Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Rune Nilsen prorektor.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Høgskolen i Nord-Trøndelag Avdeling Levanger
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT Programstyremedlem Terje Ogden Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring i FINNUT.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger.
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Senter for læring og utdanning
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Statssekretær Jens Revold
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger Avdelingsdirektør Bente Lie, Seksjon for forskning og innovasjon, UH- avdelingen

Noen rammer Høyskolene har et forskningsmandat Gjennomgående: Øke kvaliteten Faglig styrking av profesjonsutdanningene – og forskningen Et kjernegrep: forskning i de miljøer som gir utdanning!

3

Det er behov for å styrke institusjonenes strategiske kapasitet Det er behov for å styrke institusjonenes strategiske kapasitet ! Forholdet mellom forskning, utdanning og yrkesfeltet må styrkes !

Forholdet mellom forskning, utdanning og yrkesfeltet Praksisfeltet Forskningsbasert profesjonsutøvelse FoU Relevant forskning for profesjonene Utdanning Rammeplan Lese og forså forskning

Summen av flere virkemidler – nasjonalt nivå NFRs forskningsprogram PRAKSISFOU/PRAKUT og UTDANNING 2020 NAFOL, nasjonal forskerskole i lærerutdanningen , samt andre forskerskoler (SHP, regionale fond) Kunnskapssenter for utdanning SAK Senter for fremragende undervisning Etablering av flere mastertilbud i lærerutdanningen Rammeplanarbeidet NOKUT

Praksis FoU til PRAKUT Skal bidra til en faglig og pedagogisk sterkere lærerutdanning og gi forskningsbasert kunnskap for yrkesutøvelse og praksis PraksisFoU - grundig evaluert og vurdert Behov for justeringer og videreutvikling Nytt program: PRAKUT Samspill med NAFOL

Utdanning og forskning for velferdstjenestene Stortingsmelding om utdanning for velferdstjenestene Helse: Samhandlingsreform Førstelinje Teknologi Demografi Barnevern: Økt behov for kunnskap og systematikk Kompleksitet NAV: Tverrfaglighet Førstelinje Utdanning og forskning for velferdstjenestene Binde sammen Kjenne hverandre Forebygge

Til slutt….dersom styrke Fou !? Tydelig for FoU strategi og prioriteringer Utdanning – og forskning; hånd i hanske Kvalifisering, rekruttering og 1. stillingskompetanse Miljøbygging og FoU-samarbeid, finne ”venner” God innretning, struktur og profil for forskerutdanning Forskning må publiseres, formidles – og tas i bruk Ikke glem SAK Faglig og strategisk ledelse