Helse- og miljøtilsyn Salten IKS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Halsa Interkommunale Psykiatriske Senter
HMTS`s utfordringer i forhold til sine eiere. Vår utfordring i forhold til eierne (1) Historie:  Viktige føringer som ble lagt ved etablering i 2004:
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETPLANINFORMASJON STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Orientering Nordland digitalt arbeidsutvalg – Planprosjekt Nordland.
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Byggavfall – fra problem til ressurs
Det kommunale og det statlige barnevern
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
SFTs veileder - avfallsgebyr Pål Spillum Avfallsseksjonen, SFT.
Advokat Øyvind Renslo, KS
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Endring av f.loven.NRFs veileder
1 Kari B. Mellem, SSB Avfallsstatistikk Byggavfallskonferansen 2010.
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Formelt interkommunalt samarbeid
Agenda: Innledning – overordnet organisering
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
KOSTRA rapportering for 2004 Erfaringer fra årets rapportering Hvordan få neste års rapportering til å fungere best mulig? Vestfold,
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Svolvær 6. februar 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
AFFN- Årsmøte i Tromsø 3 Mars 2011 Adm. Direktør Kjetil Romsdal.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
Veien videre for forsøksprosjektet: Kirkelig samarbeid over kommunegrenser i Salten regionen Introduksjon til en samtale med Salten regionråd, samlet i.
Farlig avfalls konferansen Farlig avfall fra husholdningene – en kommunal innsamlers bekjennelser Avd.ing. John S. Kleivset Avfall Sør AS.
HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
KOSTRA og miljødata og rapportering Julie L. Hass Seksjon for miljøstatistikk, SSB.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Plan- og bygningslovskurs Samling i Bodø mai 2015.
Interkommunalt selskap 4 ansatte Kontor i Notveien 17, Alsgård, Bodø Innlegg vann- og avløpskonferanse oktober 2006 Daglig leder Katalin.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Resultater fra delprosjekt 1:
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
Interkommunal eierstrategi
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Seksjon byggesak.
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Helse- og miljøtilsyn Salten IKS www.hmts.no Etablert 01.01.04. Interkommunalt selskap (IKS) 4 ansatte Kontor i Bodø Daglig leder: Katalin Nagy (kn@hmts.no)

Størrelse - avstander Salten 11 eierkommuner www.hmts.no Hamarøy Steigen Værøy Meløy – Hamarøy: 317 km Bodø – Hamarøy: 220 km Bodø – Saltdal: 100 km Ca 77 000 innbyggere Røst Sørfold Bodø Fauske Gildeskål Beiarn Saltdal Meløy Salten www.hmts.no

Disposisjon: ”Eksempler på interkommunalt samarbeid” Hvorfor interkommunalt samarbeid Hvordan – etablering og eksempler Suksessfaktorer

Hvorfor interkommunalt samarbeid? Tilføre kommunene fagkompetanse de ikke har selv Ha tjenester som kommunene ser nytte av, trenger og som i en del saker er lovpålagt Samarbeid og løsninger utover kommunegrensene Sikre enhetlig saksbehandling i regionen Økonomisk besparelse Bidra til at innbyggerne får bedre helse og bedre miljø

Ulike interkommunale samarbeid Vertskommune: Saksbehandler i en kommune utfører arbeid for andre kommuner etter egen avtale Interkommunale selskap (IKS)

Interkommunale selskap - etablering Formell etablering - egen juridisk enhet Lov om interkommunale selskaper (IKS-loven): Alle deltakere er kommuner, fylkeskommuner eller IKS Selskapsavtale: må vedtas av alle deltakerne Representantskap oppnevnes av kommunestyret Begrensning Lovverkets mulighet til å delegere Økonomi

Organisering av et IKS Representantskap Styre Administrasjon Utpekes av deltakerne / kommunestyrene Utøver deltakernes eierskap Årsmøte og budsjettmøte Styre Velges av representantskapet Administrasjon Tjenesteyting

Etablering av Helse- og miljøtilsyn Salten Omorganisering av interkommunalt næringsmiddeltilsyn i Salten: Deler over i statlig Mattilsyn, miljørettet helsevern ”til overs” Kommunene ønsket å beholde fagkompetanse innenfor miljørettet helsevern Nye oppgaver vurdert: Støy, avfall, forurensning, avløp Ulike behov store og små kommuner Økonomi www.hmts.no

Prosjekt avfall Hjelpe kommunene med befaring, saksbehandling, kampanjer, prosjekter, etc som det ikke er naturlig at et avfallsselskap utfører. Avfallsselskapet (IRIS Salten) finansierer arbeidet.

”Et renere Salten” Forsøpling, brenning: Befaring, saksbehandling, oppfølging: IKS utfører befaring, lager forslag til brev, følger opp frister Kommunen gjør vedtak – sender ut brev Lokal forskrift: IKS lager forslag til politisk sak med forskrift til kommunen. Åpen brenning m.m. Nedgravde oljetanker Nettopp brent Ryddet opp?

Metallinnsamling; kampanje 2006 ”Et renere Salten” Metallinnsamling; kampanje 2006 Mål: Bli kvitt skjemmende og / eller forurensningsfarlig metallavfall Samarbeid kommune, HMTS og avfallsselskap Gratis levering på faste mottak og kortvarige midlertidige Organisering, informasjon, annonsering: HMTS Midlertidige lokale mottak: Kommunene Henting: Avfallsselskap Resultat: 1800 tonn mottatt

Avfallsfraksjoner – før og nå Delegert kommunene i 2003 etter forurensningslovens § 48: ”Tilsyn med næringsavfall som i art eller mengde ikke skiller seg vesentlig fra husholdningsavfall”. Næringsavfall Husholdnings- avfall Delegert Forbruksavfall Produksjonsavfall NÅ: FØR: Spesialavfall Farlig avfall I og med at virksomhetene selv ordner med avfallet, ble kommunene delegert myndighet til å føre tilsyn, slik at dette ikke skulle bli ei hvilepute for virksomhetene. Målet med lovendringa var jo å gi virksomhetene større handlefrihet til å selv legge opp et system som passer, og ha muligheten til å spare inn kostnader ved å velge billigere løsninger, sortere mer og levere mindre restavfall, f.eks. I det hele tatt: virksomhetene skal bli mer bevisst avfallet de produserer ved at de selv må bestemme hva de skal gjøre med det. Ad figur: Tydelig at det har vært en del usikkerheter omkring myndighetsfordeling. I det hele tatt er dette et relativt nytt felt, og bare en liten del av Norges kommuner (18 av 431 = ca. 4 %. Status 1/1-06.) har vedtatt lokale forskrifter for tilsyn med næringsavfall. Altså er det mange kommuner hvor det ikke bedrives noe form for tilsyn med denne nye ordninga. MEN: delen som tidligere var produksjonsavfall ligger hos SFT eller fylkesmannen, litt avhengig av type bedrift og avfall. Men mange gråsoner (hva regnes som produksjonsavfall?) – derfor nok viktig å ha godt samarbeid med fylkesmannen for avklaring av slike spørsmål. Brev til alle landets kommuner fra MD, 05.12.03, pkt. 4: Kommunens myndighet til å føre kontroll med at besitter av næringsavfall håndterer dette forsvarlig, gjelder bare den delen av næringsavfallet som før lovendringen falt inn under kategorien forbruksavfall. […] Kommunene gis ikke myndighet til å føre tilsyn med besitter av annet næringsavfall, dvs. det avfallet som før lovendringen falt inn under kategorien produksjonsavfall. Innen det delegerte myndighetsområdet velger kommunen selv hvordan den vil legge opp tilsynsarbeidet. Det vil si at kommunen selv avgjør hvem det eventuelt skal føres tilsyn med og hvordan et slikt tilsyn skal gjennomføres. For å sørge for at kommunen ikke påføres økte kostnader som følge av arbeidet med å føre tilsyn med besitter av næringsavfall, delegeres kommunen myndighet til å fastsette forskrift om gebyr etter lovens § 52a TYDELIG UKLARHET OMKRING DISSE DEFINISJONENE! FM var usikker (trodde de visste, men tok feil), så vi har hatt noen runder på både det med definisjoner av avfallsfraksjoner og myndighet, samt myndighet til å vedta endringer i forskriften (gebyrendring)

Myndighet - avfall Husholdningsavfall: Kommunene (avfallsselskap) Næringsavfall Tidligere forbruksavfall (papp, papir, restavfall, plast, trevirke, etc): Delegert kommunene / HMTS (gebyrfinansiert tilsyn) Tidligere produksjonsavfall: Fylkesmannen Farlig avfall: Fylkesmannen

Tilsyn deler av næringsavfall Myndighet på begrenset fraksjon, men kan veilede generelt Andre fraksjoner: Kan anmode om opprydding eller melde videre til rette myndighet (fylkesmannen) Anmodet om opprydning

Byggeavfall - privat Ulovlig deponering av byggeavfall Etter pålegg om levering til godkjent avfallsmottak: Ble gravd ned.

Samarbeid innenfor byggeavfall, kap 15 Gjennomgang av avfallsplaner saksbehandling innspill til byggesaksbehandler i kommunen Tilsyn/befaring på anleggsplassen rapport til kommunen Gjennomgang av sluttrapport Generell rådgivning

Suksessfaktorer for drift Suksessfaktorer for samfunnet Ha det formelle på plass – sørge for politiske vedtak Aktivt samarbeid med kommunene Følge opp saker etter tilsyn/befaring Informasjon og rapportering til kommunene Suksessfaktorer for samfunnet Være til nytte for befolkningen; Ivareta helse og miljø Være til nytte for næringslivet; Tilsyn/befaring, veiledning, oppfølging Sikre at kommunale oppgaver løses på en god faglig måte Økonomisk besparende www.hmts.no