Www.nifustep.no Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker.
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Kapittel 9: Utdanning i Norge
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning PIUs betydning for utviklingen innen forskning og høyere utdanning i Innlandet.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Page 1 Kvalitetssystemer – redskap med mange målsettinger Bjørn Stensaker.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Page 1 Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? Bjørn Stensaker.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Overordnet strategi SV-fakultetet
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker

Page 2 Kvalitetsreformen – Hvordan kan man fortolke den? Perspektiver på Kvalitetsreformen: - Internasjonaliseringsreform? - Profesjonaliseringsreform? - Pedagogisk reform? - Likebehandling mellom offentlig og privat sektor?

Page 3 Internasjonaliseringsreform? Norge allerede et av de land i verden som har flest studenter utenfor landets grenser (som tar hele/store deler av utdanningen i utlandet) De økonomiske incentiver for internasjonalisering er forholdsvis små Internasjonalisering brukes i stor grad for å konkurrere ”innenlands” Internasjonalisering ”at home” stadig viktigere?

Page 4 Profesjonaliseringsreform? Norske læresteder tradisjonelt lite opptatt av egen virksomhet og funksjonalitet (mangel på data og kunnskap om egen virksomhet) Store endringer i sammensetningen og kompetansen til administrativt ansatte de siste år Større vekt på ledelse og styring (effektivitet, produktivitet og kvalitet) Endringer i forventningene til hva lærestedene skal hjelpe studenter, industri og næringsliv med

Page 5 Pedagogisk reform? Norge kritisert i mer enn 20 år for å ha en ”eksamensfokusert høyere utdanning” Nye læringsformer eller nye former for eksamen? Hvordan ivareta de som ikke er ”heltidsstudenter” (livslang læring, deltidsstudenter, EVU, etc)? Hvordan få til studentengasjementet (oppslutning, engasjement, evaluering, etc.)

Page 6 Likebehandling mellom offentlig og privat sektor? Institusjonsakkreditering og etablering av NOKUT bidrar til større grad av likebehandling mellom offentlig og privat sektor Finansieringssystemer basert på resultater reduserer fokuset på ”normative/politiske” begrunnelser for høyere utdanning Vil offentlig og privat sektor fremdeles konkurrere i ulike segment eller gå inn i hverandres ”territorier”?

Page 7 Aktuelle problemstillinger i norsk høyere utdanning Universitetsstatus tiltrekker studenter? Studentstrømmer i Norge går begge veier – også fra universitetene til høyskolene Studentene har tradisjonelt hatt en oppfatning om at kvaliteten på universitets- og høyskoleutdanning er lik Det er ikke bare høyskolene som etterligner universitetene – universitetene lager studieprogrammer som minner om høyskolenes

Page 8 Aktuelle problemstillinger i norsk høyere utdanning Er det viktig å finne nisjer som ingen andre har? I et 30-års perspektiv har studietilbudet i Norge blitt mer og mer likt hvis man ser dette i et regionalt perspektiv Norske høyskoler har vokst fordi de har tilpasset seg studentetterspørselen i forhold til hva studentene vil ha (”produktutvikling” har betydd mindre)

Page 9 Aktuelle problemstillinger i norsk høyere utdanning Kvalitet og informasjon (og ekstern markedsføring) betyr mye for valg av studier? Kvalitetsrangeringer har generelt liten betydning for valg av studier Geografisk og sosial stabilitet i studievalg (I et 30- årsperspektiv har høyskolenes studentandel som er ”lokal” økt)

Page 10 Aktuelle problemstillinger i norsk høyere utdanning Hvordan skal man markedsføre/profilere seg i en situasjon hvor institusjonene blir mer og mer like, hvor informasjon om kvalitet i liten grad brukes, og hvor det er ”relasjonsinformasjon” som er viktig? Dette kan bety at ”produktutvikling” internt på egen institusjon blir stadig viktigere En forklaring på hvorfor man ser en økende interesse for å bygge en ”institusjonell identitet”?

Page 11 Hvorfor identitetsbygging i høyere utdanning? Høyt frafall tidlig i studiet ikke uvanlig Behov for organisasjonsutvikling i forhold til kvalitet og relevans Ansatte mer opptatt av egen disiplin enn lærestedet de tilhører ”Audit society” – behovet for troverdighet når media og evalueringer er mer nærgående enn før Nye organisasjonsformer (matrise/tverrfaglige studieprogrammer) øker informasjonsbehovet Kanskje fokuset når det gjelder kommunikasjon skal flyttes mer internt….?

Page 12 Utfordringer fremover I trangen etter å ikke bli som alle andre står man i fare for å bli nettopp det (kan alle bli ”ledende”, ”entreprenører”…?) I iveren etter å fornye seg fjerner man seg fra det kanskje største profileringselementet – historien og tradisjonen (Genuin ”identitet” er vanskelig å kopiere) Tillit tar lang tid å bygge – kort tid å rive ned