Litteraturhuset 22.3.2013 Innvandring og funksjonshemming - minoritetsfamilier i møte med tjenesteapparatet Kommentarer til forskningen ved Kjersti Eknes,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Berit Berg Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap, NTNU
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Kompetansekartlegging
Skolelederundersøkelsen 2008
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
Sykefravær 2014 PSU Kort rapport 1.kartal 2014.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Familievern i et minoritetsperspektiv: - utfordringer og muligheter
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Mangfold og fellesskap
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Signaler for rus og psykisk helse i Prop 1S og Meld. St. 30 – Se meg!
Ungdomstrinn i utvikling
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
6 Kulturmøter.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Arbeidet mot tvangsekteskap
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
PMTO . Parent Management Training – Oregon
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Seminar om bosetting av flyktninger
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Den flerkulturelle barnehagen og skolen Fokus på hverdagen
Berit Berg, professor i sosialt arbeid, NTNU
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Norges Beste Barnehage
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Mulighetenes Oppland Forberedelser Hva kan man gjøre i en tidlig fase for å sikre at man får det man trenger? Ved Trond-Erik Eriksen Innkjøpsrådgiver OFK.
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
ERFARINGAR FRÅ AVDELING FOR FYSIKALSK MEDISIN MED OMSYN TIL DET Å GJE LIKEVERDIGE HELSETENESTER TIL PASIENTAR MED INNVANDRARBAKGRUNN.
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
Meg i dag – deg i morgen? Ronald Craig.
Målgruppe Konferansen "For deg som jobber med integrering" på
Innvandring, funksjonshemming, menneskeverd
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Nasjonalt tolkeregister
Brukeren skal være viktigste aktør
Utskrift av presentasjonen:

Litteraturhuset Innvandring og funksjonshemming - minoritetsfamilier i møte med tjenesteapparatet Kommentarer til forskningen ved Kjersti Eknes, seniorrådgiver, Integerings- og mangfoldsdirektoratet

“Gi meg en sjanse!” Minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn i bydel Bjerke Mål: Å øke kunnskapen om utfordringer knyttet til minoritetsspråklige barn med funksjonshemming og oppfølgingen av deres familier Å utvikle samhandlingsstrategier i møte mellom tjenesteapparatet og denne gruppen. Oppsummerende spørsmål: Tar diagnostisering/utredning lenger tid/kommer på et senere tidspunkt for barn i minoritetsfamilier enn for norske funksjonshemmede barn? Hvilke konsekvenser får dette for tilrettelegging av tilbud (i f.eks. barnehage og skole) og for opptrening og utvikling av barnets potensialer? Går en større andel funksjonshemmede minoritetsbarn på spesialskole sammenlignet med etnisk norske funksjonshemmede barn? Har dette sammenheng med uklarheter knyttet til språk, kommunikasjon og minoritetsfamiliers manglende kjennskap til det norske samfunn og hjelpeapparat?

Forskningen setter søkelyset på: Generelle utfordringer – spesielle utfordringer Bruk av tolk Kunnskapsbehov Bevissthet og selvrefleksjon i tjenesteapparatet Kultur som bakteppe – se individet

Hvor går vi videre? Grunn- og videreutdanninger Kompetanseheving i tjenestene Bevissthet og forankring hos ledelse og ansatte Rutiner og tiltak - plandokumenter, serviceerklæringer og budsjetter God brukerdialog – med alle brukergrupper Erfaringsdeling = bedre offentlige tjenester for alle

Takk for meg Integrerings- og mangfoldsdirektoratet: Tilpasning av offentlige tjenester: Tolk: (nasjonalt tolkeregister) Veileder for brukerundersøkelser: