Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger Avdelingsdirektør Bente Lie, Seksjon for forskning og innovasjon, UH- avdelingen
Noen rammer Høyskolene har et forskningsmandat Gjennomgående: Øke kvaliteten Faglig styrking av profesjonsutdanningene – og forskningen Et kjernegrep: forskning i de miljøer som gir utdanning!
3
Det er behov for å styrke institusjonenes strategiske kapasitet Det er behov for å styrke institusjonenes strategiske kapasitet ! Forholdet mellom forskning, utdanning og yrkesfeltet må styrkes !
Forholdet mellom forskning, utdanning og yrkesfeltet Praksisfeltet Forskningsbasert profesjonsutøvelse FoU Relevant forskning for profesjonene Utdanning Rammeplan Lese og forså forskning
Summen av flere virkemidler – nasjonalt nivå NFRs forskningsprogram PRAKSISFOU/PRAKUT og UTDANNING 2020 NAFOL, nasjonal forskerskole i lærerutdanningen , samt andre forskerskoler (SHP, regionale fond) Kunnskapssenter for utdanning SAK Senter for fremragende undervisning Etablering av flere mastertilbud i lærerutdanningen Rammeplanarbeidet NOKUT
Praksis FoU til PRAKUT Skal bidra til en faglig og pedagogisk sterkere lærerutdanning og gi forskningsbasert kunnskap for yrkesutøvelse og praksis PraksisFoU - grundig evaluert og vurdert Behov for justeringer og videreutvikling Nytt program: PRAKUT Samspill med NAFOL
Utdanning og forskning for velferdstjenestene Stortingsmelding om utdanning for velferdstjenestene Helse: Samhandlingsreform Førstelinje Teknologi Demografi Barnevern: Økt behov for kunnskap og systematikk Kompleksitet NAV: Tverrfaglighet Førstelinje Utdanning og forskning for velferdstjenestene Binde sammen Kjenne hverandre Forebygge
Til slutt….dersom styrke Fou !? Tydelig for FoU strategi og prioriteringer Utdanning – og forskning; hånd i hanske Kvalifisering, rekruttering og 1. stillingskompetanse Miljøbygging og FoU-samarbeid, finne ”venner” God innretning, struktur og profil for forskerutdanning Forskning må publiseres, formidles – og tas i bruk Ikke glem SAK Faglig og strategisk ledelse