Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Naturlig vis betyr: SELVSAGT- OPPLAGT at barn er i bevegelse NATURLIG VIS – barn blir «naturlige vise» av å være i bevegelse FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Bevegelse skaper tenkning FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Sosialisering til sittekultur starter tidlig nivå 1 nivå 2 nivå 3 nivå 1 nivå 2 nivå 3 FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Læring i og gjennom bevegelse:
Å sette seg opp eller bli satt opp?? nivå 1 nivå 2 nivå 3 nivå 1 nivå 2 nivå 3 FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Å sette seg opp eller bli satt opp?? nivå 1 nivå 2 nivå 3 nivå 1 nivå 2 nivå 3 FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Gjensidighet mellom bevegelse og omgivelser Barn beveger seg til de stoppes – ungdom sitter stille til de blir bedt om å bevege seg. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Læring i og gjennom bevegelse:
Bevegelse som drivkraft Bevegelse er «non.mechanistic», «body- kinesthetic inntelligence», «somatic understanding» - bevegelsen ( om enn på microplan) er kontinuerlig hele livet Følelsen av å være et «integrert menneske» VITENSKAPEN OG ERFARINGEN MØTES I DAG I KUNNSKAPEN OM BETYDNINGEN AV BEVEGELSE! FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Barns glede ved å være i bevegelse = inspirasjon FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Ånde- ånd
FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
The first Rush of Movement. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Stehpen J. Smith: De vesentlige ved bevegelses oppkomst og uttrykk er den vitale bevissthet som skapes
Bevegelse er tilgjengelig hele tiden! FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud «The child is immersed in movement» «We cannot see movement apart from the moving agent, apart from the supposed instigator or the objects that provide its reference points»
Children exist «in movement» Barn kan ikke la være å bevege seg! «Sensing itself in movement turns movement consiousness towards the intention of the moving person». FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Barns glede ved å være i bevegelse = the Flesh of childhood FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud Barnet er alltid del av den verden det oppfatter- det finner ikke distinkte grenser VIKTIG ifølge Smith: movement education has lost sight of its essensial experiential register.
Finn fram til egne opplevelser fra «the first rush of movement» Finn fram til en viktig bevegelseserfaring, og diskuter med en person. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
Hva betyr egen «the first rush of movement» for ditt arbeid sammen med barn? Finn fram til viktige erfaringer Diskusjon/spørsmål FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud
LYKKE TIL ALLE Takk for at jeg ble invitert til seminaret. FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud