NAV-evalueringen Modul 3 Lokal iverksetting Tone Alm Andreassen Arbeidsforskningsinstituttet, Fafo og Høyskolen i Vestfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen.
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Hvordan jobbe godt med IA!
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
ARBEIDSEVNEVURDERING
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
”Få hjula i gang” 17 november 2011 Thon Hotel Ullevål Stadion
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Organisering og arbeidet i kommunene
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kirsti Sarheim Anthun Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Stavanger
Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Larvik – der det gode liv lever!
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kvalitative forskningsmetoder
Rådmannssamling august 2009, Arendal
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
Evaluering av NAV-reformen ( ) Møte i Brukerforum 21. august 2007 Steinar Kristiansen, Norges forskningsråd.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Identifisere behov – og etablere krav
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Forstå bruk og datainnsamling
Mennesker som jobber for mennesker
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Brukerundersøkelser - resultat
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Splidd Derya Uysal, Pilasilda A. George, Lilly A. Helmersen, Stian Rustad & Deividas Jaskenas.
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Utskrift av presentasjonen:

NAV-evalueringen Modul 3 Lokal iverksetting Tone Alm Andreassen Arbeidsforskningsinstituttet, Fafo og Høyskolen i Vestfold

Forskjell fra Modul 2 - avtalene Modul 3 : prosessen fram til avtalene og prosessen etter avtalene (når de skal begynne å virke)

Seks deltemaer 1. Organisatorisk integrasjon: de organisatoriske grepene de lokale NAV kontorene tar og hvordan prosessen ledes - strukturer, oppgaver og kulturer 2. Ivaretakelse av medarbeiderne i omstillingen: ansattes reaksjoner og arbeidsmiljøkonsekvenser – medvirkning, selvbestemmelse og faglig utvikling 3. Brukerrettet oppgaveløsning: hvordan oppgaveløsningen i utvikles og utformes - brukermøtene, avveiningene, bruk av eksterne tjenesteleverandører, samspill med spesialenheter og øvrige sosialtjenester

Deltemaene fortsatt: 4. Relasjonen til arbeidsgiverne: som brukere av rekrutteringstjenester og samarbeidspartnere for arbeidsretting – NAVs politikk og arbeidsgivernes tilfredshet 5. Samspill med helsetjenesten: kasteballs- problematikk, fragmentering som hindring? 6. Samspill med utdanningssystemet: skoledroppout og attføring

Metoder og data Eksplorerende casestudier av 18 NAV- kontor og deres omgivelser: intervjuer, observasjon, dokumenter Survey, helst landsdekkende og mulig å splitte på kontor/kommune Resultat: Organisasjonsdatabase, som kan kobles til avtalearkiv, og brukes i effektevalueringen