LØFT ER TØFT særlig i SFO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å plage en rød fisk..
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Kapittel 28 Norgeskartet
LØFT I HEIMEN og barnehagen Kongsveien barnehage
Selvfølelse vs selvtillit
- Hovedrolle eller birolle
Det gode Det rette Det rettferdige
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
- roller og forventinger
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Om å skrive om litterære tekster
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
- Verdsettende ledelse
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag – har du det, 50 sekunder altså? Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
HelART i Ulåsen barnehage
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Hvilke familietilbud trenger de yngste
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fest og følelser Om seksualitet.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Fortellinger som metode.
KLASSELEDELSE.
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

LØFT ER TØFT særlig i SFO IVAR HAUG - 2006

HVA ER LØFT? LØFT betyr løsningsfokusert arbeidsmåte Innebærer i praksis at du inntar en litt annen rolle som voksen i SFO ved å flytte oppmerksomhet fra korreksjon og jobben som ”grensesoldat” til bekreftelser og synliggjøring av det som går bra i basene IVAR HAUG - 2006

DU SKAL FORTSATT SI Nei Stopp Dette får du ikke lov til Hysj Ta av deg støvlene før du går inn Og Sitt stille ved bordet men… IVAR HAUG - 2006

på å synliggjøre, bekrefte og løfte opp BRUKE MER ENERGI på å synliggjøre, bekrefte og løfte opp saker og ting barn Lykkes med Greier Tar initiativ til Sier og gjør Og som du ønsker mer av… IVAR HAUG - 2006

DET DU GIR MEST OPPMERKSOMHET FORDI DET DU GIR MEST OPPMERKSOMHET FÅR DU MEST AV! IVAR HAUG - 2006

SPØRSMÅL TIL DEG Er det viktig å trives på jobben? Liker du god stemning, mye humor og godt humør? Kan du tenke deg å få kunnskap om enkle valg du kan gjøre i din SFO-hverdag som vil gi deg mer overskudd og arbeidsglede? Heldigvis er LØFT ganske enkelt – fordi du allerede har prøvet det i mange år IVAR HAUG - 2006

HVEM ER ANDERS OG FN-TROPPEN? HVA ER BILDET PÅ VEGGEN? HVA ER KURVEN? HVEM ER MIKA? HVEM ER MICKE? HVEM ER ANDERS OG FN-TROPPEN? HVA ER BILDET PÅ VEGGEN? HVA ER KURVEN? HVORFOR IKKE KNAPPEN OG GÅ PÅ VANNET? HVA ER ÅRSKORT I HEIMEN? HVA SA KRISTINE SIST HØST? HVA ER INTERESSANT KJØNN? HVA ER JEG KAN? IVAR HAUG - 2006

Hvem ER du? Grei og vennlig? Kjekk og snill? Varm og vill? Interessant og kreativ? Venners venn? Et forbilde for menneskeheten? eller… IVAR HAUG - 2006

…kanskje vi må justere litt ER du..? Mest opptatt av egne behov Hissig og uberegnelig En vanskelig person Korttenkt og teit Lat og rotete Lempfeldig med hygienen? IVAR HAUG - 2006

DET STORE ORDET ER IVAR HAUG - 2006

Vi må innrømme at vi i korte øyeblikk gir barn så hatten passer (inne i egen hjerne)… Han/hun ER: UROLIG VANSKELIG HISSIG BORTSKJEMT KLENGETE UTFORDRENDE STADIG I TRØBBEL UKONSENTRERT MASETE OG SÅ BORTETTER… IVAR HAUG - 2006

Hva skjer når du tenker at barnet ER både det ene og det andre… Påvirker det ditt syn på barnet og dermed dine handlinger? IVAR HAUG - 2006

HVA MED Å BYTTE UT NOEN TANKER? Er du en person som kan endre dine tanker og din atferd når det er viktig? Hva med å fokusere mest på det som går bra med barn..? …og mindre på det som ikke er fullt så fint og flott? Kan det påvirke deg og hjelpe deg med å endre syn på barnet og atferden din rundt barnet? IVAR HAUG - 2006

KANSKJE KAN DET VÆRE EN FORDEL Å… Få hjelp av en arbeidsmåte og et tankesett som ivaretar mye av vår yrkesetikk og våre pedagogiske idealer LØFT er kjent – løsningsfokusert tilnærming Den LØFT-baserte Jeg kan! -metoden kan være et hjelpemiddel! IVAR HAUG - 2006

MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret og beskrivende og levert som ferskvare Heng kurven på veggen Unngå de høyeste fjellene i starten La LØFT-jobbingen inngå i hverdagen – 2% IVAR HAUG - 2006

Kort om Jeg kan!-metoden: IVAR HAUG - 2006

Demokratisk og utjevnende Jeg kan! brukes både individuelt og i gruppe Løsningsfokusert Motiverende Morsom Foreldrevennlig Nettverksorientert Lett tilgjengelig Demokratisk og utjevnende Jeg kan! brukes både individuelt og i gruppe IVAR HAUG - 2006

METODEN/VERKTØYET Hjelpemiddel ikke tvangstrøye DIN KOMPETANSE (erfaring & kunnskap) Kombinere din klokskap med systematikken DET ENE BARNET Gjør en løpende vurdering av hva som er best for barnet VIRKELIGHETEN Rammene og mulighetene i hverdagen – hold god kontakt med virkeligheten IVAR HAUG - 2006