ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Fagarbeider i bibliotek
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Konferanse om fagskoleutdanning
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Videregående opplæring i Follo
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fra styringsdialog til lederdialog
Fagforbundet Vest-Agder
Karrieresenterets studietur til Belgia april 2012
NY STRUKTUR.
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Anna Hagen Tønder, Møte i Lied-utvalget Trondheim, 1. mars 2018
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi

ECVET – NHO’s perspektiv ECVET er et system for akkumulering og overføring av prestasjonspoeng i yrkesutdanningen og i videre utdanning. Det inneholder dokumentasjon av studieresultater oppnådd i utlandet, og ulike former for avtaler mellom nasjonale og europeiske aktører i yrkesutdanningen. ECVET kan ha innvirkning på forbedringen av en students/elevs mobilitet innenfor et nasjonalt yrkesutdanningssystem ved at både de horisontale og de vertikale utvekslingsmulighetene mellom deler av det respektive systemet forbedres, og spesielt at det også muliggjør utveksling mellom yrkesutdanningen (flere fagbrev/praksiskandidat, nasjonal mobilitet) og høyskoleutdanningen (Y-vei)

ECVET – NHO’s perspektiv Mål Støtte enkeltpersoners mobilitet i yrkesutdanningen, valideringen av studieresultater som har blitt oppnådd gjennom livslange studier, kvalifikasjonenes gjennomsiktighet [samt] den gjensidige tilliten og samarbeidet mellom yrkesutdanningsaktører i Europa (Norge) Mobilitet Validering av studieresultater (livslang læring) Kvalifikasjonenes gjennomsiktighet (transparent) Tillit og samarbeid Ufravikelige elementer for å nå disse målene er transparens av studieresultater oppnådd i et annet land (Fylke), og – utover det – anerkjennelsen og overføringen av disse studieresultatene til eleven/studenten(s hjemland)

ECVET – NHO’s perspektiv Mobilitet – Internasjonal mobilitet – Nasjonal mobilitet Livslang læring – Praksiskandidater – «Drop out»

ECVET – NHO’s perspektiv Mobilitet – Internasjonal mobilitet ( hva, hvem, hvor) Hva; Lærlingperiode i bedrift (fra 1,5 år til 2,5 år)– utveksling av lærlinger Utforme en læringsutbyttebeskrivelse (lub*) knyttet til læretiden for en kvalifikasjon/fagbrev (nasjonal). Evt. vektet med prestasjonspoeng. (Faglige råd) NB! Noen fagbrev er lovregulert. Dele opp kvalifikasjon/fagbrev for læretiden i enheter ‘units’ Beskrive hver enhet med en ‘lub’ (nasjonal) Evt. vekte hver enhet med prestasjonspoeng (Faglig råd) *) lub = kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

ECVET – NHO’s perspektiv Mobilitet – Internasjonal mobilitet ( hva, hvem, hvor) Hvem; Lærlingperiode i bedrift – utveksling av lærlinger Fylke, opplæringskontor og bedrift Fylke og opplæringskontor etablerer formaliserer kontakt/avtaler med tilsvarende utenlandske instanser.

ECVET – NHO’s perspektiv Mobilitet – Internasjonal mobilitet ( hva, hvem, hvor) Hvem forts; Lærlingperiode i bedrift – utveksling av lærlinger Fylke og opplæringskontor bør kanskje utforme en lokal ‘lub’ på fagbrev- og enhetsnivå (basert på nasjonal ‘lub’). Koordineres med utenlandske aktører. Kvalitetssikres av involvert bedrifter i begge land (lokalt/regionalt) Gjensidig utveksling gjennomføres (eks. 6mnd)

ECVET – NHO’s perspektiv Mobilitet – Internasjonal mobilitet ( hva, hvem, hvor) Hvor; Lærlingperiode i bedrift – utveksling av lærlinger I prinsippet alle land i Europa. Selvsagt en fordel med land som har eller er i ferd med å utvikle ECVET og har ordninger som lar seg forene med lærlingordningen i Norge.

ECVET – NHO’s perspektiv Mobilitet – Internasjonal mobilitet (-) Mulige utfordringer; Åpenbart arbeidskrevende. Det bør kanskje utformes regionalt/lokalt ‘lub’ basert på opplæring som foregår i bedrift innenfor en rekke (alle) utdanningsprogram (Bygg- og anlegg, Naturbruk, Restaurant- og matfag, Teknikk og industriell produksjon m.fl.) Sannsynligvis vil det være behov for (nasjonale) retningslinjer for å utforme lokale ‘lub’

ECVET – NHO’s perspektiv Mobilitet – Internasjonal mobilitet (-) Mulige utfordringer forts; Det skal ikke svekke norsk fagutdanning Krevende koordinering med utenlandske utdanningsinstanser Kan føre til uklar ansvarsfordeling – mange aktører involvert (fylke, ok, bedrift, yrkesopplæringsnemnd, prøvenemd, mesterbrevnemd, myndigheter..)

ECVET – NHO’s perspektiv – Internasjonal mobilitet – Nasjonal mobilitet – Livslang læring – Drop out Mulige gevinster; Kan åpne for en god fleksibilitet innenfor fagutdanningen også på nasjonalt nivå. Kan gjøre det enklere for praksiskandidater å få riktig opplæring mot fagbrev nr. 1 eller 2 (unngår dobbel utdanning – avkortning av praksistid) Kan føre til enklere ‘vei’ mot et fagbrev for de som har falt ut av videregående utdanning (drop out). Lavterskeltilbud gjennom å ta enhet for enhet. Kan gjøre det enklere å bytte skole og lærebedrift på nasjonalt nivå

ECVET – NHO’s perspektiv – Internasjonal mobilitet – Nasjonal mobilitet – Livslang læring – Drop out Mulige gevinster forts; Kan gjøre det enklere å validere utenlandsk arbeidere (utenlandske praksiskandidater) som mangler deler (enheter) for å få fagbrev i Norge eller arbeide på sitt hjemlands fagbrev Kan åpne for at utenlandske lærlinger får anerkjent (dokumentert og kreditert) læretid i Norge. Kan åpne for en forenklet godkjenning, og styrke tillit til utenlandske fagbrev. Kontakt/avtaler samarbeid med utenlandske utdanningsinstanser kan videreutvikle norsk fag og yrkesopplæring

Takk for oppmerksomheten!