hente frem supplerende informasjon Dato for registrering/lagring Hvordan bør dette styres elektronisk? Rekvisisjon: Alternativ prøvetype – hvor skal denne informasjonen plasseres i rekvisisjonsmeldingen?

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Suksessfaktorer God brukermedvirkning Sikrer samhandling og helsefaglig forståelse Sikrer arbeidsflyt Tett oppfølging av leverandører Aktiv testing og evaluering av løsninger med aktiv bruk av test- og godkjenningsordning

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Applikasjonskvittering Er alltid tilbakemelding på en spesifikk melding sendes automatisk fra mottagerapplikasjonen Kan benyttes som en enkel kvittering (OK / avvist), eller med detaljerte tilbakemeldinger

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Applikasjonskvittering Felles kvitteringsmelding som kan benyttes av alle meldinger Applikasjonskvittering bekrefter at mottagerapplikasjonen kan tolke mottatt melding Den sier ingen ting om logikken i innholdet såfremt dette ikke er implementert For å kunne nyttiggjøre seg applikasjonskvitteringen, må man ha etablert rutiner som sikrer god behandling og oppfølging på riktig nivå ved feil/avvik Viktig at alle kan motta applikasjonskvittering for å ikke bremse innføringen

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, ebXML, Apprec og fagmelding ebXML, applikasjonskvittering og fagmelding må kunne knyttes sammen på en entydig måte Krever unike ID’er Entydig hvilke ID’er som skal benyttes ebXML bestemmer forretningsprosessen (Service i ebXML). Applikasjonskvittering må knyttes sammen med riktig forretningsprosess og riktig fagmelding Entydige regler for alle forretningsprosesser må utarbeides

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Patologisvar Kliniske opplysninger Diagnose Vurdering/kommentar Makrobeskrivelse Mikrobeskrivelse Historikk – en melding kan inneholde historikk Viktig å synligjøre status til meldingen (ny, endret, revidert etc.) Id på svar (globalt unik) Konformitetsdokument? Hvor er det avvik mellom Tieto og Siemens

Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Oppsummering Vedlegg er viktig for å kunne sende med kliniske opplysninger Overskriftskoder + rekkefølge må defineres Prøvedato – hva gjøres når denne mangler KITH må se på løsning Se på muligheter for OCR-scanning av kliniske opplysninger Rolle til ansvarlig (overlege, ass. Lege, bioing) Hvordan overføres dette i meldingen. Kopimottaker – viktig med både kliniske opplysninger og tidligere svar Maler for spesifikke svarrapporter –må utarbeides av fagmiljøene KITH kan bistå med retningslinjer for hvordan opplysninger overføres