Miljøgevinst med hydrogenbil

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Advertisements

Astrofysikk Fysikk 1.
Alger, fiskefór og biodrivstoff
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
CO2 -fangst og –lagring: Vet vi nok?
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Presentasjon for Byggevareindustrien
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Nye energibærere i kjøretøy
Klima og fallskjermhopping
Biokull som jordforbedringsmiddel og klimatiltak
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Møte 25 februar 2014 Kjell Teige.
Vi leverer framtidens energiløsninger
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Putt en ku på tanken eller i kjelen
Stoffers byggesteiner og modeller.
Dannelse og anvendelse
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Gass som drivstoff Behovet for renere drivstoff Gassløsningen
Stjernenes fødsel, liv og død Fysikk 1
Velkommen til 2. dag på Engia
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Varmepumpe.
ALLEMANNSEIE ELLER UTOPI?
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Jan Erik Andersen, Oslo brann- og redningsetat
Leikvang Hallprosjekt
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Ressursoptimalisering eller problemløsning
Fremtidens matproduksjon
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Storøya grendesenter Passivhus barnehage Lavenergi skole
Betong i et miljøperspektiv
Nordisk biogasskonferens
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Sand i vann, det går an - Abrajet
Fossilt brensel. Anvendelse
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Seminar Florø – Akvakultur og ny teknologi 24.4 –
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Zero Emission Resource Organisation
ExxonMobil Gründercamp Oppgave
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
På de høyeste bredde-gadene
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Gass til Østfold -vi har flere alternativer Tommy Fredriksen Østfold Energi AS.
Busser på biogass i Trondheim
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Hydrogen Ny teknologi – fremdriftsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Miljøgevinst med hydrogenbil F1-04-06

Hydrogen

Hydrogen 75% av massen til universet 57% av massen til sola Finnes ikke i fri form på jorden Bundet til: Råolje Naturgass Vann Alt organisk materiale

En gass ved romtemperatur Fargeløs, luktløs, smaktløs og ugiftig. En lett, men meget plasskrevende gass Tettheten er 0,81kg/m3 Lavt energiinhold/volum En væske ved ved -253°C Tettheten er 71 kg/m3 (1 bar) Tar opp bare 1/700 av plassen kontra gassfase Blir komprimert ved -262°C Tettheten er 70,6 kg/m3

Brennstoff (kg/m3) (MJ /m3) Tetthet (kg/m3) Energiinnhold (MJ /m3) Bensin 750 32900 Diesel 855 36500 Naturgass (Metan)[1] 111 5500 Hydrogen gass[2] 14,7 1767 Hydrogen væske [3] 71 8530 [1] Gass: 20 C, 165,5 bar [2] Gass: 20 C, 165,5 bar [3] Væske: -253 C ca 1 bar

Hydrogen er brennbart når det blander seg med andre gasser, og har et antennelsesområde mellom 4 % og 75 % blanding. Det er derfor en meget eksplosiv gass som må behandles med respekt.

Miljø

Miljø Klimagasser Totale utslipp Hele Norges bilpark : 3 962 214 kjøretøy Totalt CO2 utslipp fra vegtrafikk: 10 millioner tonn Årlig CO2 utslipp per kjøretøy: 2,52 tonn

Oversikt over utslippskilder Ant.kjøretøy Kjørelengde Besparelse Statlige etater 80482 16000 km 203123,8 tonn Forsvaret 1490 23500 km 5511,4 tonn Politiet(Oslo,Tr.heim, Bergen) 516 24000 km 1949,2 tonn Kommunale etater i Telemark 240 20000 km 755,2 tonn Porsgrunn Kommune 137 431,3 tonn HiT(estimert) 1 2,5 tonn

Oversikt over null utslipp fra offentlig adm. og samferdsel

Teknologi

3 prinsipper for hydrogenbasert transport Ombygd forbrenningsmotor Mazda RX-8 Ombygd forbrenningsmotor som driver elmotor Toyota Prius Brenselscelle

Brenselscelle Elektroner tvinges til å gå i en elektrisk krets Flere celler blir seriekoblet for å få tilstrekklig spenning Utslipp er rent vann

Logistikk Fylling av hydrogen Transport av hydrogen Lagring av hydrogen - Flytende hydrogen - Komprimert hydrogen - Lagre hydrogen som hybrid Norges fortrinn i hydrogensamfunnet Risiko ved ulykker

Økonomi

Kostnader for brenselsceller Kostnadsnivået Prisforskjell kontra forbrenningsmotor Masseproduksjon Driftsøkonomi Sammenlikning mellom hydrogenbuss og dieselbuss

HYNOR-prosjektene Hvordan blir hydrogenet fremstilt ved knutepunktene Knutepunkt Stavanger Knutepunkt Grenland Knutepunkt Drammen

Priser på hydrogenbiler Bilmerke Ca Priser BMW 1 300 000 NOK Think Ca 1 000 000 NOK Toyota Prius Ca 750 – 790 000 NOK BMW sin hydrogenbil går på flytende hydrogen og den kan ikke fylle tanken i Norge, da fyllestasjonene benytter hydrogen i gassform. Men det satses på at den kan komme om min 1.5 år. Think har planlagt å lansere sin hydrogenbil våren 2007.

Pris på Toyota Prius Konvertering Kostnader Standard Prius (ikke ombygd) Listepris ca 300 000 NOK (Inkl avgifter) Konvertering i USA 545 000 NOK Frakt tur-retur 25 000 NOK Toyota Prius Hydrogen Pris levert i Norge Prius med to tanker 750 000 NOK Prius med 3 tanker 790 000 NOK

HiT’s leasingavtale Hybrid ICE Pris pr måned Antall tanker Kjørelengde pr tank Alternativ 1 9 350 NOK 2 tanker 12 mil Alternativ 2 12 700 NOK 3 tanker 20 mil På begge disse alternativene ligger det forskuddsleie på 200 000 NOK. Disse avtalene vil løpe over en periode på 5 år.

Pris på hydrogen som drivstoff Drivstofftype Pris Hydrogen 100 NOK/kilo Bensin Blyfri 95 10,54 (pris 29/11-06) Diesel 9.83 (pris 29/11-06) Prisen på hydrogen skal ligge på samme nivå som bensin priser. 1 kilo hydrogen holder til ca 10 mil. Pris pr mil blir da 10 NOK/mil.