L97 kunst og håndverk tradisjon og fornyelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fra håndverk til industri
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Studie forberedende formgivingsfag
Månedsevaluering november 2011
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
-0 VISUELL KUNST Føtter. FØTTER MÅL: Legge tilrette for at barna får arbeide med visuell kunst. Delmål:legge tilrette for: -kulturelle møter med skulpturer.
Teknologi og forskningslære
WRITE AN OPERA.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Sør-Afrika KFUM Tensing
Entreprenørskap i Zambia Seminar på Hamar
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Kunst i grunnskolens barnetrinn
EMNE: MILJØ I BYGG EMNEKODE: SO850G EMNETS OMFANG: 30 studiepoeng EMNET BYGGER PÅ: Øvrige grunnlags-, linje-, samfunnsfaglige- og studieretningsemner MÅL.
Vitensenteret i Trondheim
Tidligere læreplaner.
Mangfold og fellesskap
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Hvordan kan vi bruke det?
Orerønningen ungdomsskole.. Hva sier så L97s generelle de, om DET MENINGSSØKENDE MENNESKE, i forhold til fagplanen i Kunst og Håndverk?
Vurdering av pedagogisk programvare
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Kunnskapsløftet i Kunst og handverk
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Et møte med samisk kultur - og en øvelse i Sketch Up
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo.
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Studiespesialisering med formgivingsfag
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Estetisk læreprosesser
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Studiespesialisering med formgivingsfag
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
STUDIESPESIALISERING ● PROGRAMOMRÅDE FORMGIVNINGSFAG ● SSP FO.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret Oppgaven: Lage et Graffiti arbeid (en piece) Lag et Graffiti (A3) arbeid (piece) av et motiv i tekstform.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2017.
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Valgfaget design og redesign
- Skjeringspunktet mellom Innovasjon Norge og kommunale næringsfond -
Utskrift av presentasjonen:

L97 kunst og håndverk tradisjon og fornyelse GULROTSØLJE 1999, Konrad Mehus

kunnskapsløftet i faget konsekvenser av kunnskapsløftet i faget kunst og håndverk

4 hovedområder arbeid i skapende prosesser med form og farge materialer og teknikker 4 hovedområder

visuell kommunikasjon design kunst arkitektur

visuell kommunikasjon NEONORD, Ole Martin Bøe Lund 2000 IK

studenten går inn i et hovedområde og avgrenser et emne som hun/han vil arbeide med, lære noe om dette er grunnlaget for det praktisk, skapende arbeidet videre

visuell kommunikasjon STUDENTARBEID 2005 visuell kommunikasjon

det er viktig å skille mellom kunnskap innenfor et hovedområde og beherskelse av en teknikk

Alessi, 1997, PVC, etter sølvskål, 1864, av Cristopher Dresser (1834-1904)1864 design

studentene kan arbeide individuelt og i gruppe hovedvekten i faget er på det praktisk, skapende området fagteoretiske emner integreres i hver enkelt students egenutvikling i den skapende prosessen

design SJAKKSPILL Kjartan Slettemark 1998

fagteoretiske emner kan være kunnskap om skapende prosesser, om kreativitet estetikk og kunstfagdidaktikk

STOL, Erlend Leirdal, fra utstillingen Norsk Kunsthåndverk, Bergen 2000 design kunst

det faglige innholdet i hvert hovedområdet kan gripe inn i hverandre IKT er et verktøy både for uttrykk og kommunikasjon

Brit Smelvær, skulptur i blålakkert metall, Førde kunst

kunst kan være både et hovedområde og ei inspirasjonskilde for undervisningen kunst kan være lokal, regional , nasjonal og internasjonal møte med et mangfold er viktig

arkitektur Fossbygget, Høgskulen i Sogn og Fjordane, Sogndal

signal byggeskikk stedskunst nasjonale ikoner stilbærende konstruksjon innføring i kunnskap om hovedområdene og innhold i hoveområdene drøftes og utvikles kontinuerlig

STUDENTARBEID I GRUPPE 2002 arkitektur

modellarbeid er viktig i skaperprosessen tegning og bygging av modeller og kunnskap om det fysiske nærmiljøet inkluderer ulike fagdisipliner

Sverre Fehn, Nynorsk Kultursenter arkitektur

faget kunst og håndverk tar tid kan by på mye arbeid stor glede erkjennelse og ny fagkunnskap personlig og i et samfunnsperspektiv

faget kan og utvikle identitet personlighet og kreativitet

visuell kommunikasjon design kunst STUDENTARBEID I GRUPPE 2004