SINTEF-seminar 8.november 2006 hans.helde.@forbrukerradet.no Forbrukerrådet SINTEF-seminar 8.november 2006 hans.helde.@forbrukerradet.no Kort presentasjon av meg selv. forbrukerportalen.no
Forbrukerrådet Interesseorganisasjon 10 regionkontorer Nasjonale ansvarsområder Tredelt virksomhet: 1) Påvirkning 2) Dyktiggjøring 3) Bistand Litt mer om bistandsbiten og FTU forbrukerportalen.no
Trondheimskontoret Det største regionkontoret 10 ansatte Dekker de tre fylkene i Midt-Norge 87 kommuner 640.000 innbyggere Nasjonalt ansvar: Bolig bustadoppføringslova Sitter i Boligtvistnemnda Nærmere presisering av begrepet bolig og vårt fagansvar. forbrukerportalen.no
Dagens tema Boligkjøp – et risikoprosjekt. Rapportering fra maktesløse forbrukere Våre kilder: telefonhenvendelser besøk Boligtvistnemnda Boligkjøp i denne forbindelse gjelder oppføring av bolig etter bustadoppføringslova. forbrukerportalen.no
Telefonhenvendelser Oppføring av bolig 2004: 1200 henvendelser 2006: (3kv) 1134 henvendelser CA 1/3 gjelder klager på snekker-/rørleggerarbeid Tallene gjelder registreringer gjort i HR. Litt om HR. Arbeider med å få bedre registreringer. forbrukerportalen.no
Boligtvistnemnda Sammensetning: Medlemmer: Boligprodusentenes Forening Norges Byggmesterforbund Entreprenørforeningen Bygg & Anlegg (EBA) Sammensetning: 2 representanter fra medlemmene 2 fra Forbrukerrådet 1 leder (jurist) Antall saker 2005: 36 behandlet, 41 avvist Det antas at ca 90% av alle nye boliger bygges av medlemmene. For fritidsboliger antas tallet å være noe lavere. Tall for 2006 tyder på en økning i antall saker. forbrukerportalen.no
Klager - Boligtvistnemnda Feilleveranser/ manglende leveranser Avvik fra det avtalte Pris Forsinkelse, tvist om dagmulkt Mulige årsaker: Manglende kommunikasjon mellom forbruker, salgsledd og entreprenør, Hyppigste gjenganger er nok krav om dagmulkt ved forsinkelse. Rundt 1/3 av sakene har dette som et av klagepunktene. Eller er det mange saker som dreier seg om finish og kvaliteten på overflater forbrukerportalen.no
Klager - FR Mangler – byggeskader Ujevnheter/skjevheter Fukt – kjøkken/bad Større og mindre feil – slurv Lekkasjer på tak Problemer med dører/vinduer Basert på registreringer i vårt henvendelsesregister. Undersøkelse NTH-student: Vannskader/fukt i forbindelse med arbeid på kjøkken og bad Lekkasjer på tak – papp, blikkenslager Snekkerarbeid – dører/vinduer/isolasjon Forsinkelse i forbindelse med reklamasjoner Drenering –Klage på murerarbeid forbrukerportalen.no
Klager Hvorfor forbrukerne ikke klager Resultat fra undersøkelse gjennomført av BI studenter 2004 Faktorer: Ubehag Frykt for konsekvenser Produktkunnskap Mestringstro Klagekyndighet Kunnskap om rettigheter forbrukerportalen.no
Økt kundekompetanse” -et informasjonsprosjekt Byggekostnadsprogrammet Vi skal utbedre nettsidene om oppføring av bolig på www.forbrukerportalen.no Samordne juridisk, økonomisk og teknisk informasjon Gjøre forbrukerne til bedre bestillere Byggekostnadsprogrammet – Erna Solberg 10 »faktablad» forbrukerportalen.no
Takk for meg! forbrukerportalen.no