Hva er en artikkel?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Muntlig eksamen i historie
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
estetiske virkemidler
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Prosjekt og forskningsrapport
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Valgfag på Kastellet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Individuell fagtekst fra praksis.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Dramafaglig prosjektarbeid
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Prosjekt og forskningsrapport
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hva er en artikkel?

KD ønsker artikler Artikler er kortere og mer fokusert enn rapporter Mer lesbar (flere som leser artikler enn rapporter) «Rapporter er kjedelige» Artikler fra alle barnehager blir publisert av KD

Omfang og utforming Ikke definert av KD Hvis vi tenker Times New Roman, str. 12, linjeavstand 1,5: Under 8 sider – en relativt kort artikkel Over 15 sider – da begynner det å bli en lang artikkel Kanskje tenke 8-12 sider som et utgangspunkt?

En artikkel er En artikkel er en samlebetegnelse for en kort, avsluttet, selvstendig behandling av et begrenset og avgrenset emne med èn eller få synsvinkler eller problemstillinger og ett hovedbudskap

Det finnes mange ulike varianter av artikler Vitenskapelige artikler Faglige artikler Formidlende artikler De fleste av disse henter enkeltelementer fra hverandre For vår del er det hensiktsmessig å tenke en faglig artikkel

Faglig artikkel Formål med en faglig artikkel Funksjon / målgruppe Å tilby kunnskaper, perspektiver og forståelse på bakgrunn av det gjennomførte utviklingsarbeidet Funksjon / målgruppe Å informere og formidle til barnehager, utdanningsinstitusjoner og beslutningstakere Dvs en målgruppe som forutsettes å ha et visst kjennskap til barnehager i Norge Kan synes overflødig å tenke

Struktur Struktur på en faglig artikkel kan variere Struktur bør underbygge resultat og bidra til konsistens og sammenheng Dilemma: Noe må utelates

Struktur Den mest anbefalte form for rapporterende faglige artikler er slik:

Mulig struktur Innledning Materiale og metode Resultat Hva er gjort? (presentasjon av problemstilling, fokus og hovedbudskap) Og evt. litt om bakgrunnen for det (Bakgrunn) Materiale og metode Hvilken empiri eller datamateriale brukte dere, og hvordan? Hva har vi gjort og hvordan? Resultat Hva ble resultatet? Og Diskusjon / drøfting Hva betyr resultatet?

Skrivinga av artikkelen trenger ikke å begynne med innledninga Skrivinga kan like godt begynne med en beskrivelse av materiale og metode (eller noe annet) Skrivinga har en skrivefase redigeringsfase

Skriveprosessen Begynn skrivinga tidlig Ta gjerne med skriveprosessen i milepælsplanen Alle i prosjektet bør ha loggbok Ikke tro at «dette husker jeg» La loggboka være lett tilgjengelig! Skriv ned praksisfortellinger, spørsmål, ideer og tanker Skriv ned de umiddelbare observasjoner, opplevelser og tanker dersom dere prøver du konkret (selv om det filmes, tas bilder, andre observerer) Det kan være en viktig del av dokumentasjonen og Gi verdifulle input i den endelige skrivinga av artikkelen

Mot neste samling - mellomperiodearbeid Sende inn prosjektplan (med milepæler) i.l.a januar Organisere arbeid / samtaler mot en felles forståelse av danning i den enkelte barnehage Beskrives kort i en situasjonsrapport (èi side) som tas med til neste samling Fire praksisfortellinger som peker mot danningsbegrepet og som sier noe om ”spor av danning”