Www.nhh.no Velferdskonferansen, Oslo, 13.07.2014 Professor Guttorm Schjelderup Norges Handelshøyskole Verdens største bygning eller verdens største skattesvindel?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
U-LANDSGJELD - er et grunnleggende rettferdighetsproblem.
Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
Attac på Finanstransaksjonsskatt. Attac Norge Hva er Attac? •Demokratisk medlemsorganisasjon •Fins i over 30 land, i alle verdensdeler •Nettverk.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Den store Skattejakten
KINA Kjappe fakta.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Bærekraftig utvikling
10Velstand og velferd.
U - L A N D.
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Rotary Foundation Seminar høsten The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Kapittel 19: Imperiene rakner
Hvordan vil og kan Norfund mobilisere norsk næringsliv?
Kontroll med finansmarkedene Maria Walberg Rådgiver i samfunnspolitisk avdeling LO.
NORGE – VERDENS LIKESTE LAND? Velferdskonferansen, 21.mai 2012.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Kapittel 4 Velferdsstaten.
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
Spørsmål til temaet: ”Vitenskap”
SKATTESMELL Verdens største
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Skaff oss et Åpenhetstilsyn! Hans Geelmuyden Åpenhetstinget,
Hvordan skal vi som ledere bekjempe økonomisk kriminalitet i Bydel Sagene? Økonomisk kriminalitet benevnes heretter: økkrim.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
Midlertidige ansettelser Økt mulighet for midlertidig ansettelse var et råd fra OECD for økt sysselsetting, spesielt for ungdom. OECD har snudd. Forskning.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Inntektsforskjeller I 2004 tjente de 5000 rikeste personene i Norge gjennomsnittlig nesten 40 ganger så mye som gjennomsnittet for hele befolkningen.
Ingrid Fiskaa Fagforbundet Sør-Trøndelag, november 2007.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Regnskap - hva og for hvem MS-forbundets lederkonferanse 7. september 2015 Øyvind Aas, manager i Audit Oslo.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Economic growth around the world
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Velferdskonferansen, Oslo, Professor Guttorm Schjelderup Norges Handelshøyskole Verdens største bygning eller verdens største skattesvindel? Hvem trenger skatteparadisene?

…..about Ugland House, a small building in Cayman Islands, where companies are registered and supposedly conduct their business (among them Coca Cola and Intel Corp.) 2 Either this is the largest building in the world or the largest tax scam” (US President Barack Obama, Jan. 5, 2008, debate in Manchester, N.H)

Illegale pengestrømmer ut fra utviklingslandene – Er større enn de legale brutto kapitalstrømmene inn til utviklingslandene – Slike pengestrømmer er ti ganger så store som bistanden De rikeste skjuler et beløp tilsvarende USAs BNP i skatteparadis –Studier og ligningssaker: De rike oppgir ikke bankinnskudd i skatteparadis –Og makteliten i fattige land er storbrukere av skatteparadis Side/Page Illegale kapitalstrømmer

Todelt skattesystem: – ett sett med regler for lokal virksomhet og fastboende –Ett sett med gunstige regler (nullskatt) for utlendinger (“foreign investors) –Forretningskonseptet er å tjene penger på administrasjonsgebyrer Ofte slik at utenlandske brukere : Ikke kan nytte lokal valuta Ikke ha lokalt ansatte utenom det som trengs for å opprette og vedlikeholde en bedriftsregistrering Ikke kan være bosatt eller ta bosted i jurisdiksjonen Ingen effektiv informasjonsutveksling med andre land, ingen regnskapsplikt (eller reell revisjon/oppbevaringsplikt) –Trenger ikke regnskapene for de skattlegger ikke kapitalinntekter 4 Skatteparadisene kjennetegnes ved

1.Dyp inngripen i andre lands selvråderett –Har regler som gjelder andre lands skattefundamenter 2.Svekker det internasjonale finansmarkedets virkemåte –Skjule gjeld i skatteparadis; gir økt risiko og høyere renter 3.Svekker skattesystemet og øker kostnadene ved skattlegging –Gjør det vanskeligere og dyrere å finansiere velferdsstaten 4.Fører til mindre effektiv ressursallokering –Skattemotiverte investeringer/ressurser brukes på unndragelse 5.Gjør det mer lønnsomt med økonomisk kriminalitet –Skatteparadisene senker risikoen for å bli tatt 6.Skader institusjonell kvalitet og økonomisk vekst –La oss se på noen eksempler 5 Skatteparadis og økonomisk utvikling: Skadevirkninger

Empirisk forskning: Gode statsinstitusjoner svært viktig for vekst –Tredobling av kvalitet kan syvdoble nasjonalinntekten Skatteparadisene gjør at makteliten i et utviklingsland kan ha egeninteresse av å svekke eget lands institusjoner Kombinasjonen skatteparadis og svake statlige kontrollmekanismer frister makteliten til å tilrane seg fellesskapsverdier Skader institusjonell kvalitet (rettsvesen, offentlig byråkrati, demokratiske prosesser )

Mobutu Sese Seko, president i Congo, president 1965 til 1997 – Stjal 15-20% av statsbudsjettet årlig på 70 tallet –Skjulte pengene i skatteparadis –Inntekten per innbygger i 1992 var halvparten av hva den var i 1960 Sani Abacha (tidl. President i Nigeria); minst 3 milliarder USD Suharto-familien (Indonesia); mrd. USD (Transparency Int.) Side/Page Eksempel 1 på institusjonsnedriving: Tyveri av skattepenger som kunne bygd institusjoner

Filippinene, Indonesia og Malaysia; rike forekomster av regnskog Forskning har vist at politikerne bevisst svekket statlige institusjoner for lettere å kunne putte pengene i egen lomme i skatteparadis (dokumentert i Ross 2001). Side/Page Eksempel 2 på institusjonsnedriving: Nedriving av kontrollinstitusjoner

Det er 27 afrikanske land sør for Sahara Ved uavhengighet hadde 5 av disse presidentstyre resten var parlamentariske demokratier I 2009 hadde alle 27 land unntatt tre (Mauritius, Sør-Afrika og Botswana) presidentstyre Mange av de ”nye” presidentene er tiltalt, dømt, eller under etterforskning for tyveri av fellesskapsressurser Side/Page9 Eksempel 3 på institusjonsnedriving Endring av styresett for å konsentrere makt

Eksportverdi av naturressurser/BNP Vekst Det er variasjon i datagrunnlaget Rikdommens Paradoks: I gjennomsnitt leder ressursrikdom til lavere vekst Nedriving av institusjoner (iv): Noen land gjør det bra Hva skiller landene?

Land med dårlige institusjoner Er påvirket av ressursforbannelsen Land med gode institusjoner er ikke påvikret av ressurs- forbannelsen Tearing down institutions (iv): Alle landene med gode institusjoner er land med parlamentarisme Forskere forklarer dette med at i fattige land som blir presidentstyrt, samles makten på få hender med svake ‘balances and checks’ (all makt til presidenten og hans menn) Nedriving av institusjoner (iv):

Hva bør vi gjøre OECD mener det er nok med informasjonsutvekslingsavtaler Men slike avtaler eliminerer ikke lovreglene i skatteparadisene –Og avdekker minimalt av straffbare forhold fordi man må vite noe på forhånd før man får innsyn Kapitalfluktutvalget (NOU 2009:19): –Norge bør bidra til en internasjonal konvensjon som hindrer land i å etablere skadelige lovstrukturer rettet mot andre land Regjeringen sitter på gjerdet! Side/Page12