L97 kunst og håndverk tradisjon og fornyelse GULROTSØLJE 1999, Konrad Mehus
kunnskapsløftet i faget konsekvenser av kunnskapsløftet i faget kunst og håndverk
4 hovedområder arbeid i skapende prosesser med form og farge materialer og teknikker 4 hovedområder
visuell kommunikasjon design kunst arkitektur
visuell kommunikasjon NEONORD, Ole Martin Bøe Lund 2000 IK
studenten går inn i et hovedområde og avgrenser et emne som hun/han vil arbeide med, lære noe om dette er grunnlaget for det praktisk, skapende arbeidet videre
visuell kommunikasjon STUDENTARBEID 2005 visuell kommunikasjon
det er viktig å skille mellom kunnskap innenfor et hovedområde og beherskelse av en teknikk
Alessi, 1997, PVC, etter sølvskål, 1864, av Cristopher Dresser (1834-1904)1864 design
studentene kan arbeide individuelt og i gruppe hovedvekten i faget er på det praktisk, skapende området fagteoretiske emner integreres i hver enkelt students egenutvikling i den skapende prosessen
design SJAKKSPILL Kjartan Slettemark 1998
fagteoretiske emner kan være kunnskap om skapende prosesser, om kreativitet estetikk og kunstfagdidaktikk
STOL, Erlend Leirdal, fra utstillingen Norsk Kunsthåndverk, Bergen 2000 design kunst
det faglige innholdet i hvert hovedområdet kan gripe inn i hverandre IKT er et verktøy både for uttrykk og kommunikasjon
Brit Smelvær, skulptur i blålakkert metall, Førde kunst
kunst kan være både et hovedområde og ei inspirasjonskilde for undervisningen kunst kan være lokal, regional , nasjonal og internasjonal møte med et mangfold er viktig
arkitektur Fossbygget, Høgskulen i Sogn og Fjordane, Sogndal
signal byggeskikk stedskunst nasjonale ikoner stilbærende konstruksjon innføring i kunnskap om hovedområdene og innhold i hoveområdene drøftes og utvikles kontinuerlig
STUDENTARBEID I GRUPPE 2002 arkitektur
modellarbeid er viktig i skaperprosessen tegning og bygging av modeller og kunnskap om det fysiske nærmiljøet inkluderer ulike fagdisipliner
Sverre Fehn, Nynorsk Kultursenter arkitektur
faget kunst og håndverk tar tid kan by på mye arbeid stor glede erkjennelse og ny fagkunnskap personlig og i et samfunnsperspektiv
faget kan og utvikle identitet personlighet og kreativitet
visuell kommunikasjon design kunst STUDENTARBEID I GRUPPE 2004