Kap 03 Hastighet / Akselerasjon - 2 & 3 dim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Induksjon.
Advertisements

Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Kapittel 2: Sammensatte system
Kap 09 Rotasjon.
Gauss lov.
Oppgaver s 11 i kompendiet
Arbeid - Kinetisk energi
Atomenes elektronstruktur
Forelesning nr.4 INF 1411 Elektroniske systemer
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kinematikk Beskriver sammenheng mellom posisjon, fart og tid. Kinetikk
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Kapittel 3 Deformasjon.
Kapittel 2 Spenning NASA.
Repetisjon kap 6,7,8.
MAT6 REPETISJON Kap 1 og 2 Laila.
Oppgave 1 Gitt ligningssystemet x + ay + z =
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
Elektrisk potensial.
Magnetfelt.
Integrasjon i vektorfelt
MA-159 Formelhefte Tilvalgsdel Per Henrik Hogstad
Kap 13 Periodisk bevegelse
Vektorfelt.
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Strøm / Resistans / EMS.
Vektorfunksjoner og rombevegelse
Kap 05 Newtons lover.
Polarkoordinater.
Potensiell energi og Energibevaring
Gauss’ divergensteorem Alternative former Archimedes lov
Kap 08 Massesenter.
Kjeglesnitt Parameteriserte kurver Polarkoordinater
Kap 06 Ordnede / Sorterte lister. Ordnede lister / Sorterte lister OrderedList:Listestruktur hvor rekkefølgen har betydning Eks:Innholdsfortegnelse i.
Parameteriserte kurver
Chapter 02 Wavelets - Lineær algebra
Kjeglesnitt.
Matematikk Anvendelser
Grafisk framstilling av en kraft (punktlast)
Fra kap. 2 - Resultanten til krefter
Kap 01 Enheter / Vektorer Kort repetisjon av enheter og vektorer.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Kraften F1 kan erstattes av F1x = F1 cos a og F1y= F1 sin a
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Seilbåt.
Laplace Invers transformasjon Residue
Kraft og bevegelse Kap 9.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Plan for dagen (ca-tider)
1 App 01 Sammendrag. 2 Kap 01 Enheter / Vektorer Tid1 s Lengde1 m Masse1 kg Kraft1 N = 1 kgm/s 2 Hastighet Kraft Moment..... EnheterVektorer Vektorligninger.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Vektorer og geometri i rommet
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Forrige gang lærte dere:
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
Egenskaper til krefter
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Newtons lover.
Laplace Invers transformasjon
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
Vektor kalkulus.
Flash Programming Flash Project - ActionSript
Flash Programming Vi skal i dette kapittel se litt på definisjon av hastighet og akselerasjon, men denne gang i 2 og 3 dimensjoner, dvs generelt.
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Energi – hva er det? - evnen til å utføre arbeid. - det som får noe til å skje. Dere har arbeidet med fart og akselerasjon tidligere i dag, og nå skal.
Utskrift av presentasjonen:

Kap 03 Hastighet / Akselerasjon - 2 & 3 dim

Vektor Eks - Vind En vektor er et objekt som er karakterisert ved en lengde og en retning. Eks: Vind kan representeres vha vektorer. Lengden av vektoren representerer vindstyrken. Retningen av vektoren representerer vindretningen.

Vektor Eks - Posisjon og hastighet til bil Hastighetsvektor Posisjonsvektor En vektor er et objekt som er karakterisert ved en lengde og en retning. Eks: Posisjon og hastighet til en bil kan representeres vha vektorer. Posisjonsvektoren representerer bilens posisjon. Hastighetsvektoren representerer bilens hastighet (både størrelse og retning).

Vektor Operasjoner - Multiplikasjon med skalar Samme lengde og samme retning Samme lengde og motsatt retning Dobbel lengde og samme retning

Vektor Operasjoner - Addisjon

Vektor Notasjon En vektor er et objekt som er karakterisert ved en lengde og en retning. To vektorer som har samme lengde og samme retning, sies å være like. Tre ulike måter for skriving av en vektor. i- og j-vektor er enhetsvektorer henholdsvis langs x- og y-aksen. 2 3

Hastighet Def A M B Gjennomsnittshastighet på strekningen A-B: Hastighet (momentanhastighet) i M:

Hastighet Figur-eksempel Fra definisjon av hastighet får vi at hastigheten hele tiden er tangentiell til banen. Endring av lengden av hastighetsvektoren indikerer fartsendring.

Akselerasjon Def A B M Gjennomsnittsakselerasjon på strekningen A-B: Akselerasjon (momentanakselerasjon) i M:

Akselerasjon Figur-eksempel Akselerasjonen vil ha en tangentiell-komponent når farten endres. Akselerasjonen vil ha en normalkomponent når retningen endres.

Veilovene Generelt

Veilovene Konstant akselerasjon

Fritt fall 1 To kuler slippes samtidig fra samme posisjon. A starter i ro. B har en horisontal starthastighet. Kulene faller like raskt, den vertikale bevegelsen er ikke påvirket av at kulene har ulik horisontal hastighet. Konklusjon: De horsisontale og vertikale hastighetskomponentene er uavhengig av hverandre. Gitt hastighetskomponenter vx og vy, så kan resultanthastigheten finnes vha vektoraddisjon.

Fritt fall 2 En kule skytes opp med en gitt starthastighet og en gitt startvinkel. Kastebanen blir en parabel. Legg merke til at hastigheten (resultanthastigheten) hele tiden er tangentiell til banen. Den horisontale hastighetskomponenten forblir konstant under hele bevegelsen. Den vertikale hastighetskomponenten avtar inntil kulen når banens høyeste punkt (hvor den vertikale hastigheten er null) for så å øke i absoluttverdi igjen, men nå vil hastighetskomponenten være negativ.

Eks: Posisjon - Hastighet - Akselerasjon Oppgave En bil starter i ro i origo og har akselerasjon gitt ved: hvor Bestem hastighet og posisjon etter 5.0 sekunder.

Eks: Posisjon - Hastighet - Akselerasjon Løsning - Hastighet

Eks: Posisjon - Hastighet - Akselerasjon Løsning - Posisjon

Eks: Posisjon - Hastighet - Akselerasjon Eks: Posisjon - Hastighet - Akselerasjon Løsning - Hastighet - Posisjon Mathcad

END