Avslutningsseminar pilotprosjekt 2014 Prosjektets erfaringer sett fra finansnæringen = Forsikring Kari Mørk (aktuar) fra Finans Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om sikkerhet og brann.
Advertisements

Forsikringspakke 2014 EL & IT Forbundets forsikringspakke pr
Norges Vannskiforbund og If Skadeforsikring AB
Personforsikringer for elever og ansatte i Halden kommune
Rutiner og veiledning vedrørende bosetting av flyktninger
LOfavør-forsikringene
Del 2: Personlig økonomi.
Om sikkerhet og brann.
26. juni LOfavør Kollektiv hjemforsikring Innboforsikring inkludert i medlemskapet.
Styring av bilskader (reparasjoner)
Hva kan KLP Banken tilby dere?
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Konsekvenser av klimaendring
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Prediksjon og modellering av kundeavgang fra Gjensidige
Del 2: Personlig økonomi.
næringens samfunnsrolle
Velkommen til TrygVesta
Klimaendringer, økosystemer og risikohåndtering i lokalsamfunn: prosjektforslag Climate Change, Ecosystem Response and Risk Management in Vulnerable Local.
Finans Norges klimakonferanse 19. mai 2014 Skadeforsikringsnæringens betydning i klimatilpasningsarbeidet Ivar Martinsen, Konserndirektør If Skadeforsikring.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Forsikringsavtale for Leiv Eiriksson Nyskaping AS Avtalen gjelder for etablerte og nystartede bedrifter i tilknytning til Leiv Eiriksson Nyskaping AS/Innovasjonssenter.
Prosjektets erfaringer - sett fra forskernes side Presentasjon under avslutningsseminar for pilotprosjekt om bruk av forsikringsnæringens skadestatistikk.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Vann på avveier Bransjekonferanse på If Sikkerhetssenter FNHs deltakelse i vannskadeprosjektet Andreas Pihl.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Slik jobber Kirkens Nødhjelp med klimaendringer
Gjensidige og rotteskader
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
La noen du stoler på forsikre deg. Hva? Hvorfor? For hvem?
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Naturskader og tap i landbruket Møte Bollerud Grendehus.
Salgsargumenter- Eierskifteforsikring
Brukerkurs Gudbrand Eggen
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Pensjon – sikkerhet eller spekulasjon? Regnskapsreglenes betydning for pensjonen Forsvar Offentlig Tjenestepensjon Oslo, 8. september 2014 Fanny Voldnes.
Oljeskader og forsikring
Om forsikringen Den eneste innboforsikringen i Norge uten øvre forsikringssum Kun kr ,- i egenandel Dersom flere i husstanden har forsikringen, betaler.
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Vedlegg 4 - Anleggsbeskrivelse 1. Om bussanlegget i Nittedal Eier: Kjulsveien 15 AS (tidl. Schøyen Gruppen A/S) Adresse: Kjulsveien 15, 1480 Slattum (del.
Det Norske forsikringsmarkedet
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
KLIMAENDRINGER GIR OSS NYE UTFORDRINGER SOM KREVER NYE LØSNINGER - BRUK AV FORSIKRINGSDATA I FOREBYGGENDE ARBEID Mia Ebeltoft.
Forsikring i entreprisekontrakter – Forholdet mellom forsikringskravene i NS 8405 og 8407 og prosjektforsikringene Medlemsmøte i Entrepriseforeningen 12.
Bakgrunn Registreringsarbeider Kommunens saksbehandling Privat engasjement Mulige konsekvenser på sikt Opprydding i spredt bebyggelse - Sarpsborgmodellen.
Fagforbundets Gruppeforsikring Hva blir nytt fra
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
DET NORSKE FORSIKRINGSMARKEDET BI 21. September Direktør Leif Osland, Finans Norge.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Norsk Finansbarometer 2016
Forbruker og finanstrender 2017
Om Norsk Finansbarometer 2014
LOfavør – landets beste fordelsprogram
Panthavergarantipoolen og Felleserklæringen
Forbruker- & Finanstrender 2018
Hvordan en naturskade håndteres
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Avslutningsseminar pilotprosjekt 2014 Prosjektets erfaringer sett fra finansnæringen = Forsikring Kari Mørk (aktuar) fra Finans Norge

I 2013 hva ble erstattet på hus, hjem, hytte (privat) og næring Totalt ble det erstattet 13 milliarder kr på private boliger og næringsbygg Hvor mye verdier går tapt / ble erstattet på bolighus og næringsbygg – 13 milliarder i 2013 hvorav 40 % er vann- og naturskader; dvs mer enn brannskadene. Av alle vannerstatninger i 2013, er ca 1/3 del vær-relatert

Utvikling av vannskader sammenlignet med naturskader (NP) Ca 30 % av alle vannskader de siste 5 årene skyldes været – vanninntrenging utenfra og stopp i avløp!

Data fra forsikringsselskap til piloten - innhold: Siste 10 års skader på vann- og natur Skadedato – når skjedde skaden Skadenummer (ident) – én per meldte skade til forsikringsselskapet. Skadested – adresse (kommune, veinavn – nr, gnr/bnr) Skadebeløp – erstattet beløp Hva slag type skade – flom, stormflo på natur og hvordan/hvorfor oppsto skadene på vann Litt overordnet om innholdet – sier mer spesifikt om enkelte felt senere.

Hvilke forsikringsselskap leverte data til piloten? Til sammen 8 stykker: Gjensidige If Tryg SpareBank 1 Eika Frende DNB KLP Utgjør en markedsandel på rundt 90 % Markedsandelen kan være forskjellig lokalt i noen områder/kommuner

Forutsetninger for data fra forsikringsselskapene At objektet (bygning og innbo) er forsikret hos én av de 8 selskapene Og at skaden ble meldt til forsikringsselskapet Antall skader telles ut fra antall forsikringstakere som har meldt en skade Eksempel: boligblokk med 50 hustander kan gi opptil 51 skader! Erstatningsbeløpet er det som overstiger egenandelen Skadested = forsikringsobjektets adresse Kommer tilbake til mer om ”kjernen” i piloten - SKADESTED

Mer om SKADESTEDETS adresse: Hvert forsikringsselskap har sitt ”system”: Kan (lett) forveksles med kundens postadresse Blir ofte registrert når forsikringene første gang registreres/forsikres. Dvs har historisk adresse! Adressefelt som regel manuelt skrevet inn. Kommune- og industriforsikringer kan ha en ”uklar adresse” Dvs enkeltbygninger blir IKKE spesifisert i forsikringen. Historisk betyr at når skaden skjedde, kunne der være tilfelle hvor gate- eller veinavn og nummer ikke fantes i den aktuelle kommunen Kundens adresse er grei – den hentes fra folkeregisteret, men det kan ikke skadeadressen!

Mer om vannskadekoding: Vannskader skyldes en blanding av ”vær” og innvendige type skader (ca 30% skyldes været). Koding for årsak/kilde kom først i stand fra og med 2008; dvs skader som inntraff før 2008 har ingen spesifikasjon av hvorfor den oppsto. Bare 5 av de 8 selskapene som leverte data, bruker kodeverket! (Men alle de store bruker det!) Men opphopning av skader på en bestemt dato og sted, kan gi en pekepinn på været/klimaendringene er årsaken!

Hva lærte vi (jeg) av å innhente data fra forsikringsselskapene? Viktig å forklare formålet til dataleverandørene Definisjoner kan aldri forklares godt nok Forsikringsselskapene har forskjellige datasystemer Viktig å få tak i kompetente ressurser i forsikringsselskapene ”Ting tar tid” – Men vi kan klare det framover!