e-Kommune 12k styremøte, Vindfjelltunet, Lardal 20. september 2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Bruk av IKT i kommunal toppledelse
Strategisk ledelse og IKT
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
EKommune strategi Lars Tveit, KS.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Status og resultater Langesund 10. mars 2005 Torill Lønningdal adm leder 9k.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Vågan kommune 1999 IKT-plan - IKT som verktøy i strategisk arbeid
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Norge Digitalt v/ Anne-Kirsten Stensby Statens kartverk Oslo.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Dialogkonferanse Behovene
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Direktoratet for forvaltning og IKT
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Riktig hjelp på riktig sted
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digihjelpen – Levanger kommune
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

e-Kommune 12k styremøte, Vindfjelltunet, Lardal 20. september 2006 Lasse Berntzen Høgskolen i Vestfold

eNorge 2009 eNorge 2009 ble lagt frem av daværende moderniseringsminister Morten Andreas Meyer i juni 2005. eNorge 2009 har tre målområder: Enkeltmennesket i det digitale Norge Innovasjon og vekst i næringslivet En samordnet og brukertilpasset offentlig sektor Viktige punkter i planen er etablering av MinSide og innføring av elektronisk signatur.

eNorge 2009 Her er et par sitater om offentlig sektor hentet fra planen: ”Utnyttelse av digitale mulig­heter i det offentlige skal frigjøre ressurser til bedre offentlige tjenester, gi økt deltakelse i demokratiske prosesser og lettere tilgang til informasjon.” ”Hva kommunesektoren gjør er viktig for at vi skal lykkes i vår ambisjon om å effektivisere offentlig sektor.” Effektivisering er et viktig poeng, men planen legger også vekt på ”å gjøre hverdagen enklere for folk flest”. Å gjøre hverdagen enklere handler i stor grad om at man skal kunne håndtere sin kommunikasjon med det offentlige uavhengig av tid/rom. Begreper som ”døgnåpen forvaltning” og ”24x7” er manifesteringer av ”enklere hverdag”.

eKommune 2009 – det digitale spranget Som oppfølging av eNorge 2009 laget Kommunenes Sentralforbund høsten 2005 planen eKommune 2009 – det digitale spranget, en utdyping og konkretisering av hvordan kommunene skal bidra til å realisere målene i eNorge 2009. Denne planen inneholder 38 konkrete målformuleringer fordelt på 5 områder: Digitale tjenester Digital forvaltning Infrastruktur og standardisering IKT og lokaldemokratiet Planlegging og styring

Hvordan områdene henger sammen

Begrepet e-kommune? En kommune som aktivt tar i bruk IKT for å: Bedre tjenestetilbudet til innbyggerne Øke demokratisk deltagelse og medinnflytelse IKT kan normalt ikke erstatte hva vi forbinder med kommunale tjenester, men kan bidra til å forenkle hverdagen for store grupper

Begrepet e-Kommune (fra planen) e-Kommunen skal aktivt utnytte moderne IKT til å skape tilgjengelig og effektiv forvaltning og gode tjenester til innbyggere og næringsliv! Dette innebærer at den moderne e-Kommunen må: gi innbyggerne mulighet til å velge kommunikasjonskanal, men prioritere den digitale kanalen ivareta informasjonsbehovet for ulike brukergrupper på kommunens nettside/portal gi innbyggerne mulighet til å delta i demokratisk dialog på nettet om viktige samfunnsspørsmål gjøre flest mulig tjenester tilgjengelig på nett bruke IKT til å skape tjenester med høy kvalitet samhandle elektronisk med andre forvaltningsnivåer og offentlige virksomheter for å skape helhetlige offentlige tjenester ivareta personvernet og sørge for sikker informasjonsbehandling frigjøre ressurser gjennom effektivisering av forvaltningen ved bruk av IKT

Innbyggerens ståsted Bedre tilgjengelighet uavhengig av geografi tidspunkt (24x7) Mulighet for selvbetjening Riktig detaljeringsnivå for informasjon Oppdatert informasjon

Kommunens ståsted Selvbetjening Bedre effektivitet Bedre kvalitet Bedre ettersporbarhet Større åpenhet Ønske om å gi et godt tilbud til innbyggerne Eksempel: Søknader om barnehageplass

Digitale tjenester

Deltakelse for alle I løpet av 2007 skal alle kommunale og fylkeskommunale nettsteder oppfylle Norge.no’s kvalitetskriterier. Tiltak: KS vil bidra til informasjons- og erfaringsutveksling knyttet til kvalitet og tilgjengelighet på kommunale nettsteder. Kommentar: 12K-prosjektet ”Nettsider og portalløsninger” har tatt utgangspunkt i disse kvalitetskriteriene når prosjektgruppen utformet designkriterier for nettsidene.

Elektronisk servicetorg Et eServicetorg er en portal hvor kommunens innbyggere kan hente ut informasjon, fylle inn og levere ulike typer søknader og bestillinger, samt ha dialog med kommunen. I løpet av 2007 skal alle kommunale og fylkeskommunale interaktive tjenester mot innbyggere og næringsliv bygge på et felles offentlig standardisert grensesnitt. I løpet av 2009 skal alle kommuner og fylkeskommuner tilby gode interaktive tjenester for innbyggere og næringsliv. For de viktigste elektroniske tjenestene skal minst 75 % av brukerne benytte disse i 2009. I løpet av 2009 skal 80 % av brukerne være fornøyd eller meget fornøyd med de elektroniske tjenestene. KS: Felles skjemaplattform, beste praksis, veiledning for måling av brukertilfredshet

Gode tjenester?? Brukervennlige nettsteder Pedagogisk oppbygning Relevant informasjon Lett å finne frem, søkemotorer Støtte for åpne standarder (nettlesere etc.) Nok båndbredde

Portalprosjektet Vellykket samarbeidsprosjekt Datainnsamling Erkjennelse: Felles bolig/arbeids/utdanningsmarked Datainnsamling hvem er brukerne? hva gjør brukerne? Erfaringer fra andre Felles informasjonsstruktur

Interaksjon og nye kanaler Personlig fremmøte Telefon Brev e-post SMS chat MSN Skype IP-telefoni

Utfordringer Fra ren informasjons-kilde til fullstendig integrasjon Hvor er din kommune i dag? Eksempel: Søknadsbehandling

Digitale tjenester Digital signatur Personvern Autentisering Risikoanalyse

Digital forvaltning

Digital forvaltning Elektronisk samarbeid i helse- og sosialsektoren Helsenett, elektronisk utveksling av informasjon IKT for ny arbeids- og velferdsforvaltning IKT for førstelinjetjenesten (NAV) IKT i grunnutdanningen / digital kompetanse Kart og geodata Elektronisk handel Elektronisk fakturering / elektroniske innkjøp Interkommunalt IKT-samarbeid Informasjonssikkerhet

Infrastruktur og standardisering

Infrastruktur og standardisering Åpne standarder / IT-arkitektur Åpen kildekode / fri programvare Integrasjon / interoperabilitet Sak/arkiv, portaler, fagsystemer Bredbånd Hensiktsmessig lokal/regional infrastruktur IP-telefoni

Planlegging og styring

Planlegging og styring IKT og ledelse Strategisk IKT-planlegging Informasjons- og styringssystemer KOSTRA Gevinstrealisering Dokumentere gevinster Kompetanseutvikling

IKT og lokaldemokrati

IKT og lokaldemokratiet Synliggjøring av politiske prosesser I løpet av 2007 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha informasjon som beskriver prosessene til framtidige politiske saker og fortløpende synliggjøre vedtak på Internett (innsyn). I løpet av 2007 skal alle folkevalgte i kommuner og fylkeskommuner kunne nås via e-post. I løpet av 2009 skal alle kommuner ha sørget for overføring av møter i kommunestyret på Internett via lyd/video. Tiltak: KS vil ta initiativ til forskningsprosjekter og bidra til erfarings- og informasjonsformidling om styrking av lokaldemokratiet gjennom synliggjøring av politiske prosesser og beslutninger ved bruk av moderne IKT. Kommentar: E-post kan f.eks. løses ved å benytte en web-basert e-postløsning for folkevalgte. En slik løsning bør ha mulighet for videresending til de folkevalgte som allikevel har annen e-postadresse.

IKT og lokaldemokratiet: Deltakelse og påvirkning I løpet av 2009 skal alle kommuner ha etablert elektroniske kanaler for dialog mellom innbyggerne, kommunen og de folkevalgte for å bidra til økt deltakelse i politiske beslutningsprosesser. Tiltak: KS vil ta initiativ til forskningsprosjekter og utvikle erfarings- og veiledningsmateriell om elektronisk dialog mellom innbyggerne, kommunen og folkevalgte. Kommentar: Larvik kommune har eksperimentert med en rekke nye kanaler, f.eks. elektroniske høringer og elektroniske innbyggerpaneler. 12K skal delta i forsøk med elektronisk innbyggerinitiativ.

IKT og lokaldemokratiet: Elektroniske valg og spørreundersøkelser Innen 2009 skal det være gjennomført planmessige forsøk med elektroniske valg, og elektroniske spørreundersøkelser i et utvalg kommuner. Tiltak: KS vil arbeide for at elektronisk stemmegivning utprøves i et utvalg kommuner i forbindelse med skolevalgene i 2007. Tiltak: KS vil ta initiativ til forsøksprosjekter med elektroniske spørreundersøkelser og bidra til formidling av relevante erfaringer. Kommentar: Flere kommuner har erfaring med elektroniske spørreskjema.

Dialog i et demokratisk perspektiv Elektroniske brukerundersøkelser Elektroniske høringer Diskusjonsfora Elektronisk innbyggerinitiativ Elektroniske innbyggerpaneler Ikke bare for medinnflytelse og informasjon, men også for å utnytte kompetanse.

IKT og politiske beslutninger

Nye muligheter for IKT-bruk

Kommunens ledelse Fra ordførerbenk til.... Hvordan kan jeg ta kontakt med deg? E-postadresse? Telefon? Kontortid/møtekalender? Blog

Bedre kommunestyre Saksdokumenter E-post Diskusjonsforum Drammen

Bedre tilbakemelding Mulighet for å fortelle innbyggere (og media) mer om hva som er bra og hva som kan forbedres. KOSTRA Resultater fra brukerundersøkelser

Bedre bruk av videooverføring Muligheter utover møteoverføring TV-mediet som informasjonskanal

2006 I løpet av 2006 skal alle kommuner og fylkeskommuner som er medvirkende i rammeavtalen for felles sikkerhetsportal, ha lagt planer for anvendelse av denne funksjonaliteten i sine portaler. I løpet av 2006 skal alle kommuner og fylkeskommuner som tilbyr portaltjenester gjennom egen portal eller i annen form, ha gjort risikoanalyser i forhold til personvern. I løpet av 2006 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha lagt konkrete planer for hvordan denne målsettingen skal nås. (Viser til: I løpet av 2008 skal alle elever kunne bruke moderne IKT-verktøy, programvare og kommunikasjonsnett integrert i undervisningen. I løpet av 2006 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha innarbeidet sikkerhetsrutiner i henhold til de gjeldende retningslinjene som er gitt av Datatilsynet. I løpet av 2006 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha planlagt en hensiktsmessig IKT-infrastruktur lokalt og regionalt. I løpet av 2006 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha vurdert anvendelse av IPtelefoni i sin organisasjon. I løpet av 2006 skal KS IKT-forums kunnskapsportal være den viktigste kunnskapsbasen for kommunesektoren innenfor IKT som fagfelt.

2007 I løpet av 2007 skal alle kommunale og fylkeskommunale nettsteder oppfylle Norge.no’s kvalitetskriterier. I løpet av 2007 skal alle kommunale og fylkeskommunale interaktive tjenester mot innbyggere og næringsliv bygge på et felles offentlig standardisert grensesnitt. I løpet av 2007 skal alle kommuner være knyttet til Norsk helsenett og kunne kommunisere elektronisk med andre aktører i helse- og sosialsektoren. I løpet av 2007 skal alle kommuner og fylkeskommuner være part i Norge digitalt. I løpet av 2007 skal et flertall av kommunene og alle fylkeskommunene ha tatt i bruk løsninger for elektronisk fakturering. I løpet av 2007 skal alle kommuner ha vurdert mulighetene for effektivisering og kvalitetsheving av forvaltning og tjenesteproduksjon gjennom interkommunalt samarbeid basert på bruk av IKT

2007 I løpet av 2007 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha innarbeidet krav til åpne standarder i sine styringsdokumenter for IKT. I løpet av 2007 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha vurdert bruk av åpen kildekode i sine styringsdokumenter for IKT. I løpet av 2007 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha informasjon som beskriver prosessene til framtidige politiske saker og fortløpende synliggjøre vedtak på Internett. I løpet av 2007 skal alle folkevalgte i kommuner og fylkeskommuner kunne nås via e-post. I løpet av 2007 skal alle toppledere i kommuner og fylkeskommuner ha opparbeidet tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede arbeidet med utvikling av IKT-strategi og realisere gevinster ved IKT-investeringer. I løpet av 2007 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha gjennomført strategisk IKTplanlegging som er knyttet opp mot kommunens overordnede målsettinger.

2008 I løpet av 2008 skal alle kommuner og fylkeskommuner tilby brukerne autentisering gjennom sikkerhetsportalen for relevante tjenester. I løpet av 2008 skal informasjonsutvekslingen mellom helsetjenesten og pleie- og omsorgstjenesten i kommunene i hovedsak skje elektronisk. I løpet av 2008 skal all lagring og utveksling av informasjon i kommunal helse- og sosialtjeneste være basert på nasjonale standarder og tilfredsstille nasjonale krav til informasjonssikkerhet. I løpet av 2008 skal alle elever kunne bruke moderne IKT-verktøy, programvare og kommunikasjonsnett integrert i undervisningen. I løpet av 2008 skal et flertall av kommunene og alle fylkeskommunene ha innført elektroniske innkjøp og elektronisk handel og tatt i bruk tilgjengelige verktøy som Markedsplassen ehandel.no og KS Registeret GAR.

2008 I løpet av 2008 skal alle kommuner ha tatt i bruk saksbehandlingsløsninger som sikrer sømløs overføring av data mellom portaler, databaser, sak/arkiv-systemer og fagsystemer for de viktigste tjenesteområdene. I løpet av 2008 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha sørget for bredbånd med tilstrekkelig kapasitet til alle grunnskoler og videregående skoler. I løpet av 2008 skal folkevalgte i kommuner og fylkeskommuner ha opparbeidet tilstrekkelig kunnskap om betydningen av IKT som virkemiddel for omstilling, effektivisering og kvalitetsheving. I løpet av 2008 skal alle kommuner og fylkeskommuner kunne dokumentere at IKTprosjekter har bidratt til bedre tjenester, effektivisering og frigjøring av ressurser. I løpet av 2008 skal alle kommuner og fylkeskommuner være medlem av KS IKT-forum.

2009 I løpet av 2009 skal alle kommuner og fylkeskommuner tilby gode interaktive tjenester for innbyggere og næringsliv. For de viktigste elektroniske tjenestene skal minst 75 % av brukerne benytte disse i 2009. I løpet av 2009 skal 80 % av brukerne være fornøyd eller meget fornøyd med de elektroniske tjenestene. I løpet av 2009 skal alle kommuner, i samarbeid med den statlige arbeids- og velferdsetaten, ha etablert fullverdig IKT-løsning for felles førstelinjekontorer. I løpet av 2009 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha implementert gjeldende krav til bruk av åpne standarder.

2009 I løpet av 2009 skal alle kommuner ha sørget for overføring av møter i kommunestyret på Internett via lyd/video. I løpet av 2009 skal alle kommuner ha etablert elektroniske kanaler for dialog mellom innbyggerne, kommunen og de folkevalgte for å bidra til økt deltakelse i politiske beslutningsprosesser. Innen 2009 skal det være gjennomført planmessige forsøk med elektroniske valg, og elektroniske spørreundersøkelser i et utvalg kommuner. I løpet av 2009 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha tatt i bruk IKT-baserte styringsverktøy som kan sammenstille data fra KOSTRA og ulike bruker- og medarbeiderundersøkelser, prosessanalyser mv. til relevant styringsinformasjon.