Skien kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Advertisements

Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
AVLASTNING Melhus
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Hverdagsrehabilitering
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Kan teknologi erstatte hender?
Innovative offentlige anskaffelser
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Demensteam Lier Kommune
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
Høstkonferansen 2014 Kløveråsenseminaret
Prosjekt velferdsteknologi Trygghetspakke
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Innovasjonsarbeid i Sykehuset Østfold HF
Selv om det er forskjellig hvor langt de ulike kommunene har kommet i VFT satsingen så er mange store utfordringer der samme. Mange ulike fagsystemer.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Gjennomgang av anbudsprosess for innkjøp av ny mottakssentral for trygghetsalarm i Kristiansund kommune P rosess og vurderinger Atle Betten, Rådgiver/Prosjektleder.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Skien kommune. Mål Nye løsninger ved bruk av velferdsteknologi skal bidra til at den enkelte bruker kan oppleve økt trygghet, mestring og livskvalitet.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Statusrapport Velferdsteknologi
VELFERDSTEKNOLOGIPROSJEKTET I VESTFOLD OG TELEMARK
Oslomodellen i støpeskjeen
Må vi virkelig ha all denne teknologien?
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Skien kommune

Mål Nye løsninger ved bruk av velferdsteknologi skal bidra til at den enkelte bruker kan oppleve økt trygghet, mestring og livskvalitet  i sin hverdag.   .

Kritiske suksessfaktorer (Ernst og Young 2011) Velferdsteknologien må oppleves som enkel å bruke Den må løse et reelt behov for bruker og pårørende Brukermedvirkning er viktig ved at bruker og pårørende deltar i utformingen av tilbudet Helsepersonell må føle trygghet for at de velferdsteknologiske løsningene gir bruker økt livskvalitet Velferdsteknologien må bli en integrert del av tjenestetilbudet til den brukergruppe som skal bruke den Kompetanseutvikling i sektoren er nødvendig. Innsikt og forståelse i god bruk av velferdsteknologi, gir trygghet for bruker.

Framtidige utfordringer

Kunnskapsbygging «Det vi må lære før vi kan gjøre det, det lærer vi ved at vi gjør det.» - Aristoteles Kunne gjøre bruk av eksisterende teknologi Innsikt i lovgivning, regler og etikk Kompetanse, innsikt og forståelse i god bruk av velferdsteknologi Pedagogisk kunnskap for opplæring av medarbeidere og brukere

Det er forskjell på fattig og rik…

Nasjonal strategi…

§§ og etiske dilemmaer

Trygghet for tilbud

Hva er livskvalitet?

Tjenestereportoar – hva gjør vi når det blir farlig?

Hvem bryr seg?

Gamle Ekdal – test/demoleilighet for velferdsteknologi Huset er bygget for samhandlingsmidle fra Helsedirektoratet Åpnet 12 september 2012 av Helse og -omsorgsministeren Vi har visninger og informasjon til de som ønsker det

Gamle Ekdal - møteplass Folk møter folk – fagfolk møter fagfolk Vi vil bruke denne leiligheten både som en viktig møteplass mellom kommune, undervisningsmiljøer og næringsliv, som gir grobunn for felles innovasjon og læring på et nytt område. Denne møteplassen vil være hovedsete for utviklingen av de velferdsteknologiske løsninger som Skien kommune ønsker å innføre. Utviklingsarbeid og samhandling ANSATTE - LEVERANDØRER - KOMMUNE - SYKEHUS – ELDERERÅD Vi vil her vise fram hvilke muligheter velferdsteknologi gir for brukere, brukerråd, pårørende, medarbeidere, politikere og samarbeidspartnere. Dette vil også medvirke til å ufarliggjøre bruk av teknologi, og gi en konkret demonstrasjon av disse hjelpemidlene. Denne møteplassen har altså flere funksjoner: både som demo-leilighet og test-leilighet, samt verifisere/godkjenner produkter før de settes i drift.

Samarbeid med næringslivet Bedre offentlig-privat samspill er et viktig resultat av et felles innovasjonsarbeid som dette feltet gir.Det offentlige er en stor bestiller av velferdsteknologiske løsninger. For å utnytte potensialet bedre enn i dag kreves det at de offentlige aktører og private bedrifter samarbeider tettere. Leverandørutviklingsprogrammet i regi av NHO og KS er et eksempel på dette innovasjonsarbeidet. Kommunene må utvikle kompetanse til å spesifisere krav og se helhetlige konsekvenser av de ulike velferdsteknologiske løsninger. Leverandørindustrien må utvikle kompetanse på pleie og omsorgsfeltet og feltets forutsetninger for å ta i bruk denne type teknologi.

GPS – prosjektet Prosjektleder Bjørn Halvorsen, prosjektmedarbeider/hjelpepleier Anne Lene Heldal, IT-støtte Heidi Sivertsen, spesialsykepleier demens Leoni Djuvland og sykepleier Ingvild Skau. - Prosjektplan er utarbeidet. - Hovedfokus på kunnskapsbygging - Uttesting fra flere leverandører. - Gamle Ekdal er arena for arbeidet - Hente erfaringer og kunnskap fra andre. - Forankring i fagmiljøet

Gamle Ekdal test/demoleilighet for velferdsteknologi  I samarbeid med leverandør på Lyngbakken, skal prosjektet kartlegge, utvikle, teste -   og verifisere velferdsteknologiske løsninger på sykehjem Gamle Ekdal som premissleverandør og arena i valg av leverandør til syke og varslingsanlegg til Lyngbakken Gamle Ekdal som verktøy og katalysator Gamle Ekdal som systematisk  utprøvingsarena  Gamle Ekdal som systematisk utviklingsarena Gamle Ekdal som kunnskapsbyggingsarena

Brukermedvirkning Brukerrådet på praktisk bistand på Gamle Ekdal

Søknadskjema for leverandører Brosjyre «Gamle Ekdal» KOLS prosjekt Trygghetsalarm «Etikk i hvert hjørne» Samarbeid med HIT Samarbeid med Sintef og andre kommuner

Takk for oppmerksomheten