Sammensatte tekster.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Bruk av PowerPoint og enkel bildebehandling – FLU06Deltid
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Elevressurs Basis uten innlogging
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Digital kompetanse i grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Muntlige presentasjoner
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Semesterintroduksjon – våren 2013
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Lagre vedlegg Noen e-postmeldinger har et vedlegg. Vedlegget kan være et dokument eller et bilde. Det kan man lagre på PCen. Da kan man finne det igjen.
Bildebehandling i Paint
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Steinar Jensen, IbisIKT as
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Grunnleggende tekstbehandling
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Digital historiefortelling - prøv selv
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster

Oversikt over dagens økt Basis ferdighetene vi skal jobbe med: Lese, skrive, muntlig, digital Photostory Last ned Thesaurus Google tranlate (Evt. Audacity) Manual Bildene vi skal bruke finnes her

De tre bukkene bruse

Oppgaven: Skriv historien om “De tre bukkene bruse” Gjør om på slutten Digitaliser historien

Filene vi skal bruke OBS OBS! Når du lagrer så må du se stien/hvilken mappe – fordi sannsynligvis havner den i ”My Videos” – Du vil at den skal e visningsfilm/prosjektfilmmappeneTekniske – holde styr på filene: Prosjektfilen: WP3 Visningsfilen: WMV

Sesjonen vil omfatte Hva er Photo Story? Programmets oppbygning og virkemåte Hva kan man benytte programmet til? Eksempel på hvordan lage en digital historie Å uttrykke seg skriftlig og muntlig Å lese Å bruke digitale verktøy Hva er utfordringene? Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde (ref L06)

Introduksjon til Photo Story Gratisprogram (dersom Pc har Win) 2. Lastes ned fra nettet 3. Finnes som norsk versjon Programmet er gratis. Det kan lastes ned fra nettet. Vær oppmerksom på at gratisprogrammer kan ha noen ”bugs”. Det vil si at det ikke alltid fungerer helt optimalt.

Hva er Photo Story? Photo Story 3 for Windows er et program som gir en spennende fremvisning av digitale bilder. Ved hjelp av funksjoner som gir bildene liv med blant annet bevegelse, musikk og tale har man mulighet for å lage en personlig bildehistorie som er morsom å dele med andre. Gratis program (forutsatt Windows-plattform) Norsk versjon Eller man kan lage en historie sammen med en gruppe. Ta en pause her og åpne PhotoStory

Digitale fremvisninger Bruk av bilder i lek, læring og kreative aktiviteter Eksempel: Lage eventyr Gjenfortelle opplevelser Eksempel: Tur Bruk av bilder i læring Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter -matlaging Dokumentere pedagogisk praksis Språkstimulering/Språkopplæring (to-språklig) Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde

Eksempler på bruk Sette sammen en rekke bilder – digitale bilder lastet inn på PC fra digitalt kamera (eller telefon) – elevene tar bildene og lager historien omkring bildene. Scanne tegninger/gjenstander som barna har tegnet/valgt ut – barna beskriver tegningene/gjenstandene Importere* tegninger som elevene tegner i tegneprogram (Paint) Kombinasjon – ta bilder av gjenstander som elever har laget – overføre bildene til PC-en – Digital kunstutstilling? Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde *NB Legg merke til begrepsbruk

Arbeidsgangen i programmet Hente inn bilder (Organisere bildene i riktig rekkefølge) Legge på tekst og eventuelle bilde-effekter (*) Legge på fortellerstemme og zoom-effekter Legge på bakgrunnsmusikk (*) Musikk fra programmet Egne lydfiler Spor fra CD Lagre prosjektfil/lagre fremvisningsfil *) Nedtones i denne sammenhengen – dvs det bør være fokus på bilder og fortellerstemme

Utfordringer Tekniske – holde styr på filene: Pedagogiske Prosjektfilen: WP3 Visningsfilen: WMV Pedagogiske Jobbe parvis/gruppevis med elever– holde på barnas tålmodighet– fordele arbeidsoppgaver?

Kvalitet Quality-settings – her velger du hvilken kvalitet du vil ha på presentasjonsfilen. Du velger kvalitet alt etter som hva du skal benytte filen til. Innstillinger – der kan du velge kvaliteten – men du kan også velge de ”automatiske”

En arbeidsmåte for digital historiefortelling Lag din historie Hva vil du oppnå med din historie? Skriv ned et manus. Finne bilder Samle inn og velg ut de bildene som skal være med i filmen. Lag et bildemanus Plasser alle bildene utover på et stort stykke papir og skriv tekst som skal høre til hvert bilde Overfør alt til PC Skann bildene og overfør eventuelt alle digitale bilder/film til PC’en. Spill inn tale Fortell din historie direkte inn på PCen Grovrediger Plasser bildene på riktig sted i historien. Finredigering Lag tekster, effekter og legg inn musikk dersom du ønsker det Vis filmen Vil filmen eller send den på e-post – eller brenn på DVD/CD-rom.

Lenker http://www.multimedia.skolverket.se/Arkiv/Musik/Jorden-runt/ www.ljudo.com http://www.lui.hio.no/IT/hio-kurs/Lyd/index.html http://www.lui.hio.no/IT/hio-kurs/dig_his_fortelling/