Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
I.
Skjønnlitterær fortelling
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Landingsteknikker.
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Vinsj som startmetode. Elverum Flyklubb Seil har operert med vinsj som startmetode siden Vinsjen er bygget av Arne Gjelten – primus motor for prosjektet.
LN-DFK Teknisk orientering
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Skolehåndboka Progresjonskortet Teorieksamen – 20 spørsmål Instruktørrollen og –utdanning Tor Sved Instruktøren.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Et oppdrag som ikke går bort
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Livsstilsending - uke 5 -
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Sleping av seilfly med mikrofly
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Sleping av seilfly med mikrofly
Gang.
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Hendelser siste to år. (ikke av tekniske årsaker) 2017 og 2018
Utskrift av presentasjonen:

Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar Operative ledere – ORS

Rapporter 2003

Oppsummert Hendelser 2 Hendelser av alvorlig art 10 Skader Totalt 23 rapporter

Hendelse Tilbud Materiell skade Materiell skade Materiell skade Tilbud Fatal Person- skade Person- skade Vi har mange hendelser Glemt avgangssjekk Noen av hendelsene blir til tilbud Brems glir ut i avgang Noen av tilbudene blir til materiell skade Hull i vingen Noen av skadene ender også med personskade Ryggskader Til slutt ender dette fatalt Risikopyramiden For hver fatale ulykke er det flere tusen hendelser!

Trender i : Landinger 2003: Sjekklister –Teknisk 3 stk –Bakke 3 stk, store skader! –Høstsesongen utsatt Aktualiseres –PFT og oppflyginger. –Seilflysport –Klubb-besøk

FLY TRYGT - Målsetting - Gjennom effektivt og målrettet flysikkerhetsarbeid eliminere havarier og uhell (0-visjonen) Flysikkerhet og bevisstgjøring Er det trygt å fly?

Standard sjekklister Sjekkliste i kortform Det ”skjuler” seg mer en et ord bak hver bokstav Hva skal vi sjekke for de forskjellige bokstavene? Erfarne piloter har mer ledig kapasitet og bør være enda grundigere i sjekken enn de som har mer enn nok med å fly.

På downvind så jeg en IDIOT som sperret banen. Jeg senket hastigheten for å gi ham litt tid. Da det senere viste seg at bremsene ikke fungerte ble det virkelig vanskelig! Ikke rart at jeg glemte hjulet! Bare mine gode flyferdigheter og raske reaksjonsevne gjorde at vi begge fortsatt er i live!

Slepeline Hendelse: GPP trekkes ut til startposisjon på bane 3.0. Slepefly LN- FAT (Slepeflyet til Oslo SFK) liner opp foran GPP. FAK (slepeflyet til Sandefjord SFK) er i slep med GIF, som etter klink entrer crosswind for landing 3.0 og melder dette på radio. Forberdelsene på banen med GPP tar tid og FAK tar en 360gr. sving på downwind før pilot i FAT anroper piloten i FAK og sier han kan lande over. FAK forstetter på bakrunn av dette innflygingen til bane 3.0. På kortfinale oppdages det fra bakken at FAK fortsatt har line ute (flyet er utstyrt med winchline). Kort tid før lina treffer haleflaten til GPP varsler bakkesjef piloten i FAK om at lina fortsatt er ute. Umiddelbart gasspådrag og stigning fra FAK kan ikke forhindre at linen treffer seilflyet. FAK går på nytt inn i ny landingsrunde og lander på 3.0. Fartøysjefen i FAK trykket på knappen for innspoling av linen umiddelbart etter klink. Normal rutine i klubben er å på nytt trykke på denne knappen som en del av downwindsjekk. Dette ble ikke gjort ved dette tilfelle.

Teknisk Hendelse: Ved landingssjekken settes hjulet ut og fartøysjefen oppfater en unormal lyd og at håndtaket ikke føltes som normalt. Hvorpå fartøysjefen gjentar prosessen ved å ta hjulet inn og ut på nytt. Lyden vedvarer selv om hjulhåndtaket også denne gangen går i lås ved ytre stilling. Fartøysjefen tolker dette som et mindre problem med hjulet, varsler dette på radio til bakksjef, fullfører normal landingssjekk og velger seg et landingsområde ca meter inn på banen da dette er tettest bevokst med gress og har jevnest overflate. Bakkesjefen observerer innflygingen og kan på kort finale observer at venstre hjulluke har en feilstilling ved at det har løsnet fra bakre hengsle og lagt seg inn i hjulhuset. Understellet klapper inn og flyet buklander ved landingen. Etter landingen løftes flyet opp og skadene begrenser seg til mindre overflateskader i buken. Hjulluken satt fast inne i hjulbrønnen og hindret hjulet i å komme helt ut.

Bakke Hendelse: Fartøysjefen hadde gjennomført en soloflygning. Etter landing stod 3 introelever klar for å hjelpe med å dytte flyet tilbake. Fartøysjefen tok selv plass innerst ved vingen forkant sammen med to av introelevene mens vingetippen ble hold av den siste introeleven. I samme øyeblikk entrer et nytt seilfly downwind for landing. Tilbakeskyvingen av flyet skjedde i et stadig raskere tempo. Fartøysjefen har fortsatt redningsskjerm på ryggen og klarer til slutt ikke å følge med. I det flyet nærmer seg oppstillingsplassen er hastigheten for stor og et sammenstøt med slepeflyet er uunngåelig. Sideroret treffer slepeflyets propell. Sideroret får en inntrykning og det er oppdaget mindre sprekker på propellen som må utredes nøyere.

Sjekkliste Hendelse: Ansvarlig instruktør på gr.kurset skriver: Flygingen ble avbrutt av regnbyge og flyet ble trukket inn i hangar. H-roret ble bundet opp ved at spennen på skulderstroppen i baksetet ble tredd ned over stikka. Mot kvelden ble det supert solo-vær og eleven fikk tillatelse til å fly sin 5. solotur. Alle sjekker ble tatt, men eleven oppdaget ikke at stroppen fortsatt satt over stikka. Stroppen var så slakk at den uerfarne eleven følte det som om han hadde full bevegelighet på stikka. Vedkommende som hjalp eleven med å få lukket hooden sjekket heller ikke baksetet. I slepet oppdaget eleven at noe var galt - han fikk ikke stikka tilstrekkelig forover! Beskjed til slepeflyger ble gitt. Slepet returnere for klink på base. Etter klink ble det foretatt en helt normal landing.

Sammendrag Ta ansvar for din egen og andres sikkerhet! Dersom du oppfatter faresignaler i klubbens utvikling, grip fatt i disse og iverksett tiltak som kan snu trenden!