Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering til utdanning
Advertisements

STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Senteret skal:  Styrke realfagenes stilling i samfunnet  Bidra til god rekruttering og økt kvinneandel i.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
På mulighetenes marked
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Språk-, samfunnsfag og økonomi
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Sunnland Einar Stølevik
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
Utdanningsprogram: Studiespesialiserende Programområder:-Realfag -Språk-, samf.- og øko. ProgramfagBiologi Fysikk Politikk, individ og samfunn.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Realfagskommunen Asker
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Programområde: Realfag Programfag for Vg 2 og Vg 3
Utskrift av presentasjonen:

Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…

2 Kunnskapsdepartementet Styrke realfagene i barnehage og grunnopplæringen Styrke lærerkompetanse og lærerutdanning Utvikling av realfagene i høyere utdanning og forskning Norsk arbeidsliv får tilført den realfaglige kompetansen som det er behov for Regjeringens mål

3 Kunnskapsdepartementet Team for realfag –Departementalt nettverk –Styringsgruppe for strategien –Organiserer samarbeid med sentrale aktører Nasjonalt forum for realfag –Samarbeid mellom næringsliv og utdanningssektoren Organisering av realfagssatsingen

4 Kunnskapsdepartementet Tiltaksplan 2007/2008 Rekruttering Rekrutteringskampanje Informasjon og rådgiving Kvinnelige rollemodeller Jentenettverk Kompetanseutvikling Høy kvalitet på alle ledd i opplæringen Økt interesse og motivasjon Lærere, rådgivere og skoleledere i fokus

5 Kunnskapsdepartementet Jenter med bevisste valg... Velger ikke realfag og teknologi… Kun èn prosent av jentene i kullet* går direkte til MNT-fagene etter å ha tatt realfaglig fordypning på videregående

6 Kunnskapsdepartementet En felles kunnskapsbasert rekrutteringskampanje Initiert av Nasjonalt forum for realfag Består av: Kunnskapsgrunnlag Filmer, nettside, plakater og brosjyrer Konkurranser Pretest, posttest

-Ikke ALLE kan bli prinsesser... -Se hva du kan bli med realfag i den virkelige verden!

Ingeniøren –hvem er det? Teknologi –mulighetens utdanning!

Fra kampanjesiden -yrkesomtaler

11 Kunnskapsdepartementet Hva er realfag i grunnskolen ? Bare halvparten av elevene på 10.trinn kjenner begrepet realfag 40% av elevene på 10. trinn mener de får lite informasjon om realfag Hva kan realfagene brukes til ? Hvordan skal elevene rådes til å ta realfag ?

12 Kunnskapsdepartementet Realfag i videregående opplæring Elevene velger mellom matematikk T og P i august i Vg1 Fordypning innen programområde (programfag) velges i Vg2 – mars Biologi, fysikk, geofag, informasjonsteknologi, matematikk, teknologi og forskningslære Generelt en svak reduksjon i valg av realfag, (fra ca elever til )

13 Kunnskapsdepartementet Hovedopptak –samordna opptak Hovedopptaket 2007 og 2008: Antall søkere til utdanningsoråder/typer kv prim ær- søker e kv % av total 07 kv % av total 08 Økning (06-07) økning TEKNO - INGENIØR ,3 %17,4 %8.6%3,2 % TEKNO - MARITIM ,2 %14,9 %8.4%62,6 % TEKNO - SIVARK ,0 %51,1 %7.2%8,2 % INFOTEKN ,4 %19,7 %2.8%1,1 % TEKNO - SIVING ,7 %25,3 %2.8%6,1 % REALFAG ,1 %50,7 %1.1%-1,6 % TEKNO - ANNET ,1 %31,9 %0.3%5,1 %

14 Kunnskapsdepartementet 2/3 = OK? Lærings-forhold motivasjon kunnskap

15 Kunnskapsdepartementet HUSK: Ingeniører gjør livet lettere! Øk fokus på verdiskapingen –Ikke bare bygg, maskiner og duppeditter Husk både middel og målet –utvikle teknologi for å gi mennesker en lettere hverdag –Løsninger og kunnskap er produkter!

16 Kunnskapsdepartementet RENATE-senteret Ny leder –Camilla Nereid Nytt navn? Nytt mandat Ny giv!

17 Kunnskapsdepartementet RENATE-senteret -bidra til god rekruttering til MNT-studiene -øke kvinneandelen Senteret skal bidra til å øke den direkte kontakten mellom arbeidslivet og utdanningssektoren på sentralt og regionalt nivå Samarbeidet skal være tiltaksrettet Mål å dekke samfunnets og arbeidslivets behov for MNT- kompetanse på kort og lang sikt. Senteret skal bidra til å samle og videreformidle erfaringer mellom aktørene Spre informasjon om MNT-fagenes betydning for samfunns- og velstandsutviklingen Primærmålgruppe er ungdom under utdanning Departementets strategi for styrking av realfagene 2006 – 2009 "Et felles løft for Realfagene" danner basis for senterets virksomhet."Et felles løft for Realfagene"