Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
2 Kunnskapsdepartementet Styrke realfagene i barnehage og grunnopplæringen Styrke lærerkompetanse og lærerutdanning Utvikling av realfagene i høyere utdanning og forskning Norsk arbeidsliv får tilført den realfaglige kompetansen som det er behov for Regjeringens mål
3 Kunnskapsdepartementet Team for realfag –Departementalt nettverk –Styringsgruppe for strategien –Organiserer samarbeid med sentrale aktører Nasjonalt forum for realfag –Samarbeid mellom næringsliv og utdanningssektoren Organisering av realfagssatsingen
4 Kunnskapsdepartementet Tiltaksplan 2007/2008 Rekruttering Rekrutteringskampanje Informasjon og rådgiving Kvinnelige rollemodeller Jentenettverk Kompetanseutvikling Høy kvalitet på alle ledd i opplæringen Økt interesse og motivasjon Lærere, rådgivere og skoleledere i fokus
5 Kunnskapsdepartementet Jenter med bevisste valg... Velger ikke realfag og teknologi… Kun èn prosent av jentene i kullet* går direkte til MNT-fagene etter å ha tatt realfaglig fordypning på videregående
6 Kunnskapsdepartementet En felles kunnskapsbasert rekrutteringskampanje Initiert av Nasjonalt forum for realfag Består av: Kunnskapsgrunnlag Filmer, nettside, plakater og brosjyrer Konkurranser Pretest, posttest
-Ikke ALLE kan bli prinsesser... -Se hva du kan bli med realfag i den virkelige verden!
Ingeniøren –hvem er det? Teknologi –mulighetens utdanning!
Fra kampanjesiden -yrkesomtaler
11 Kunnskapsdepartementet Hva er realfag i grunnskolen ? Bare halvparten av elevene på 10.trinn kjenner begrepet realfag 40% av elevene på 10. trinn mener de får lite informasjon om realfag Hva kan realfagene brukes til ? Hvordan skal elevene rådes til å ta realfag ?
12 Kunnskapsdepartementet Realfag i videregående opplæring Elevene velger mellom matematikk T og P i august i Vg1 Fordypning innen programområde (programfag) velges i Vg2 – mars Biologi, fysikk, geofag, informasjonsteknologi, matematikk, teknologi og forskningslære Generelt en svak reduksjon i valg av realfag, (fra ca elever til )
13 Kunnskapsdepartementet Hovedopptak –samordna opptak Hovedopptaket 2007 og 2008: Antall søkere til utdanningsoråder/typer kv prim ær- søker e kv % av total 07 kv % av total 08 Økning (06-07) økning TEKNO - INGENIØR ,3 %17,4 %8.6%3,2 % TEKNO - MARITIM ,2 %14,9 %8.4%62,6 % TEKNO - SIVARK ,0 %51,1 %7.2%8,2 % INFOTEKN ,4 %19,7 %2.8%1,1 % TEKNO - SIVING ,7 %25,3 %2.8%6,1 % REALFAG ,1 %50,7 %1.1%-1,6 % TEKNO - ANNET ,1 %31,9 %0.3%5,1 %
14 Kunnskapsdepartementet 2/3 = OK? Lærings-forhold motivasjon kunnskap
15 Kunnskapsdepartementet HUSK: Ingeniører gjør livet lettere! Øk fokus på verdiskapingen –Ikke bare bygg, maskiner og duppeditter Husk både middel og målet –utvikle teknologi for å gi mennesker en lettere hverdag –Løsninger og kunnskap er produkter!
16 Kunnskapsdepartementet RENATE-senteret Ny leder –Camilla Nereid Nytt navn? Nytt mandat Ny giv!
17 Kunnskapsdepartementet RENATE-senteret -bidra til god rekruttering til MNT-studiene -øke kvinneandelen Senteret skal bidra til å øke den direkte kontakten mellom arbeidslivet og utdanningssektoren på sentralt og regionalt nivå Samarbeidet skal være tiltaksrettet Mål å dekke samfunnets og arbeidslivets behov for MNT- kompetanse på kort og lang sikt. Senteret skal bidra til å samle og videreformidle erfaringer mellom aktørene Spre informasjon om MNT-fagenes betydning for samfunns- og velstandsutviklingen Primærmålgruppe er ungdom under utdanning Departementets strategi for styrking av realfagene 2006 – 2009 "Et felles løft for Realfagene" danner basis for senterets virksomhet."Et felles løft for Realfagene"