Miljøgevinst med hydrogenbil F1-04-06
Hydrogen
Hydrogen 75% av massen til universet 57% av massen til sola Finnes ikke i fri form på jorden Bundet til: Råolje Naturgass Vann Alt organisk materiale
En gass ved romtemperatur Fargeløs, luktløs, smaktløs og ugiftig. En lett, men meget plasskrevende gass Tettheten er 0,81kg/m3 Lavt energiinhold/volum En væske ved ved -253°C Tettheten er 71 kg/m3 (1 bar) Tar opp bare 1/700 av plassen kontra gassfase Blir komprimert ved -262°C Tettheten er 70,6 kg/m3
Brennstoff (kg/m3) (MJ /m3) Tetthet (kg/m3) Energiinnhold (MJ /m3) Bensin 750 32900 Diesel 855 36500 Naturgass (Metan)[1] 111 5500 Hydrogen gass[2] 14,7 1767 Hydrogen væske [3] 71 8530 [1] Gass: 20 C, 165,5 bar [2] Gass: 20 C, 165,5 bar [3] Væske: -253 C ca 1 bar
Hydrogen er brennbart når det blander seg med andre gasser, og har et antennelsesområde mellom 4 % og 75 % blanding. Det er derfor en meget eksplosiv gass som må behandles med respekt.
Miljø
Miljø Klimagasser Totale utslipp Hele Norges bilpark : 3 962 214 kjøretøy Totalt CO2 utslipp fra vegtrafikk: 10 millioner tonn Årlig CO2 utslipp per kjøretøy: 2,52 tonn
Oversikt over utslippskilder Ant.kjøretøy Kjørelengde Besparelse Statlige etater 80482 16000 km 203123,8 tonn Forsvaret 1490 23500 km 5511,4 tonn Politiet(Oslo,Tr.heim, Bergen) 516 24000 km 1949,2 tonn Kommunale etater i Telemark 240 20000 km 755,2 tonn Porsgrunn Kommune 137 431,3 tonn HiT(estimert) 1 2,5 tonn
Oversikt over null utslipp fra offentlig adm. og samferdsel
Teknologi
3 prinsipper for hydrogenbasert transport Ombygd forbrenningsmotor Mazda RX-8 Ombygd forbrenningsmotor som driver elmotor Toyota Prius Brenselscelle
Brenselscelle Elektroner tvinges til å gå i en elektrisk krets Flere celler blir seriekoblet for å få tilstrekklig spenning Utslipp er rent vann
Logistikk Fylling av hydrogen Transport av hydrogen Lagring av hydrogen - Flytende hydrogen - Komprimert hydrogen - Lagre hydrogen som hybrid Norges fortrinn i hydrogensamfunnet Risiko ved ulykker
Økonomi
Kostnader for brenselsceller Kostnadsnivået Prisforskjell kontra forbrenningsmotor Masseproduksjon Driftsøkonomi Sammenlikning mellom hydrogenbuss og dieselbuss
HYNOR-prosjektene Hvordan blir hydrogenet fremstilt ved knutepunktene Knutepunkt Stavanger Knutepunkt Grenland Knutepunkt Drammen
Priser på hydrogenbiler Bilmerke Ca Priser BMW 1 300 000 NOK Think Ca 1 000 000 NOK Toyota Prius Ca 750 – 790 000 NOK BMW sin hydrogenbil går på flytende hydrogen og den kan ikke fylle tanken i Norge, da fyllestasjonene benytter hydrogen i gassform. Men det satses på at den kan komme om min 1.5 år. Think har planlagt å lansere sin hydrogenbil våren 2007.
Pris på Toyota Prius Konvertering Kostnader Standard Prius (ikke ombygd) Listepris ca 300 000 NOK (Inkl avgifter) Konvertering i USA 545 000 NOK Frakt tur-retur 25 000 NOK Toyota Prius Hydrogen Pris levert i Norge Prius med to tanker 750 000 NOK Prius med 3 tanker 790 000 NOK
HiT’s leasingavtale Hybrid ICE Pris pr måned Antall tanker Kjørelengde pr tank Alternativ 1 9 350 NOK 2 tanker 12 mil Alternativ 2 12 700 NOK 3 tanker 20 mil På begge disse alternativene ligger det forskuddsleie på 200 000 NOK. Disse avtalene vil løpe over en periode på 5 år.
Pris på hydrogen som drivstoff Drivstofftype Pris Hydrogen 100 NOK/kilo Bensin Blyfri 95 10,54 (pris 29/11-06) Diesel 9.83 (pris 29/11-06) Prisen på hydrogen skal ligge på samme nivå som bensin priser. 1 kilo hydrogen holder til ca 10 mil. Pris pr mil blir da 10 NOK/mil.