Samarbeid om bedriftens utvikling. Mange veier til suksess.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
10Velstand og velferd.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Sosiologi i barnehagen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
8 Mål og strategier Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
11Jeg i arbeidslivet.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
HF-B. Hovedorganisasjones Fellestiltak- Bedriftsutvikling få til økt verdiskaping gjennom bred medvirkning fra de ansatte i bedriftene. HF-Bs målsetting.
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
Human Factors i boring og brønn
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
- Den gode utviklingssamtale
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Undersøkelseslandskap
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Veileder i Trepartssamarbeid
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Vi er nærmere en løsning …….
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Innovasjon i lokalarbeidet
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid om bedriftens utvikling

Mange veier til suksess

Vil ikke formulere presise «oppskrifter» for hvordan en bør gå fram for å få til et vellykket prosjekt, fordi det vil: Være i strid med en viktig erkjennelse i den omfattende forskningen om hvordan organisasjoner fungerer og hvorfor de fungerer mer eller mindre bra i stadig vekslende situasjoner. Bryte med den filosofien HF-B bygger på fordi den så sterkt vektlegger at det er bedriftens egne representanter som må bygge veiene mens de går.

Gode råd Et råd må være potensielt utslagsgivende, det må gjøre noe fra eller til om en betingelse er til stede eller ikke. Et råd må være knytta til forhold en kan gjøre noe med. Et råd må ikke være slik at det forutsetter det som en skal oppnå.

Unngå sirkelargumentasjon Dersom en sier: Det som skal til for å få et vellykka prosjekt er gode samarbeidsforhold, høg motivasjon fra de tilsatte osv. kommer en lett inn i en sirkelargumentasjon. HF-B prosjekter skal være et middel til å skape bedre samarbeid og høyere motivasjon.

Flaks og tilfeldigheter Tar en for seg konkrete bedriftshistorier og ser på vendepunkter i bedrifters utvikling er disse påfallende ofte knytta til flaks og tilsynelatende tilfeldige sammentreff. Tid, kunnskap og oppmerksomhet er knappe ressurser og beslutninger er ofte et resultat av litt tilfeldige og improviserte koblinger av deltakere, problemer og løsninger.

Eksempel på flaks og tilfeldigheter Rett(e) person(er) på rett tid Gode personkonstellasjoner Sammenfall av gunstige omstendigheter.

Eksempel på «Gode forutsetninger» Heldigstilt bransje Gode konjunkturer Godt samarbeidsklima Høyt kompetansenivå Avansert teknologi

«Gode forutsetninger» Antakelig de mest utslagsgivende faktorene. Med gode forutsetninger er det nokså mye som skal til før et prosjekt mislykkes. Problemet med de gode forutsetningene er at det ofte kan være vanskelig for en virksomhet som ikke har disse å oppnå dem. Hvis det å være en stor bedrift med sterke fagforeninger viser seg å være en viktig «suksess- faktor», er det ingen oppløftende melding til små bedrifter med svake arbeidstakerorganisasjoner.

«Lokal dyktighet» Høy motivasjon Innsatsvilje og hardt arbeid God kompetanseutnyttelse Stor mobiliseringsevne Smarte løsninger

Tradisjoner i norsk arbeids- og næringsliv Godt og tillitsfullt samarbeid mellom partene lokalt og sentralt. Høg organisasjonsprosent og godt utbygde representasjonsordninger. Høge ambisjoner om demokratisering og humanisering. Sterk bedriftsidentifikasjon og -lojalitet fra arbeidstakernes side. Mindre inntektsforskjeller mellom ulike bransjer og yrkesgrupper enn i de fleste andre land. Tette koblinger mellom myndigheter og næringsliv som har muliggjort en aktiv nærings- og arbeidsmarkedspolitikk.

Negative tendenser i norsk arbeids- og næringsliv Vedvarende arbeidsledighet Sysselsettingsnedgang i de store industrikonsernene og for dårlig tilvekst av nye livskraftige foretak. Stagnasjon i landbasert industriproduksjon. For lavt bearbeidingsnivå på våre eksportprodukter (råvareintensiv industri dominerer) Liten internasjonal orientering og dårlig egenkapitalsituasjon. Økte innslag av utenlandske oppkjøp i norsk industri. Tillitsproblemer knyttet til økonomisk kriminalitet og skandaler i næringslivet.

Tillit - fundament for HF-B ‘Tillit’ = stabile forventninger om at andre ikke har onde hensikter. Tillit er viktig fordi det ligger både foran og bak samarbeid. For at samarbeid skal finne sted må det være et visst nivå av tillit. Hvis samarbeidet gir gode erfaringer øker det tilliten.

Argumenter for bred deltakelse Dersom bare en liten gruppe planlegger og nokså detaljert utarbeider prosjektmål og -metodikk før mange trekkes inn risikerer en: det etableres et varig skille mellom innvidde «problemeiere» og distanserte som forholder seg likegyldig til det som foregår. de som planlegger legger viktige premisser for det videre utviklingsarbeid og derfor får uforholdsmessig mye makt. som en følge av pkt 1 og 2 blir det vanskelig i senere runder å oppnå god forankring og sikre bred medvirkning.

Viktig med vekselspill mellom ny kommunikasjon og ny organisasjon Forsøk på endring av arbeidsorganisering i form av f.eks. selvstyrte grupper, jobbrotasjon o.l. har noen steder strandet fordi de var omgitt av for lite verbalisering. Endringene ble ikke tilstrekkelig diskutert og begrunnet for de impliserte, og de ble ikke ledsaget av tilstrekkelig opplæring. Endringene ble ikke knytta til gjennomgang av ansvars- og myndighetsområder eller godt nok tilpassa lokale produksjonsforhold og deltakernes egne forutsetninger og ønsker.

Viktig med vekselspill mellom ny kommunikasjon og ny organisasjon Når entusiasmen rundt kartleggings- konferanser blekner raskt, kan det skyldes at disse er omgitt av for lite materialisering. De nedfeller seg for svakt i nye rutiner, nye arbeidsmåter, nye tekniske løsninger osv., men framstår for de involverte som «ord, ord og atter ord».

God forankring er nøkkelen til å lykkes Det gjelder å få samtykke eller aktiv støtte fra bestemte personer eller grupper i en bedrift.

Forankring: de riktige personene sier ja til prosjektet og stiller seg bak det. andre i bedriften som berøres av prosjektet er informert og trukket med. det er klart hvem som er oppdragsgiver, og hvem prosjektgruppa skal gå til med spørsmål om å endre kurs under arbeids gang. i forhold til bedriftens strategier og mål.

Forankring: oppnå tillatelse eller aksept når en starter et prosjekt. etter hvert som horisonten i et prosjekt forskyves må forankringen fornyes. under prosjektets gang kan også grunnlaget for oppslutning og engasjement fra ulike personer og grupper endre seg. saksforankring sikres ved at prosjektet dreier seg om noe som av mange oppfattes som sentralt for bedriftens utvikling.

Spenninger i HF-B prosjekter Viktig å starte med klare mål og utvikle målbare resultatkriterier. Forsøker å holde prosesser åpne og avklare mål underveis.

Spenninger i HF-B prosjekter Er designorientert og søker designstøtte. Er prosessorientert og søker prosess-støtte

Spenninger i HF-B prosjekter Engasjerer de som er motivert og samarbeidsorientert. Satser på å motivere de som er lite engasjerte.

Spenninger i HF-B prosjekter Vil oppnå raske, handfaste resultater. Vil utvise tilstrekkelig tålmodighet.

Spenninger i HF-B prosjekter Søker solid forankring i organisasjonen. Vil endre forankringsgrunnlag og forankringsformer underveis.

Spenninger i HF-B prosjekter Baserer seg på det innarbeidede partssamarbeidet. Endrer kommunikasjon i retning diskusjonsorientering.

Spenninger i HF-B prosjekter Skreddersyr løsninger lokalt. Legge til rette for spredning og felles erfaringsutvikling.

Spenninger i HF-B prosjekter Utvikler standarder og kontrollsystemer (rutinisere). Øker evnen til fleksibel respons og kontinuerlig organisasjonslæring..

Spenninger i HF-B prosjekter Økende kompleksitet skaper press i retning ekspertkompetanse. Forsvarer lekmannsskjønnet og forsøker å redusere kompleksitet.

Spenninger i HF-B prosjekter Ønsker å unngå uenighet og forsvare samarbeidsånd. Tåler økende uenighet og aksentuering av konflikter.

Spenninger i HF-B prosjekter Delegerer ansvar til de som er direkte berørt Involverer også de som er mer indirekte berørt.

Spenninger i HF-B prosjekter Satse på ildsjeler og spille mye på prosjektmedarbeiderne Redusere den sårbarhet som er knytta til personavhengighet.

Spenninger i HF-B prosjekter Øke informasjonsmengden (det kan aldri bli nok informasjon) Forbedre informasjonssorteringen (vektlegger «riktig» informasjon)

Spenninger i HF-B prosjekter Basere seg på ad hoc prosjekter som avløser hverandre. Sikre kontinuitet og unngå skippertakseffekter.