Semesterintroduksjon – våren 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Publisering på internett
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Digital ferdigheter i alle fag
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Muntlige presentasjoner
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
D IGITAL KOMPETANSE FOR TOS O PPSUMMERING Tonje H. Giæver og Louise Mifsud Våren 2013.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Åskollen skole Drammen
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Sammensatte tekster ?.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Semesterintroduksjon – våren 2013 Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud, 8. januar 2013

Fra studieplanen Tre gjennomgående hovedområder: Ferdighetsorienterte emner Standardprogrammer, søk og publisering. Praktisk utforsking, installasjon av utstyr, filbehandling Pedagogisk bruk av informasjonsteknologi Læringsteori, læreplaner, IKT og lærerrollen Vurdering og utprøving av digitale læringsressurser Undervisningsopplegg Samfunnsfaglige emner Teknologihistorie Personvern, opphavsrett, arbeidsmiljø Etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing

Undervisningsplan

Arbeidskrav vårsemesteret Ferdighetstest i regneark Ferdighetstest i bildebehandling Gjennomført praksisopplæring Deltakelse i alle deler av arbeidet med fordypningsoppgaven

Avsluttende vurdering i vårsemesteret 15 studiepoeng individuell muntlig eksamen på inntil 45 minutter med forberedelsestid på to virkedager studenten forbereder en presentasjon av tildelt emne i tillegg eksamineres studenten i et praktisk emne som tildeles ved trekking under muntlig eksamen muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor

Generelle kommentarer - refleksjonsnotatet

Om refleksjonsnotatet Referanser Sitater Drøfting http://www.hioa.no/LSB/Oppgaveskriving/APA-stilen/

Referanser http://www.hioa.no/LSB/Oppgaveskriving/APA-stilen/ Gå gjennom noen av sidene

Ordrette sitater Direkte sitat Sekundære sitater/kilder «Digital kompetanse innebærer å kunne bruke digitale verktøy og ha en tilstrekkelig forståelse av teknologien til å kunne fungere i og påvirke samfunnet» (Bjarnø, Giæver, Johannesen & Øgrim 2009, s. 16) Sekundære sitater/kilder «Kompentence er evnen og beredskapet til gennem handling….» (Hermann 2003, her i Erstad 2010, s. 95)

Drøfting «Digital kompetanse innebærer å kunne bruke digitale verktøy og ha en tilstrekkelig forståelse av teknologien til å kunne fungere i og påvirke samfunnet» (Bjarnø, Giæver, Johannes & Øgrim 2009, s. 16) Kompetanse betyr her… «bruk»… men ikke bare det «forståelse»… «fungere»… hva betyr fungere? Hva betyr påvirke? Hvis man setter opp flere sitater – hva er forskjellen mellom sitatene? Hvorfor akkurat dette sitatet? Hva vil du med det? Dette må skrives inn i teksten

Sammensatte tekster: Photo Story Tonje Hilde Giæver, Louise Mifsud

Hva er Photo Story? Photo Story 3 for Windows (forutsetter Windows) er et program som gir en spennende fremvisning av digitale bilder. Trinnvis Ved hjelp av funksjoner som gir bildene liv med blant annet bevegelse, musikk og tale har man mulighet for å lage en personlig bildehistorie som er morsom å dele med andre. Velg kvalitet på fremvisningsfilen (wmv-filen) Gratis program Norsk versjon Eller man kan lage en historie sammen med en gruppe.

Bruk av bilder i ulike kontekster Bruk av bilder i lek, læring og kreative aktiviteter Gjenfortelle opplevelser Bruk av bilder i læring Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter Dokumentere pedagogisk praksis Språkstimulering/Språkopplæring (to-språklig) Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde

Bruk av PhotoStory Læreren som lager en photostory: Som en ressurs til elevene Elevene som lager en photostory:

Lage digital historier sammen med elevene Sette sammen en rekke bilder – digitale bilder lastet inn på PC fra digitalt kamera (eller telefon), via kortleser – elevene tar bildene og forbereder/lager historien omkring bildene. Skanne tegninger/gjenstander som elevene har tegnet/valgt ut – elevene beskriver tegningene/gjenstandene Importere* tegninger som elevene tegner i tegneprogram (Paint) Kombinasjon – ta bilder av gjenstander som barna har laget – overføre bildene til PC-en – Digital kunstutstilling?

Oppgave Du skal lage en photostory som en ressurs til dine elever. Bukkene bruse Lag en mappe som heter «Photostory» i Documents I Photostorymappen: lag en mappe som heter «bilder» Lag en mappe som heter «lyd» Lag en mappe som heter «ferdigvideo» Lag en mappe som heter «prosjekt» På nettet: Søk etter minst 4 bilder Lagre de i mappen som heter «bilder» Hva trenger vi av bilder?

Hente bilder Innstillinger for søk Avansert søk Bruksrettigheter Fritt tilgjengelig for bruk eller deling

Prosess Hente inn bilder (Organisere bildene i riktig rekkefølge) Legge på tekst og eventuelle bilde-effekter Legge på fortellerstemme og zoom-effekter Legge på bakgrunnsmusikk Musikk fra programmet Egne lydfiler Lagre prosjektfil/lagre videofil Planlegg bildene

Oppsummering av fordelene Kreativ behandling av bilder Enkel å ta i bruk = lavt brukergrensesnitt Lite tidkrevende å lære og å bruke Krever minimalt med utstyr: Pc med programmet, høretelefon med mikrofon Man behøver ikke å redusere piksler – last inn bildene som de er Gratis (men forutsetter Windows)

Noen eksempler på pedagogiske muligheter Tolke, bearbeide ulike tekstsjangre Eksempel: Lage eventyr, presentere sanger, dikt osv Gjenfortelle opplevelser Eksempel: Klasseturer Presentere et tema Eksempel: Forfattere, tidsepoker, fenomener osv Dokumentere aktiviteter Eksempel: Eksperimenter i naturfag, prosesser i estetiske fag Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter -matlaging Dokumentere pedagogisk praksis Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde

Laste ned programmet (på egen maskin) Start en søkemotor Skriv inn søkeordene photostory +last ned

Utfordringer Tekniske – holde orden på filene: Prosjektfilen: wp3 Videofilen: wmv Quality-settings – her velger du hvilken kvalitet du vil ha på presentasjonsfilen. Du velger kvalitet alt etter som hva du skal benytte filen til. Sette inn i pedagogiske sammenheng

Digital historiefortelling En egen sjanger, med gitte retningslinjer Fortellingene skal være mellom tre til fem minutter, og bestå av 15 til 20 visuelle elementer. 7 elementer: Poeng – fortellerstemme – spenning – følelser – musikk - lyd og bilder - tempo 7 steg: Planleggingsfasen: skrive manuskriptet – planlegge prosjektet – juster manus Produksjonsfasen: Legge inn bilder – spille inn fortellerstemme – legg til effekter og overganger – musikk og film http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.htm http://www.storycenter.org/ http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/

En arbeidsmåte for digital historiefortelling Lag din historie Hva vil du oppnå med din historie? Skriv ned et manus. Finne bilder Samle inn og velg ut de bildene som skal være med i filmen. Lag et bildemanus Plasser alle bildene utover på et stort stykke papir og skriv tekst som skal høre til hvert bilde Overfør alt til PC Skann bildene og overfør eventuelt alle digitale bilder/film til PC’en. Spill inn tale Fortell din historie direkte inn på PCen Grovrediger Plasser bildene på riktig sted i historien. Finredigering Lag tekster, effekter og legg inn musikk dersom du ønsker det Vis filmen Vil filmen eller send den på e-post – eller brenn på DVD/CD-rom.