SINTEF-seminar 8.november 2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

F1-3-04Teknologi i bygninger1 Miljø, teknologi og samfunn.
Disiplinærutvalget virksomhet; status og refleksjoner
Stordriftsfordeler – til fordel for hvem? KS-Bedrift Scandic Oslo Airport 17. feb.2011 Terje Kili Fagdirektør, offentlige tjenester.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Anlegg Spørsmålet var:
Forum for stedsutvikling i lokalsamfunnet
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Hva er Fretex ?.
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Forbrukerportalen.no - Erfaringer med emnekart Av Sveinung Nedregotten Informasjonsrådgiver – Forbrukerrådet
Base system MODELL Q1 Base enhet Extern manøver panel
Løsninger og kostnader ved enkle vannbårne anlegg
Rapport fra 2007 Utsikter Per Jæger.
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Info om Jan Lindal Har jobbet med bygg i 25 år i egen næring Lindal Hus / Lindal Entreprenør . Byggmester – Ingeniør Bygg Bygget alle typer bygg innen.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Mid-Norway European Office
Sosiale ulikheter i helse
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Regnskap 2005 Resultatet langt bedre enn fryktet
Sak 28/12 Advokat Torhild Sæther
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Ny lov om eiendomsmegling – til beste for forbrukerne Seminar i regi av Eiendomsmeglerforetakenes Forening Kjell Erik Øie Statssekretær
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Rømmingsutvalget Tarald Sivertsen, nestleder i styret FHL havbruk og leder i Rømmingsutvalget.
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Mars 2014 BOLIGLÅNSKUNDENE OG UTNYTTELSE AV KONKURRANSEN.
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
Velkommen til tariffkonferanse og nettverkssamling Holmenkollen Park Hotel
1 Listerrådet Leverandørseminar Innkjøpsprosessen i ExxonMobil.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
”nye” forskning.no Nina Kristiansen, februar 2008.
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Samarbeidsforumet Styremøte Agenda n Velkommen / lunsj n Informasjon – Rekrutteringsbrosjyrer 2003, brosjyrer 2004 –
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
PF SAMFERDSEL TORSDAG 19. NOVEMBER 2009 Adm. dir Tom Rune Nilsen.
Presentasjon av JCI Norway
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Konkurranse og samarbeid
Prosjekt og prosjektmidler Besøk av studenter fra JBI Oslo 15. mars 2005 Sidsel Hindal, ABM-utvikling
Oppreisningsordning i Tromsø kommune
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Forbrukerpolitiske utfordringer Forbrukerpolitisk Forum Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
1 Lansering av program for kostnadseffektiv bygging Statssekretær Roger Iversen Byggenæringens kompetansedag Oslo 16. mars 2005.
Professor dr juris Lasse Simonsen
Kompetansemegling Trøndelag Samling Kompetansemegling, Trondheim, 8. desember 2005 Terje Bakken.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Tvisteløsning i Norge Ingeborg Flønes Direktør Forbrukerservice Forbrukerrådet.
Utenomrettslig klagebehandling i de nordiske land Linda Olsen.
KomRev Trøndelag IKS Mva kompensasjon Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Knut Tanem Registrert revisor.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Anti-korrupsjon.
Statens Vegvesen policyarbeid
Utskrift av presentasjonen:

SINTEF-seminar 8.november 2006 hans.helde.@forbrukerradet.no Forbrukerrådet SINTEF-seminar 8.november 2006 hans.helde.@forbrukerradet.no Kort presentasjon av meg selv. forbrukerportalen.no

Forbrukerrådet Interesseorganisasjon 10 regionkontorer Nasjonale ansvarsområder Tredelt virksomhet: 1) Påvirkning 2) Dyktiggjøring 3) Bistand Litt mer om bistandsbiten og FTU forbrukerportalen.no

Trondheimskontoret Det største regionkontoret 10 ansatte Dekker de tre fylkene i Midt-Norge 87 kommuner 640.000 innbyggere Nasjonalt ansvar: Bolig bustadoppføringslova Sitter i Boligtvistnemnda Nærmere presisering av begrepet bolig og vårt fagansvar. forbrukerportalen.no

Dagens tema Boligkjøp – et risikoprosjekt. Rapportering fra maktesløse forbrukere Våre kilder: telefonhenvendelser besøk Boligtvistnemnda Boligkjøp i denne forbindelse gjelder oppføring av bolig etter bustadoppføringslova. forbrukerportalen.no

Telefonhenvendelser Oppføring av bolig 2004: 1200 henvendelser 2006: (3kv) 1134 henvendelser CA 1/3 gjelder klager på snekker-/rørleggerarbeid Tallene gjelder registreringer gjort i HR. Litt om HR. Arbeider med å få bedre registreringer. forbrukerportalen.no

Boligtvistnemnda Sammensetning: Medlemmer: Boligprodusentenes Forening Norges Byggmesterforbund Entreprenørforeningen Bygg & Anlegg (EBA) Sammensetning: 2 representanter fra medlemmene 2 fra Forbrukerrådet 1 leder (jurist) Antall saker 2005: 36 behandlet, 41 avvist Det antas at ca 90% av alle nye boliger bygges av medlemmene. For fritidsboliger antas tallet å være noe lavere. Tall for 2006 tyder på en økning i antall saker. forbrukerportalen.no

Klager - Boligtvistnemnda Feilleveranser/ manglende leveranser Avvik fra det avtalte Pris Forsinkelse, tvist om dagmulkt Mulige årsaker: Manglende kommunikasjon mellom forbruker, salgsledd og entreprenør, Hyppigste gjenganger er nok krav om dagmulkt ved forsinkelse. Rundt 1/3 av sakene har dette som et av klagepunktene. Eller er det mange saker som dreier seg om finish og kvaliteten på overflater forbrukerportalen.no

Klager - FR Mangler – byggeskader Ujevnheter/skjevheter Fukt – kjøkken/bad Større og mindre feil – slurv Lekkasjer på tak Problemer med dører/vinduer Basert på registreringer i vårt henvendelsesregister. Undersøkelse NTH-student: Vannskader/fukt i forbindelse med arbeid på kjøkken og bad Lekkasjer på tak – papp, blikkenslager Snekkerarbeid – dører/vinduer/isolasjon Forsinkelse i forbindelse med reklamasjoner Drenering –Klage på murerarbeid forbrukerportalen.no

Klager Hvorfor forbrukerne ikke klager Resultat fra undersøkelse gjennomført av BI studenter 2004 Faktorer: Ubehag Frykt for konsekvenser Produktkunnskap Mestringstro Klagekyndighet Kunnskap om rettigheter forbrukerportalen.no

Økt kundekompetanse” -et informasjonsprosjekt Byggekostnadsprogrammet Vi skal utbedre nettsidene om oppføring av bolig på www.forbrukerportalen.no Samordne juridisk, økonomisk og teknisk informasjon Gjøre forbrukerne til bedre bestillere Byggekostnadsprogrammet – Erna Solberg 10 »faktablad» forbrukerportalen.no

Takk for meg! forbrukerportalen.no