Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Fjernvarme til bygg med varmepumpe Er det mulig?
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppsummering AMS unntak fra funksjonskrav Gardermoen 9. januar 2012.
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Kurs i forvaltningsrett
Erfaringer med dampleveranse til industri - basert på avfallsforbrenning Fjernvarmedagene september, Oslo.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Nytt rundskriv om forskrift om likeverdig behandling Udir
Fjernvarmedagene 2012 – Clarion Hotel Oslo Airport Fjernvarmeprisen – juridiske spørsmål advokat Frode Støle.
Fjernvarmedagene 2011 Hvilke erfaringer har fjernvarmeselskapene med tilknytningsplikten? Akershus Energi Varme AS Berit Lindmo Markedssjef.
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
IT-kontrakter Mislighold.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Møte OED 28. juni 2011 Innspill fra Defo.
HJEMFALL – HISTORIKK Kampen om konsesjonslovene 1905 – første verdenskrig. ”Panikklovene” – vedtatt i 1906 Ervervsloven av 1909 Foreløpig endelig utforming.
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Disposisjon Litt om meg Norsk utvandring Begreper Verdens flyktninger
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Offentlighet og partsinnsyn
Fylkesmannens time.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
innholdet i enkeltvedtak
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
3 Marius Stub.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Vindkraft i Vanylven. Nystøylhornet Sandviknakken Myklebustheida.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Retten til arbeide En presentasjon av Plog AS sitt arbeide for å gi de ikke-returnerbare flyktningene skattekortet tilbake.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Valget mellom lov og andre virkemidler Lovgivningslære 13/10-15 Inge Lorange Backer.
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Kapittel 2- Juridisk metode
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Grunnleggende juridisk metode
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Valget mellom lov og andre virkemidler
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
3 Marius Stub.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011

1 – Regulering gjennom veiledere 2 – Tilknytningsplikt for kunde – kontraheringsplikt for konsesjonær? 3 – Bortfall av konsesjon ved brudd på tidsfrister 4 – Tilstramming av grensen for konsesjonsplikt 5 – Grensesnitt mot kunder Oversikt

(1) Regulering gjennom veiledere

Veileder 2/2011 Utforming av konsesjonssøknad for fjernvarmeanlegg Veileder 3/2011 Rammer for utbygging og drift av fjernvarme  Erstatter veileder 1/ rundskriv/brev til konsesjonærene fra 2010 Klarere tale enn tidligere på en del punkter Samlet omtale av regulering etter flere lovverk Men er det som står i veilederen nødvendigvis riktig juss? Bra! Regulering gjennom veiledere 28 september 20114

Regulering gjennom veiledere 28 september Veilederes plass i ”rettskildehierarkiet” Veilederen kan ikke endre noe som er høyere opp i hierarkiet NVE kan ikke i veileder endre noe OED har vedtatt i forskrift eller Stortinget har vedtatt i lov I praksis er veilederne likevel mer sentrale enn plassen i hierarkiet tilsier: Sier hvordan NVE tolker lov og forskrift Sier hvordan NVEs forvaltningspraksis i enkeltsaker kommer til å bli Lov, forskrift, forarbeider m.m. sier ofte lite  stort rom for tolkning

(2) Tilknytningsplikt for kunde – kontraheringsplikt for konsesjonær (?) 28 september 20116

Tilknytningsplikt for kunde – kontraheringsplikt for konsesjonær? Veileder 1/2009 s. 9: Veileder 2/2011 s. 9: 28 september 20117

Tilknytningsplikt vs kontraheringsplikt NVE ser m.a.o ut til å mene at en plan etter den nye loven medfører leveringsplikt for konsesjonæren (men ikke en vedtekt etter den gamle loven) Kortversjonen - Det er høyst tvilsomt Har ingen forankring i lov eller forskrift Har ikke støtte i forarbeidene til loven Innebærer potensielt store utgifter for fjernvarmeselskapene. Tilsier at det kreves klar hjemmel. Hvorfor skal det være en forskjell, avhengig av om tilknytningsplikt følger av plan eller vedtekt? Reguleringsplan / arealdel av kommuneplan 28 september 20118

Hvis det er riktig juss – hva kan konsesjonær gjøre Konsesjonær må ikke søke større konsesjonsområde enn det som kan forsynes innen rimelig tid Hvis området er for stort kan konsesjonær søke om innskrenkning av området. Da bortfaller tilknytningsplikten. Hva skjer med dem som allerede har tilrettelagt for fjernvarme? 28 september 20119

Hvis det er riktig juss – hva kan konsesjonær gjøre Gå i dialog med kommunen for å sørge for at reguleringsplanen ikke inneholder tilknytningsplikt Gå i dialog med kommunen for å unnta enkeltbygg fra tilknytningsplikt Konsesjonær kan forsyne kunden med en midlertidig løsning Men ikke lenger enn 5 år, hevder NVE Den midlertidige løsningen skal ikke bli dyrere for kunden 28 september Hvor kommer denne generelle regelen fra? OK som individuelt konsesjonsvilkår

(3) Bortfall av konsesjon ved brudd på tidsfrist for idriftsettelse 28 september

Bortfall av konsesjon ved brudd på tidsfrist 28 september Lovens system: Brudd på konsesjons- vilkår kan føre til tilbaketrekking av konsesjon. Forutsetter vesentlig brudd NVE må fatte et vedtak Vedtaket må forhåndsvarsles og begrunnes skriftlig – jf forvaltningslovens saksbehandlingsregler Veileder 2/2011 s. 6: [dette fremgår ikke av konsesjonsvilkåret] Energiloven § 10-3 (Overtredelse av vilkår og pålegg):

Bortfall av konsesjon ved brudd på tidsfrist NVE har i veilederen laget en ny regel som strider mot loven og mangler hjemmel Minimumskrav for at dette skal være juridisk holdbart: Virkningen må fremgå eksplisitt av konsesjonsvilkåret Forskjellige situasjoner – forskjellig vurdering av forholdsmessighet: Tidsfristen utløper før konsesjonær har tatt investeringsbeslutning Tidsfristen utløper når konsesjonær har bygget 80 % av hovedrørnett og varmesentraler Inndragning av konsesjon vil i denne situasjonen normalt være et uforholdsmessig inngrep I strid med alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper Mer aktuell sanksjon: Be konsesjonær søke om innskrenkning av konsesjonsområdet – men uansett etter forhåndsvarsel/dialog med konsesjonær 28 september

(4) Tilstramming av grensen for konsesjonsplikt 28 september

Tilstramming av grensen for konsesjonsplikt 28 september Energilovforskriften § 5-1: ”Konsesjonspliktige fjernvarmeanlegg er anlegg med ytelse over 10 MW (10 MJ/s)” Omtale av grensen i NVE-veileder 1/2009 s. 8: Dette er én mulig språklig forståelse av forskriften. Denne forståelsen harmonerer med lovteksten i tidligere fjernvarmelov og med uttalelser i lovforarbeidene. Og med NVEs praksis frem til grunnlast + spisslast_ > 10 MW

Tilstramming av grensen for konsesjonsplikt 28 september Omtale av grensen i NVE-veileder 2/2011 s. 7: En annen mulig språklig forståelse av forskriften. Etter vårt syn er dette i realiteten en regelendring. NVE har ikke kompetanse til å endre forskriften – forskriftskompetansen ligger hos OED. Da kan regelen heller ikke endres i veileder. Uansett: Endringen kan ikke gis tilbakevirkende kraft! grunnlast + spisslast + reservelast > 10 MW

(5) Grensesnitt mot kunder 28 september

Grensesnitt mot kunder Dette temaet er omtalt i Veileder 3/2011 s Fjernvarmeselskapet kan ikke kreve felles kundesentral og måling til ulike rettssubjekter, men partene kan avtale slike løsninger? I alle fall hvis det ikke er tilknytningsplikt, kan fjernvarmeselskapet takke nei til å forsyne disse kundene Må da også kunne akseptere å forsyne dem på vilkår om felles kundesentral/måling 28 september

Takk for oppmerksomheten! 28 september