Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Grete Haaland Sund HiAk,
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Pedagogisk analyse.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Fylkesvise samlinger høsten 2013
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
1 Læreplanens differens Formidling av læreplanen til skolepraksis Loen 23. mars 2006 Kari E. Bachmann Fra plan…til praksis.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Aggression Replacement Training
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Valgfag på Kastellet skole
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skolevandring.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Skolebasert kompetanseutvikling
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?

Kunnskapsløftet – fakta  En reform? – et sett av nye tiltak og virkemidler  Forskning om reformen  10 forskningsmiljøer  Basert på 40 rapporter + 4 synteserapporter  Et utvalg av hovedfunn  Ca. 60 mill nkr

Kunnskapsløftet  Grunnleggende endring i hva som utgjør fokus.  Elevenes kunnskap  Lærernes arbeid  Ledelse og styring

Før 2000 – 2012  Hva hadde vi av kunnskap om skolen før 2000?  Hva har vi i dag som gir kunnskap om skolen?  Evaluering av kunnskapsløftet  Tidsserier: PISA, TIMSS, CiViC, Pirls etc  Nasjonale prøver på ulike trinn  Registerdata, karakter  Ulike undersøkelser som er rettet mot kvalitetsforbedring, etc  Studier med stor N og liten n  Hverdagen i norsk skole – erfaringsbasert kunnskap

Kunnskapsløftet  Forskningens rolle  Politiske intensjoner – begreper  Analytiske begreper – gir ny kunnskap

Hva ønskes det svar på?  Utgangspunkt:  Er reformen rett tenkt?  Rett gjennomført?  Har den noen effekter?  Konkretisering og spesifisering

Sentrale spørsmål – i reformen  Er strategiene og virkemidlene som er valgt utformet på en måte som gir sammenheng og konsistens i reformen?  Hvordan er ansvarsfordelingen mellom de ulike nivåene i innføringen av reformen, og hva innebærer reformen av endringer i styringsmodellen for norsk skole?  Hvordan lærere forstår og tar i bruk de nye læreplanene?

Kunnskapsløftet  Læringsresultater  optimisme ?  når kan endring spores - i  økt spredning i bruk av karakter  økt variasjon blant elevene  Strukturtrekk  Stabilitet (frafall, gjennomstrømming, valg av studier, endring i prestasjoner)  Sosial ulikhet  Styring og innhold  Delegert ansvar til skoleeier, ledelse og lærere, virker det? Kommuner og skoler i ulikt tempo  Kompetansemålene virker de?

Styring – implementering  Skoleeierne opplevde liten støtte fra staten tidlig i reformen  Staten har ikke tatt helhetlig grep om implementeringen:  Uklar styring og ansvarsplassering  Uklare styringssignaler  Uklart om grunnleggende ferdigheter  Hva betyr uklarhet?  Styringsdilemmaer mellom styring fra staten og skolenivå

Kunnskapsløftet - læreplaner  Hovedfunn:  Sentrale og lokale dokumenter er lite konkrete på:  hvorfor det er nødvendig å endre praksis, hvordan den nye praksisen skal være, hva de ønskede endringene går ut på  Ulike kunnskapssyn i det nye læreplanverket – inkonsistens mellom de ulike delene  Kompetansemålene i læreplanene oppleves som til dels uklare (variasjon mellom fag)

Kunnskapsløftet - læreplaner og innhold  Analyse av grunnleggende ferdigheter  I studier av klasserom:  Forekomst av grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier er tilfeldig, svak dybdeorientering.  Læreres planlegging  Det er få funn på planlegging for en systematisk progresjon i elevenes tilegnelse av grunnleggende ferdigheter – over tid – på tvers av fag.

Kunnskapsløftet - Vurdering  Vurderingspraksis er endret etter Kunnskapsløftet.  Svært viktig – VURDERING  Forutsetter: kollektiv normering  Det er ulike meninger om økt dokumentasjonskrav.  Relasjonen mellom profesjon og standarder

Kunnskapsløftet - oppsummering  Strukturendringene er på vei – rammevilkår (men disse justeres underveis)  Skoleeier og ledelse øker i betydning  Tolkning av sentrale mål og formulering av lokale mål og strategier  Lærerollen: profesjonalisering i forhold til innhold og metoder

Kunnskapsløftet  Og nesten til slutt;  Når det normative ikke regulerer; hvordan bruke styringsdata – evidens for forbedring  Styringsdilemma  Variasjon: kommuner, skoler, lærere, elever, foreldre..  Differensiering i tiltak  Revitalisering av grunnleggende grunnleggende ferdigheter

Hva nå ?  Forskning:  Videreutvikling måleinstrumenter (liten og stor N)  Videreutvikling teori- og praksisutviklende studier (liten n)  I praksis  Utfordring: systematisk bruk av data og analyser, samt konsekvenser av disse  Utfordring: kombinasjon av ulike kunnskapsformer

Om dagen  Mange spennende sesjoner  Synteser og internasjonale perspektiver  Kunnskap og utdanningspolitikk

Kunnskapsløftet – til slutt  Kunnskapsløftet + andre studier gir:  Kunnskap som gir økt innsikt for politikkutforming og implementering  Struktur informasjon  Beskrivende  ”Klima”  Men mindre presis kunnskap som kan forbedre praksis  Retningsgivende  Teoribasert  ”Været”