Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars 2014. Gunn Engelsrud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

“Fra ord til liv” Februar
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
What city is known as the City of Bridges? Hvilken by er kjent for sine mange broer? A.Uniontown B.Indiana C.Pittsburgh D.Johnstown.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Å skrive en god innledning
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Betydning av prosjektkompetanse
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ledersamling barnehage juni 2013.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 RYLA - et program for fremtidens ledere. 2 Historikk RYLA: Rotary Youth Leadership Award Offisielt Rotaryprogram siden 1971 Første RYLA-seminar i Norge,
MENNESKENES LEVEVILKÅR VERDEN HAR ALLTID BESTÅTT AV FOLKEVANDRINGER OGSÅ IDAG.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Hva er det, der er kommet i bevegelse / rörelse? Fagdidaktikk i bevegelse... NOFA 13. – 15. mai 2009.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Gruppeøving 15.mars Agenda Pitching med evaluering og diskusjon: Er forretningsideene klare? Gruppearbeid og diskusjon – tema åpent Neste hjemmeoppgave.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet DK-CLARIN status WP 5.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Q1 Ytre miljø CAKE. CAKE Q1: Ytre Miljø Spill Slide no. 2Department Innhold -Status -Hva er påkrevd -Handling.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
«Since 1945 Christian Democracy has been Western Europe’s mot successfull political movement.»
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Migrasjon International Organization for Migration.
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Lekens egenverdi.
Lecture 17.
Lecture 29.
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
Smak på maten!.
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Utskrift av presentasjonen:

Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Naturlig vis betyr: SELVSAGT- OPPLAGT at barn er i bevegelse NATURLIG VIS – barn blir «naturlige vise» av å være i bevegelse FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Bevegelse skaper tenkning FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Sosialisering til sittekultur starter tidlig nivå 1 nivå 2 nivå 3 nivå 1 nivå 2 nivå 3 FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Læring i og gjennom bevegelse:

Å sette seg opp eller bli satt opp?? nivå 1 nivå 2 nivå 3 nivå 1 nivå 2 nivå 3 FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Å sette seg opp eller bli satt opp?? nivå 1 nivå 2 nivå 3 nivå 1 nivå 2 nivå 3 FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Gjensidighet mellom bevegelse og omgivelser Barn beveger seg til de stoppes – ungdom sitter stille til de blir bedt om å bevege seg. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Læring i og gjennom bevegelse:

Bevegelse som drivkraft Bevegelse er «non.mechanistic», «body- kinesthetic inntelligence», «somatic understanding» - bevegelsen ( om enn på microplan) er kontinuerlig hele livet Følelsen av å være et «integrert menneske» VITENSKAPEN OG ERFARINGEN MØTES I DAG I KUNNSKAPEN OM BETYDNINGEN AV BEVEGELSE! FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Barns glede ved å være i bevegelse = inspirasjon FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Ånde- ånd

FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

The first Rush of Movement. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Stehpen J. Smith: De vesentlige ved bevegelses oppkomst og uttrykk er den vitale bevissthet som skapes

Bevegelse er tilgjengelig hele tiden! FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud «The child is immersed in movement» «We cannot see movement apart from the moving agent, apart from the supposed instigator or the objects that provide its reference points»

Children exist «in movement» Barn kan ikke la være å bevege seg! «Sensing itself in movement turns movement consiousness towards the intention of the moving person». FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Barns glede ved å være i bevegelse = the Flesh of childhood FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Barnet er alltid del av den verden det oppfatter- det finner ikke distinkte grenser VIKTIG ifølge Smith: movement education has lost sight of its essensial experiential register.

Finn fram til egne opplevelser fra «the first rush of movement» Finn fram til en viktig bevegelseserfaring, og diskuter med en person. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

Hva betyr egen «the first rush of movement» for ditt arbeid sammen med barn? Finn fram til viktige erfaringer Diskusjon/spørsmål FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud

LYKKE TIL ALLE Takk for at jeg ble invitert til seminaret. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud