Erfaringer fra dataingeniørstudiet. Arbeidskrav - læringsutbytte 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Internship høsten Internship høsten 2014.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
NESOs Formannskole klasse / 2014
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Studentliv på NTNU. Kort om NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Tidligere Norges tekniske høyskole (NTH) studenter To universitetsområder:
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Kommentarer til dataingenørstudiet ved HiØ Februar 2011.
Robotlab Avd. IT - Remmen. Robotlabben Dedikert rom i IT-bygget på Remmen Brukes mest i fagene: - Bildebehandling - Intelligente Systemer.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Ta fag fra videregående skole
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Evaluering høst Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Ch. 11 IBE250: Strategisk bruk av IT Lærebok: McNurlin & Sprague, Information Systems Management in Practice, 8. edition, Prentice Hall, (ISBN.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Konsumenter og merkevarer
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra dataingeniørstudiet. Arbeidskrav - læringsutbytte 1

Studieplanen Bachelorstudium i ingeniørfag – Data ÅrSemesterEmne 3 Vår Hovedprosjekt 20stp Valgfag Høst Integrerte IT-systemer Bildebehandling og mønstergjenkj. Industriell IT 2 VårStatistikk og økonomi Miljø og kjemi i et IT-perspektivValgfag Høst Operativ- systemer DatakommunikasjonIngeniørmatematikk 2 1 Vår Objektorientert programmering DatabaserFysikk og datateknikk HøstGrunnleggende ITWeb-programmering 1Matematikk for IT 2

12-timers uka MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Integr. IT- systemer D PG Fyhn Industriell IT D1-052 RR Integr. IT- systemer D PG Fyhn Bildebeh/mønst ergjen D1-052 S Log Industriell IT D1-052 RR Bildebeh/mønst ergjen D1-052 S Log

12-timers uka MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Aud 1. J Carlsen Medier,kultur& samfun E1-074 Web, foto og video Grafisk formg. D AE Johansen E J Carlsen E1-059 Medier,kultur& samfun E1-062 Web, foto og video

5

Arbeidskrav ved IT-avdelingen Emner H-09Har arb.kravIkke arb.krav (2 reelt) Emner V (benytter mappe/prosjekt) De aller fleste benytter arbeidskrav i sine kurs. 6

Arbeidskrav 5.sem dat.ing Bildebehandling Arbeidskrav Fire laboratorieoppgaver, som gjøres i grupper Fire regneoppgaver, som gjøres i grupper Industriell IT Arbeidskrav 3 øvinger, 3 praktiske laboppgaver samt et prosjekt må gjennomføres og godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen. 7

Arbeidskrav (2) Integrerte IT-systemer Arbeidskrav Følgende arbeidskrav som må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen: Delta ved bedriftsbesøk. I etterkant av bedriftsbesøkene skrives det en rapport (gruppearbeid) på ca 3-5 sider, som presenteres (ca. 15 minutter) for resten av klassen. Tid: sept-okt Innlevering av 2 individuelle refleksjonsnotater (1-3 sider). Tid: 1. sept. og 2. nov. Innlevering av 2 statusrapporter (gruppearbeid) på prosjektet. Det holdes ukentlige prosjektmøter som faglærer inviteres til. Tid: okt - nov Godkjent gjennomføring av en laboratorieoppgave i anvendelse av Rockwell MES (grupper på 2). Tid: Sept. Godkjent gjennomføring av kurs i PLS-programmering (LAB-oppgavcen på HiØ, Phoenix-byen). Tid: Sept. Godkjent gjennomføring av ABB-robotkurs i bedrift (gruppe på 4, 1/2 dag) Tid: sept. - okt. All skriftlig rapportering skjer via høgskolens læringsstøttesystem, Blackboard 8

Spørreskjema: arb.belastning og læringsutbytte (1) 3.kl dat.ing: 11 besvarelser av 14 (ca 80%). Gjennomført 27.nov Hva er helhetsinntrykkene av kursene dette semesteret? Hvordan har ditt læringsutbytte vært dette semesteret? Hvordan har arbeidskravene virket for å få et godt læringsutbytte dette semesteret? 2.2 9

Spørreskjema: (2) 4. Hvordan vil du karakterisere mengden arbeidskrav dette semesteret? (for mye =1, passe = 2, for lite = 3) Hvilket utsagn er du enig i? 1.5 Det bør ikke være arb.krav i fagene = 3 Det bør være noen få arb.krav = 2 Det bør være mye arb.krav = 1 6. Hvordan har oppfølging av faglærere vært dette semesteret? Hvordan har de praktiske oppgavene, øvinger, lab og prosjekter vært dette semesteret?

Spørreskjema: (3) 8. Hva mener du er gode virkemidler for å få studentene til å jobbe/studere, slik at de får et godt læringsutbytte? Selvfølgelig arbeidskrav. At ikke alt er teoretisk. Bra semester. Hyppige innleveringer. Tett oppfølging. Engasjerte lærere. Et fast sted å være på skole. Jevnere arbeidskrav. Spre dem over flere måneder. Samhold i klassen. Kursene henger sammen. 11

Spørreskjema: (4) 8. Hva mener du er gode virkemidler for å få studentene til å jobbe/studere, slik at de får et godt læringsutbytte? Arbeidskrav virker. Morsomme labber. Viktig at man får tid til å jobbe med oppgavene. Det er da man lærer noe. Prosjekter og bedriftsbesøk. Oppgaver og labber. Praktiske oppgaver. Jevn fordeling av belastningen. Flere mindre lette oppgaver enn store og komplekse. Større samarbeidsprosjekter som trekker inn teorien som gjennomgås i kursene. Mer frivillige øvinger med løsningsforslag. 12

Spørreskjema: (5) 8. Hva mener du er gode virkemidler for å få studentene til å jobbe/studere, slik at de får et godt læringsutbytte? Man må ikke ha så mye å gjøre at man må delegere bort hele laboppgaver til andre i gruppa. 3 samtidig innleveringer mot slutten har ført til at jeg har blitt utbrent. 50 – 60 timer per uke mot slutten er ikke forsvarlig innenfor norsk lov Valgfrihet. Mindre obligatoriske innleveringer. Mer krav til studentene mhp forberedelse til hver time. Forståelse = funderingstid / pensumhastighet 13

Spørreskjema: (6) 9. Andre kommentarer du har til hvordan dette semesteret har vært? Meget slitsomt. Nesten ikke vært hjemme. Et lærerikt helvete som munner ut i en arbeidsmengde som ville vært ansett som for mye selv i mindre utviklede land enn Norge. For stor arbeidsmengde kan føre til at en blir hengende etter pensum og må ta det igjen. Litt mye å gjøre, men det har vært veldig bra og lærerikt. Ekstrem oppgang i arbeidskrav/mengde ift tidligere kurs/semestre. Det er fint, men siste måned har blitt for drøy. Lært veldig mye på kort tid. 14

Spørreskjema: (7) 9. Andre kommentarer du har til hvordan dette semesteret har vært? Bedre samhold i klasen. Det beste semesteret så langt. Totalt sett vært bra, men ønsker mer tid, slik at man får deltatt på alle oppgavene. Alle avslutter med prosjekt, så det blir for mye å gjøre de siste ukene. Kun SL holder jevn hard belastning fra start. PGF og RR kunne startet ”hardere”. Hadde håpet å følge ing.matte 3 dette semesteret. Det er praktisk talt umulig med kravene i dette semesteret. Er svært skuffet over at dette ikke ble mulig. 15

Hvordan få studentene til å studere bedre? Tydelig info om krav og forventninger ved kursstart. Klar kommunikasjon, og et godt strukturert kursopplegg. Engasjerte og motiverende lærere. At lærerne er samkjørte mhp teori/oppgaver/prosjekt. Gjerne lærerteam. (per semester) Tettere oppfølging og rask tilbakemelding. Bruke arbeidskrav/oppgaver som fremmer læring. Skal være ”tøft”. Jfr Olav Tufte: Det smaker tran, men det er det som funker. Ingen snarveier til kunnskap. Tid og mye arbeid må til. 16

Studentene ønsker. Bli sett. Bli stilt krav til. Bli fulgt opp. Bli gitt feedback. 17