Nettkommunikasjon. Innledning Dette er et samarbeid mellom studentene Line og Kjersti fra Høgskolen i Hedmark, og studentene Monica og Håkon fra Høgskolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Hurum PPTs erfaringer med LP
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dokumentasjon av en prosess
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Digital kompetanse i Mat og helse
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Sammensatte tekster: Photo Story
Forside/oversikt Fag / tema
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hva er Fronter.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Organisering og arbeidet i kommunene
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
10 regler for å skrive for web
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
«Bare bok gjør ingen klok»
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Nettkommunikasjon

Innledning Dette er et samarbeid mellom studentene Line og Kjersti fra Høgskolen i Hedmark, og studentene Monica og Håkon fra Høgskolen i Vestfold. Vi valgte verktøyet Hot Potatoes

Verktøyene vi selv brukte til å kommunisere med var: Msn Mail Sms Telefon

DEL 1 Oppgave A

Hva er Hot Potatoes? For skolebruk og andre som vil publisere arbeidet på nett. (Gratis). Laget av forsknings- og Utviklinsteamet ved University of Victoria Humanities Computing and Media Centre Består av fem grunnleggende programmer:

JQUIS Er et verktøy for å kunne lage spørsmålsbaserte oppgaver Hver quiz kan inneholde utallige spørsmål

LCloze Blir brukt til å lage utfyllingsoppgaver Oppgavene går ut på å fullføre setninger En oppgave her kan for eksempel være å fullføre en hel historie

JMatch Er til for å lage sammenkoblingsoppgaver Dette går ut på at f.eks. en liste med gjenstander dukker opp på skjermens ene side. Hver av disse må så bli koblet sammen med gjenstandens korrekte ”partner” på motsatt side.

JMix Brukes til å lage setningspuslespill Oppgaven er formet slik at ordene i en setning, eller bokstavene i et ord, er satt hulter-til-bulter Oppgaven går ut på å få orden i kaoset

JCross Er et verktøy som brukes til å lage kryssord

The Masher The Masher er et annen program i tilegg til de andre Hot Potatoes-verktøyene. Dette programmet hjelper deg med å få store mengder med materiale linket sammen. Programmet krever en separat registreringsnøkkel, som du kun får om du kjøper en linsens av Hot Potatoes. Uten denne nøkkelen kan du kun lage få oppgaver.

Eksempel Alle verktøyene har samme fremgangsmåte: 1.Velg étt av programmene. 2.Legg inn dataene du skal bruke. Med dette mener vi spørsmål, svar og tilbakemeldinger. 3.Juster konfigurasjonen/brukergrensesnittet. Dette er informasjonen som vil bli vist på nettsida du lager. 4.Lagre originalfila. 5.Lagre konfigurasjonsfila 6.Lage og lagre nettsida.

JQuis Her kan man velge mellom forskjellige spørsmålstyper: 1.Multiple-choice questions 2.Kortsvar (Short-answer question) 3.Hybrid question 4.Multi-select question

Eksempel på Hvordan man lager Multiple-choice questions: Start Hot Potatoes og velg JQuiz. 1.Velg oppgavetype. 2.Skriv inn tittel på testen. 3.Legg inn første spørsmål 4.Skriv inn svaralternativer og tilbakemeldinger brukeren skal få. 5.Sett hake ved riktig svaralternativ. 6.Forsett med å legge inn flere oppgaver

DEL 2 Oppgave B

Planlegge en undervisningssituasjon Prosjekttema: Verdensrommet Klassetrinn: 10.klasse Varighet: 4 uker, 5-6 timer pr. uke Fag: Naturfag Gruppestørrelse: 4 elever, to fra hver skole Verktøy: HotPotatoes, MSN og weblogg

Den nye læreplanen Verdensrommet: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beskrive universet og ulike teorier for hvordan det har utviklet seg gi en oversikt over teknologisk utstyr som brukes i utforsking av verdensrommet presentere hovedtrekk i romfartens historie og samtale om forskning som kartlegger muligheter for liv på andre planeter beskrive planetenes bevegelser over himmelen ved bruk av simuleringer og forklare hvordan sol- og måneformørkelser og årstider oppstår.

Forutsetninger At skolen har en aktiv hjemmeside, der alle klassene har sin egen side. Det å legge ting ut på nett er derfor ikke fremmed for elevene. Klassen har god tilgang på maskiner med internettilkobling under hele prosjektperioden. Klassen består av 20 elever. Det blir dermed 10 elevgrupper i denne klassen. Det vil være to lærere tilgjengelig som har ansvaret for halve klassen hver. Klassene på hver av de to skolene har på forhånd satt seg inn i bruken av HotPotatoes, MSN og weblogg. I prosjektperioden vil arbeidet med disse verktøyene være en repetisjon, og gi muligheter til å lære mer om verktøyene, samt legge ut arbeider på nett. De to samarbeidsklassene bør bruke like timer til prosjektet, slik at det blir lett å få tak i hverandre og at de kan jobbe med oppgavene samtidig.

Evaluering Vurdering av oppgavenivået, gruppearbeidet, innsatsen til hver enkelt og webloggen Oppgave nivået bør vurderes og være en stor del av evalueringen, samt fremgang, effektivitet og levering innen gitte frister.

Gruppa skal også ha en fremføring av deres tema. Her kan det også komme fram hvordan gruppa valgte å løse arbeidsfordelingen, nivået på oppgavene og om det har vært positive/negative opplevelser med denne typen arbeid.  Dette kan også bli en del av evalueringen

Mål Gi elevene god trening i kommunikasjon og samarbeid innen et (delvis) selvbestemt tema Elevene sammen må vurdere og sile ut den informasjonen de finner Det at alt skal legges ut på nett, og at elevene lager ulike oppgaver for hverandre, håper vi kan være en motivasjonsfaktor i prosjektperioden.

Lærerens rolle Bør ha god digital kompetanse Samarbeide godt med hverandre Være tilgjenglige for veiledning Gi klare og gode beskjeder i forhold til disponering av tid, samt hjelpe de med å delegere oppgaver slik at alle får være en del av prosjektet og alle deltar like mye.

Arbeidsmåte Prosjektet er et gruppearbeid over nettet Elevene vil bli presentert for oppgava, og delt inn i grupper av lærerne. Innenfor temaet verdensrommet kan hver enkelt gruppe så bestemme seg for hva deres oppgaver skal handle om. Eks: planetene, romfartshistorie, romfartsutstyr osv.

Gruppens tema må godkjennes av lærer. Elevene har bibliotek, pensumbøker og internett tilgjengelig for informasjonssøk. Elevene må ta kontakt innad i gruppa ved hjelp av MSN, og de skal benytte denne kanalen til å gjøre avtaler, diskutere, dele informasjon, løse problemer som evt. oppstår i oppgava eller i verktøyene de benytter.

Elevene har på forhånd hatt en innføring i bruk av HotPotatoes, MSN og weblogg, men litt av arbeidet går også ut på å prøve og feile og lære av hverandre gjennom kommunikasjon. HotPotatoes skal brukes til å lage ulike oppgaver med utgangspunkt i gruppens tema. Weblogg er ment å skulle være en refleksjonslogg for gruppemedlemmene. Gruppa skal skrive ned egne refleksjoner rundt oppgava, temaet og samarbeidet i gruppa

Webloggen kan også brukes som en informasjonssentral for større mengder data som gruppa har bruk for i arbeidet. Gruppa skal bruke weblogg til å skrive ned fakta om det temaet de har valgt. Dette er et samarbeid mellom elever, men den enkelte elev vil lære om temaet ved å være aktiv i gruppa, være med å søke etter informasjon og utfordre sin egen kreativitet ved utforming av oppgavene.

Det vil bli gitt frister for innlevering av oppgaven eller deloppgaver innenfor prosjektet slik at lærer kan holde seg informert til enhver tid, for at eventuell veiledning og lignende skal være mer effektiv. Gitte frister gir også en bedre flyt i jobbingen

Det sosiokulturelle perspektiv Sosialisering er nøkkelordet i det sosiokulturelle perspektivet og kommunikasjon og språkbruk er dermed helt sentralt. I følge Seljö er det kommunikasjonen som er bindeleddet mellom tenkning og integrasjon, og det å lære å kommunisere er det som skal til for å bli et sosiokulturelt vesen.

Forts… Prosjektet går mye på å kommunisere og samarbeide sammen i grupper, men samtidig bidra og engasjere seg, samt la alle bli hørt.  Deler av det sosiokulturelle perspektivet

Eksempel på Oppgaver -potatos/index.htmhttp://studier.thommessen.cc/oppgaver/hot -potatos/index.htm