FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Rapportering til Lånekassen
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Forkurs for minoritetsspråklige
Relevante utdanninger for personell i sterilsentraler
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Opplæringskontorets hjørne Opplæringskontorets hjørne Vi har flyttet kontoret til: Sam Eyde vgs, Arendal Ny postadresse er: Sam Eyde vgs Postboks 1604.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Informasjon fra Lånekassen v/ seniorrådgiver Torleif Einarsen, Bergenskontoret Rådgiverseminar
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Lærlinger i Helsearbeiderfaget
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Bli helsefagarbeider.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
Brannutdanningsutvalget Brann og redning 2011
Februar 2010 v/ Siv Frost Rapportering til Lånekassen.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Konferanse om fagskoleutdanning
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Lånekassen Rapportering til Lånekassen Fagskoler Februar 2011 v/ Gretha Sakshaug og Siv Frost.
FAGSKOLEUTDANNING.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Utdanningsvalg 10.klasse
Informasjon fra Lånekassen v/ rådgivere Ann-Mari Bønæs og Sissel Skymoen, Bergenskontoret Rådgiverseminar
Bli Helsefag- arbeider
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
5.og 6.studieår i ny studieplan
Ringsaker kommune.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Forkurs, TRES og Y-veien
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
2 Nordland fagskole i helse- og sosialfag
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
Rehabilitering Oppstart august 2012 Rud vg.skole (i Bærum – nær Sandvika) Undervisning 1 dag i uken over 2 år + 10 uker praksis.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Rådgiversamling i Vrådal nov
Mulighetene for en videreutdanning
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Utskrift av presentasjonen:

FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG. BERGELAND VGS. / KARMSUND VGS FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.

Vi kan tilby videreutdanning innen Kreftomsorg og lindrende pleie (palliasjon ) Helse ,aldring og aktiv omsorg Psyksisk helsearbeid og rusarbeid

Hva er en fagskole? En skole som tilbyr korte men yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende kompetanse. En fagskoleutdanning kan gis både som heltid, deltid og som fjernundervisning. En tertiær utdanning

Hvem kan søke ? Fullført vgs. fra studieretningen innenfor helse- og sosialfag og aktivitør. Lærling kan søke det året de tar fagprøven. Realkompetansevurde ring

Fagskolens rolle Karrieremulighet som er viktig for økt rekruttering Øker personlig og faglig utvikling og kompetanse Bredt samarbeid med praksisfeltet Samhandlingsreform – krever økt kompetanse i alle ledd – får mer kunnskap Skaper et kreativt og aktivt faglig fokus på arbeidsplassen

Organisering Deltidsstudie over 2 år Det er 6 moduler A – F. Modul A er en felles modul – modul B, C og E er fagspesifikke . 3 dagers samling ved oppstart av modulene ellers en fast studiedag i uken Modul D – Praksis 10 uker – praksis kan tas på egen arbeidsplass. Ved oppstart av modul D er det 4 dagers studietur. Dette er en faglig og sosial tur ! Vi kan tilby fleksible løsninger som nettbasert støtteundervisning.

Økonomi Fagskoleutdanningen er GRATIS Studentene må betale utgifter til bøker og læringsmateriell og studieturen. Studenten kan få støtte fra Fagforbundet til bøker etc. Det kan søkes lån /stipend fra Statens lånekasse om stipend og lån.

ARBEIDSKRAV Refleksjonsnotater Individuelle oppgaver Prosjektoppgaver( individuell/gruppe) Godkjent praksis og individuell oppgave Fordypningsoppgave , Eksamen i modul F

Arbeidsformer Problembasert læring Ansvarsbasert læring Erfaringsbasert læring Pedagogiske metoder Forelesninger Gruppearbeid Selvstudie Ekskursjoner /studietur

VURDERING Arbeidskrav blir vurdert etter karakterskalaen A-F. Praksis blir vurdert til Bestått/ikke bestått. Det utstedes eget vitnemål Utdanningen gir 60 fagskolepoeng Tittel er V.D. Vacational diploma.

INNHOLD I MODULENE Modul A (felles for alle fagretninger) Sykepleieteorier Etikk Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk – lovverket. Sosiologi og psykologi Modul D Praksis. 10 uker. En spennende og utviklende periode

Modul B – C- E er fagspesifikk Emner i modulene er for eksempel: Sykdomslære Behandlingsmetoder Kommunikasjon – relasjoner Rehabilitering Palliasjon – omsorg ved livets slutt Krise og mestringsteorier Egen rolle som yrkesutøver

Vi er ved et tidsskille for fagskolesektoren  Fagskolen har fått en tydeligere plassering i det norske utdanningssystemet Etterspørselen etter yrkesrettet og jobbrelevant kompetanse øker Det er eget Fagskole råd og i mai 2012 egen studentorganisajon, ONF

SØK KOMPETANSE Vi håper vi ser DEG igjen til høsten. Oppstart 26. august 2013. Har du spørsmål - ta kontakt ! Jorunn Løge - mobil 926 89 377 Jorunn.loge@rogfk.no Randi Tofte - mobil 920 35 314 Randi.synnoeve@rogfk.no

SØK I DAG  Siste søknadsfrist 15. april 2013. Søk på www.vigo.no Dokumentasjon sendes til : Fagskolen Rogaland Helsefag, Bergeland vgs. Tanke Svilandsgt. 73, 4007 Stavanger

Presentasjon av fag i de ulike modulene.

Helse, aldring og aktiv helse MODUL B Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid Helse og aldring og rehabilitering Modul C Behandling, pleie og omsorg ved sykdom ,skader og funksjonsnedsettelse

Helse, aldring og aktiv aldring Modul E Organisering ,system og ledelse av eldreomsorg Modul F Eksamen , gjennom fordypningsoppgave vise forståelse for hvordan teoretiske kunnskaper kan anvendes i egen yrkesfunksjon og med klar tilknytning til mål for fagskoleutdanningen

Psykisk helsearbeid Modul B Grunnlagstenkning og lovgivning Sykdomslære Modul C Psykiske lidelser og relaterte tilstander - utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi Behandling og omsorgsmodeller

Psykisk helse Modul E Kommunikasjon og samarbeid Relasjonskompetanse Modul F Eksamen , gjennom fordypningsoppgave vise forståelse for hvordan teoretiske kunnskaper kan anvendes i egen yrkesfunksjon og med klar tilknytning til mål for fagskoleutdanningen

KREFTOMSORG OG LINDRENDE PLEIE Modul B Kreftsykdommer og behandlingsformer Modul C Rehabilitering av kreftpasient . Pårørendes rolle

Kreftomsorg og lindrende pleie Modul E Lindrende pleie og omsorg ved livets slutt Modul F Eksamen, gjennom fordypningsoppgave vise forståelse for hvordan teoretiske kunnskaper kan anvendes i egen yrkesfunksjon og med klar tilknytning til mål for fagskoleutdanningen